Jump to content

Tabita - en studenthybel som skal til Trondheim

finnarne

Recommended Posts

Jaja. Vi er jo kommet litt lenger. Passerte Stadt ca kl 0600 idag morges i relativt tykk tåke. Sprøtt å bære der ca 500 meter ifra, og så sprekker skylaget og vi ser rett i en vegg. Slåss litt med storseilet i natt, valgt til slutt å ta det ned. Har seilt litt på forseil rundt Kråkenes, men etterhvert var det ikke nok vind til det heller. Den grønne i kjelleren har bare gått. ETA Bergen er ca 0430 til natten.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Du seiler sørover nå, men håper å få solgt båten. Stemmer det?

Er jo tidenes hjemmesommer. Veldig trøkk på utleie her sørpå. Så hvis du ikke får solgt den så kanskje du kan leie den ut? 

"Hytte i Grimstad skjærgård til utleie." Så legge den på fast plass i Kalven eller noe slikt? :giggle:

Vi leier ut huset vårt i Grimstad. 4 uker. Tok vel 2 eller 3 dager fra vi la det ut på Finn til det var fullbooket. Så vi skal bo i båten, og da mest I Grimstad/ Lillesand tenker jeg. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det er egentlig guttungen sin båt. Og vi har vår egen båt. Kostnaden med båtene er egentlig ikke selve båtene, men vedlikehold og tilsyn. Så en må bort. Jeg sliter med å bestemme meg for hvilken jeg vil beholde, så da er det enklest at han får solgt sin. 

Nå er vi snart i Bergen, hvor en mulig kjøper skal se på den. 

Kvelden i går hadde en rød solnedgang, så det lover vel bra for idag. La meg litt før Fedje.

l-20200616_232222.jpg

Våknet litt før Stureterminalen, og så gikk reder for å sove. 20 minutter senere var det tett tåke igjen. Nå har jeg stått til rors ved 3 soloppganger, men har ikke sett noen av dem.

Vifa - Bruce Roberts 35

Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Det er i sterk kontrast til været her hjemme. 17,1 grad i skyggen og klart vær hele tiden. 

Håper dere får solgt i Bergen da :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Nå var det jammen tåke hjemme også gitt. Tenkte på dere da. 

20200618_074847.jpg.3277d5441d4a71f0cc61ee39461311cb.jpg

Men det bryter opp nå. Dette er fra Grimstad (Fevik).

God nattseilas!

Ser ut til å bli en motorseilas uten de helt store utfordringene... 

Bilde fra situasjonen på Lindesnes nå i kveld.  Skjeldent flatt vann. 

1563807670_Screenshot_20200618-223607_SamsungInternet.jpg.5fa3f6f5775bdb5d3e9b1040ac4cda20.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Siden vi har kommet lenger sør, så kommer soloppgangen senere. Tok ikke sjangsen på å bli oppe lenger, så jeg gikk å la meg når vi passerte Vigrestad

l-20200619_042000.jpg

Sovnet i bølgene fra Bergensfjord. 

Våknet til sol og god sikt ett par nautiske mil på utsiden av Eigerøy.

l-15925408647985900504057102992784.jpg

Kan se ut som det skal skye til utover dagen.

Vifa - Bruce Roberts 35

Stille hav med litt krusninger på her i Grimstad. Går dere bare for motor hjem til Grimstad i dag, og evt litt seil hvis vinden tar seg opp?

Vi tar hele tiden en avveining når det gjelder seil og motor. Sånn som turen har vært nå har vi brukt motor hele tiden. Bortsett fra 5 minutter i natt som vi sjekket kjøleveske. Da seilte vi på forseil. Forseilet har vært ut og inn hele tiden. Storseil (og forseil) ble brukt inn til Ålesund. I Ålesund satt vi 2 rev i storseilet,  værmeldingen sa 7-10m/s, og det var nattseilas singlehanded. Men det ble 3-4 m/s og en som som vinglet fea side til side. Desverre har prioriteringen vært å komme frem, så går vi raskere for motor rett mot vinden, så gjør vi det. Kan vi tjene 0,2 knop på å rulle ut forseilet, då gjør vi det. Ett par ganger har vi valgt å krysse med litt seil ute pga bølgene. 

Vifa - Bruce Roberts 35

finnarne skrev for 1 time siden:

Vi tar hele tiden en avveining når det gjelder seil og motor. Sånn som turen har vært nå har vi brukt motor hele tiden. Bortsett fra 5 minutter i natt som vi sjekket kjøleveske. Da seilte vi på forseil. Forseilet har vært ut og inn hele tiden. Storseil (og forseil) ble brukt inn til Ålesund. I Ålesund satt vi 2 rev i storseilet,  værmeldingen sa 7-10m/s, og det var nattseilas singlehanded. Men det ble 3-4 m/s og en som som vinglet fea side til side. Desverre har prioriteringen vært å komme frem, så går vi raskere for motor rett mot vinden, så gjør vi det. Kan vi tjene 0,2 knop på å rulle ut forseilet, då gjør vi det. Ett par ganger har vi valgt å krysse med litt seil ute pga bølgene. 

Ser ut som det er gode forhold over Jæren. Vi legger ut fra Farsund om en time og tenker å seile non-stop til Stavanger det neste døgnet. Ser det er meldt 4 sekundmeter i rygget et stykke nordover så vi håper å få heist seil. God tur videre! 

En ting jeg har lurt på underveis. Jeg har latt Embark ta seg av rutevalg underveis. Det er ikke alltid vi har fulgt ruta helt som den er lagt opp. Ofte har den lagt opp en rute innmellom noen skjær, istedet for å gå litt annen kurs og så knekke en gang videre. Men nå på morgenkvisten har jeg sittet og sett på båtene over Jæren, og kanskje spesielt mellom Egersund og Lista. Normalt holder vi jo styrbord i leia, men det skjer ikke her. Båter som går sørover holder seg inntil land. Båter som går nordover går en mere rett linje lenger ute. Vi har holdt en mere rett linje lenger ute, sånn litt på innsiden av de som går nordover. Men vi har hatt mye motstrøm. Går det egentlig strøm sørover langs land og nordover der vi har gått? Kunne vi ha tjent en time eller to på å gå lenger inne? Og kan @LAKA tjene på å gå lenger ute?

Vifa - Bruce Roberts 35

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...