Fitjar84 Startet 30.Juli.2014 Del på Facebook Startet 30.Juli.2014 Hei mine venner. Jeg er i den uheldige situasjon at jeg har en overnevnt model som ikke virker som den skal. Den kutter tenningen på 3600 rpm, den lugger slik til jeg slakker av pådraget til 3000rpm, motorfeillampen og glødelampen blinker når det skjer i takt med kuttingen. Jeg har sett at flere andre har hatt samme problemet, og jeg har skjekket,byttet,luftet og rengort etter alle kunstens regler, men problemet vedvarer. Båten er ervervet og jeg har kun brukt den på sjøen ca 10 timer når problemet oppstod. På grunnlag av at jeg ikke har noe nevneverdig bruksforhold til motoren, og at jeg ser at andre også har litt trøbbel med elektroniken vil derfor kjøpe meg en kodeleser. Nærmeste merkeverksted som kan gjøre dette er 1.5 time unna, så derfor investerer jeg heller i en egen. Så mine spørsmål: Er det noen som har erfaring med sånt på denne modellen? Hvor kobler en det på? Ligger feilkoder aktive, selv om det ikke lyser i kontrollpanelet? Hvilken type bør jeg kjøpe? Det var avhandlingen, tips motas med takk, både om kodeleser og problemløsing? Sitér dette innlegget Link to post
Qrt Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Rinda har gode scantools. Jeg kjøpte MerCruiser Scan tool og er godt fornøyd med den. Koster 399 $ Ser de har fått et nytt nå til 100 ekstra. Regner med den er enda bedre, men det kan jeg ikke gå god for. Tok kontakt med de pr mail og opplevde veldig god service. Rask levering. Tror det tok en uke ca. Du kobler det til på ecm boksen på høyre side av motoren. Rund plugg i bakkant på boksen med et lite skrulokk på. Kodene ligger der selv om de ikke vises i kontrollpanelet. Lykke til med feilsøkingen :) Sitér dette innlegget Link to post
Fitjar84 Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Takk takk[emoji1] Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 (redigert) Pluggen med skrukobling er vel på reléboksen og ikke ECM/ECU? Iallefall er det slik på min -98 D-tronic 250. Den bakerste (bilde fra google): Redigert 31.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Qrt Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Helt riktig teerex :) Svarte litt sent på natta ;) Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Hadde et lignenede problem for noen år siden. Var nok litt for "grundig" med motor vasken så dyse sensor ble ødelagt av såpe og vann. Les historien her så kansje det kan være til nytte https://baatplassen.no/i/topic/47205-mercruiser-42l-d-tronic-finurlig-turtalls-problem/ Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Fitjar84 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Takk, har hatt den dysen med sensor i til overhaling/diagnose nylig hos Sandnes elektro diesel, og elektroniken var i orden, og de byttet spissen. Men ett spørsmål til: motor nr mitt var litt utydelig i starten, kan det stemme at det starter med OL? Og hva må han på rinda vite, jeg er usikker på hvilken eksakt årsmodel motoren er, den ble bestilt i 98, så i praksis kan den vel være i fra 97-99, er her store forskjeller? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 (redigert) Motornr. starter med 0L, altså null L. Min motor har 0L098259. Levert ny 5. mai 1998 av forhandler NO33335 som er AS Industri & Marine-Diesel i Trondheim. Typenr/MCM nr er 4C72040LD i Mercurysystemet. Det er nok ikke store forskjeller disse første årene, men noe deler er endret vet jeg. Bl.a. annet delenr. på veiva like etter mitt motornr. Redigert 31.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fitjar84 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Oki, håper han i Chicago forstår det, har allerede dendt Mail, takk skal du ha[emoji4][emoji4][emoji4] Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 (redigert) Det er Rinda som lager de originale for MerCruiser, eneste forskjellen er logoen, de selger kun med MerCruiser logo til autoriserte forhandlere, andre får akkurat samme instrumentet, men med en Rinda logo i stedet. Med andre ord, de vet hva de driver med, og spør nok om den informasjonen de trenger. Redigert 31.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fitjar84 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Dere som har kjøpt, har dere kjøpt direkte hos rinda.com? Finner ikke noen på siden det går an å bestille. Sitér dette innlegget Link to post
Qrt Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Kjøpte direkte fra Rinda ja. De tar det pr. mail. På min er det Mercruiser logo. Sitér dette innlegget Link to post
Fitjar84 Svart 1.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2014 Da var utstyret bestilt[emoji106] noen som har erfaring i å bruke det på andre maskiner? Har en kompis som har to VP'er i sin båt, og det hadde vært morro om han også kunne brukt den[emoji4] Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 (redigert) Ser ut som det bare er VP bensin EFI som er støttet, med korrekt adapterkit http://www.rinda.com/acro/prodlist.pdf Techmate Pro er tydeligvis litt mere avansert ? Men ikke så mye dyrere http://www.rinda.com/acro/TechMate_Pro_Specs.pdf Redigert 1.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.