Jump to content

Vest til 9-13 år gamle gutter, hva velges?


Windy37GM

Recommended Posts

Heisann

Som notorisk båtfamilie er vi en god del på vannet. Egentlig er vi en gjeng på 4-5 båter med unger i 9-10 og 12 år alle sammen.

Eldste arvingene (eller utgiftene, litt avhengig av hvordan man ser det) på 12 har nå begynt å mase som seilervest. Vi har sålangt kjørt knallhardt på Orange redningsvest på begge 2 (9 og 12) hos oss, men begynner nå å møte noe motstand fra nevnte 12 åring. Vest er greit, men den orange er liksom for unger.

 

Vi har 3 valg:

-En slik orange sak, snur deg hvis du besvimer i vannet.

-En seilervest holder deg flytende, men snur deg ikke

-En sånn pølse-rundt-halsen vest snur deg, men har en en form for aktivering før den virker. Hvis dette utløsersystemet skulle feile (erfart i båtgjengen vår, den løste seg ikke ut), drukner du der og da.

 

Gutta er båtvante som fy, aldri sålangt hatt uhell bortsett far da de var 2 og datt i vannet med orange vest. Regner (ihvertfall eldstemann) som nogenlunde "tilstede" og tenker at en seilervest er ok sålenge de er fler sammen. Skal han på fisketur alene (lidenskapelig fisker) tenker vi at han må bruke orange sak.

 

Begge 2 bruker vest når de raser rundt i Aquaquick 285 jolla med en 4Hk (blodtrimma til 5Hk) og når vi er i båten generellt+under gange. De har vestfri når de kryper nedunder i båten.

 

Hva gjør dere andre der ute med vesttyper?

 

Vennlig hilsen fra Smøgen :-)

 

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Vester med krage er for personer som er bevistløse eller ikke svømnedyktige. De er farlige for andre!!

Hvis du havner i vannet og forsøker å svømme, svømmer du på ryggen eller magen? Magen selvsagt, og da jobber redningsvesten med krage mot deg, for du har all oppdriften til kroppen på magen. Hvor lett er det å dra seg ombord i en båt med svære flyteelementer på magen? Svært mye vanskeligere enn med seilervest.

 

Min påstand er dermed at redningsvesten ikke er tryggere enn en seilervest for en svømmedyktig person.

Så må man vurdere risikoen for å bli bevisstløs før man går på sjøen og velger vest. Under oppsyn fra voksne eller alene? Kanskje lurt å ha flere vester etter behov.

 

Jeg har mye barn med meg på sjøen både på jobb, som seiltrener og speiderleder, og har satt meg grundig inn i ulike typer vester. Veldig mange faktorer og ulikheter mellom vestene er avgjørende. Desverre er mange billige vester som er mest vanlige ubrukelige i mine øyne. Men en gang jeg sitter på PC, og ikke bare telefon, og jeg har bedre tid jeg jeg utdype mer grundig hva jeg mener en en god og dårlig vest til forskjellig bruk.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Anbefaler en seilervest som ser litt tøff ut med to eller tre reimer og fast i fisken slik at den sitter tett på kroppen og ikke er i veien under bruk. Ikke kjøp en som er slapp i stoffet og har dårlig passform.

Slik vest er mer behagelig enn oppblåsbar som henger på nakken hele tiden.

Den orange flytevesten kan ungene spare til de skal ut og trekke teiner i høst når det er dårlig vær og kaldt i vannet

Mons

Link to post
Share on other sites

Vi har kjørt hardt på oransje vester før vi kjøpte kajakk.

Nå har også arvingene fått skikkelig padlevest.

Lett å bruke, ser tøff ut, lett å svømme/leke med. Føler seg ikke ukul når de er på kaia og fisker krabber=må ha på vest.

Har beholdt de oransje til lange havstrekker.

Fungerer godt for oss.

Link to post
Share on other sites

5åringen hos oss har pølsevest. Vi bor i strandkanten g det er lek der hver dag, også gjennom hele vinteren. Må vedlikeholdes. Men bruks gleden er så vannvittig mye større., rett og slett fordi hun kan bevege seg, . Den har også betraktelig mye bedre oppdrift, viktig på vinteren med mye varme klær på.

Link to post
Share on other sites

5åringen hos oss har pølsevest. Vi bor i strandkanten g det er lek der hver dag, også gjennom hele vinteren. Må vedlikeholdes. Men bruks gleden er så vannvittig mye større., rett og slett fordi hun kan bevege seg, . Den har også betraktelig mye bedre oppdrift, viktig på vinteren med mye varme klær på.

Link to post
Share on other sites

5åringen hos oss har pølsevest. Vi bor i strandkanten g det er lek der hver dag, også gjennom hele vinteren. Må vedlikeholdes. Men bruks gleden er så vannvittig mye større., rett og slett fordi hun kan bevege seg, . Den har også betraktelig mye bedre oppdrift, viktig på vinteren med mye varme klær på.

