arnearmoa Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 (redigert) Ja, det var det jeg mente. Det fins jo såklart andre muligheter. Figuren under viser litt detaljer, og denne tråden inneholder min historie, som viser hvor komplisert det går an å gjøre det: https://baatplassen.no/i/topic/63537-montasje-av-turbotrykk-sensor-for-yanmar-290hk/ Som tråden nevner var det visst 1/8" BSPP gjenger der den boost-alarm bryteren står... Jeg hadde kjøpt sensor med elektrisk overføring. Du har kanskje kjøpt instrument som bruker slange ned til porten...(?) Redigert 10.April.2015 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Nei. Eller jo har bestilt et digitalt på ebay. Det var den billigste løsningen. Jeg fikk las til et nå med et manometer å noen slangenippler jeg fant i bilen. Målte 2.05bar på maks belastning. Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
arnearmoa Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Jøss, her går det unna! Høres bra ut. Da virker alt som det skal, bortsett fra alarmen. Kast den og få inn permanent måler :-) Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 Ja :) det var planen det nå :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Turbåt Svart 12.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2015 (redigert) Hm, jeg ser nå at jeg ikke har de samme følerne som ChrPus og arnearmoa har. Vedlegger et bilde for å vise. Det er det øverste bildet som er fra min båt. Noen som vet hva de to sensorene 1 og 2 er for noe, og dermed også hvilken sensor jeg mangler (2)? En av disse er vel den omtalte BOOST-sensoren, stemmer ikke det? PS: Ringen rundt sensor nr 2 skulle selvsagt vært på det nederste bildet. Håper dere forstår hva jeg mener likevel :-) Redigert 12.April.2015 av Turbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
liberty Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Nr 1 er alarm oljetrykk Nr 2 er alarm turbotrykk Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 (redigert) Legger ved en skisse her som viser switcher og sendere: Redigert 12.April.2015 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Men da er vel boost alarmen fjerna da på 6lpa motoren i forhold til de falske alarmene :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ChrPus Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Men da er vel boost alarmen fjerna da på 6lpa motoren i forhold til de falske alarmene :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Turbåt Svart 12.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2015 Den som jeg har merket rødt er da turbo trykk sender (til indikator) og den til høyre er olje trykk sender (til indikator). Dette skjønner jeg ikke. Motoren min har altså turbotrykk-sender (Boost sender), men ikke turbotrykk-bryter (Boost switch), ref. figuren fra navid. Når jeg altså får BOOST-alarm på styrekonsollet mitt, må jeg vel da anta at det er "Boost sender" som styrer denne alarmen? Er det riktig tenkt, mon tro. Men, hvor sitter i så fall da giveren/føleren/sensoren på min motor?!? Dette var vanskelig... Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
navid Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Ja, dette var snodige greier....... ....du får prøve å dra av ledningene som går inn til boost senderen når du har alarm, og se om alarmen kan tystes. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Gjør som jeg har gjort. Vipp bryteren ned så forsvinner lyden :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
liberty Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Du må se om ledningen som er gul med rør stripe har kommet til minus da vil den gi alarm Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 12.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2015 Ja, dette var snodige greier....... ....du får prøve å dra av ledningene som går inn til boost senderen når du har alarm, og se om alarmen kan tystes. Aha, så du mener å dra av ledningen som sitter i bunnen av "boost sender", altså den jeg har sirklet rundt på bildet fra arnearmoa, her: Det er jo verdt et forsøk, for å finne kilden til boost-alarmen. Takk for tipset :-) Jeg får se hvordan det skriver frem etter sjøsettingen. I fjor var