Link to post
Share on other sites

5åringen hos oss har pølsevest. Vi bor i strandkanten g det er lek der hver dag, også gjennom hele vinteren. Må vedlikeholdes. Men bruks gleden er så vannvittig mye større., rett og slett fordi hun kan bevege seg, . Den har også betraktelig mye bedre oppdrift, viktig på vinteren med mye varme klær på.

Link to post
Share on other sites

5åringen hos oss har pølsevest. Vi bor i strandkanten g det er lek der hver dag, også gjennom hele vinteren. Må vedlikeholdes. Men bruks gleden er så vannvittig mye større., rett og slett fordi hun kan bevege seg, . Den har også betraktelig mye bedre oppdrift, viktig på vinteren med mye varme klær på.

Link to post
Share on other sites

Vester med krage er for personer som er bevistløse eller ikke svømnedyktige. De er farlige for andre!!

Hvis du havner i vannet og forsøker å svømme, svømmer du på ryggen eller magen? Magen selvsagt, og da jobber redningsvesten med krage mot deg, for du har all oppdriften til kroppen på magen.

 

Så jeg bør bytte ut min H/H automatisk oppblåsbare vest med en seilervest? Nei, takk.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei lippert.

Du er sikkert ikke mellom 9 og 13 år så du faller vel litt på utsiden av spørsmålstillingen :-)

Her i båten brukes pølsvest av de voksne. Spørsmålet gjaldt barn i alderen 9-13 sånn ca

 

Vennlig hilsen

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

De oransje som skal snu en rundt gjør ikke alltid det. Veldig selverfart.

 

Våre tre barn bruker seilervest (8, 10, 12). De har bedt om pølsevest, men det er uaktuelt. Vi har to av dem, men jeg bruker de kun når jeg trenger vest for syns skyld. Jeg henger ikke livet mitt i en salttablett og liten patron som blåser opp en ballong som det helst ikke skal være hull i.

 

Bruker selv seilervest når jeg skal ha vest. I røffe forhold er det redningsvest. Seilervestene har mindre oppdrift, og er ikke like greie om du skal flyte med hode over vannet i røff sjø.

 

Nå finnes det jo fine flyteplagg som ikke ser ut som annet enn helt ordinære vester eller jakker, så om stilen er avgjørende for tenåringene finnes det litt av hvert å velge i

Link to post
Share on other sites

Du er sikkert ikke mellom 9 og 13 år så du faller vel litt på utsiden av spørsmålstillingen :-)

 

Nei, det er ikke, men påstanden var helt generell. Det er ikke noe særlig enklere for en i 40-årene å svømme med en oppblåsbar, eller orange vest.

 

Ender du opp med en automatisk pølsevest for 12-åringen så la han få prøve den ved å hoppe rett ut i.

http://www.tv2.no/a/4016366

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei lippert

Fikk ikke TV2 linken til å funke. Manglet det noe i URL'n?

Redigert: var noen tegn for mye der :-)

 

http://www.tv2.no/a/4016366

 

Takk for linken!

 

Mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

-En sånn pølse-rundt-halsen vest snur deg, men har en en form for aktivering før den virker. Hvis dette utløsersystemet skulle feile (erfart i båtgjengen vår, den løste seg ikke ut), drukner du der og da.

Man stoler for mye på disse enkeltkammer vestene.

Kommer helt konsekvent ikke ombord i min båt.

Oppblåsbare skal være med dobbeltkammer og Hammar utløser.

 

Kjøp en seilvest til poden.

Link to post
Share on other sites

Er det noen tall på hvor mange som drukner hvert år pga at enkeltkammer automatiske pølsevester ikke løser ut?

 

Vi kjører båt(RIB) stort sett innaskjærs i sommerhalvåret, og hos oss har alle nå pølsevest (12-åringen som er yngst fikk pølsevest nå i sommer, og det var rimelig mye kulere enn seilervesten han har hatt de tre siste årene).

 

Jeg må si at når jeg ser en familie på fem i en skjærgårsjeep på flatt vann sitte med oransje "livvester" i 30 plussgrader, så må jeg dra litt på smilebåndet. Ja, de har kansje en lavere risiko for å drukne enn meg, men da begynner vi å snakke promillers promille.

 

Når jeg vokste opp fisket vi både krabber og makrell uten vest, vi syklet uten hjelm og vi badet på dypet uten tilsyn. Så jeg er sikkert en adrenalinjunkie.... eller bare en helt alminnelig kar med normal oppvekst som har lært å ta vare på seg selv uten å forsake det å leve av den grunn.

 

Skal man seile over atlanteren gjør man selvsagt andre vurderinger, men vi drar på båttur når det er fint vær, i et område som er stappfullt av andre båter. Så jeg satser på at pølsevesten holder til vi får hjelp.... :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...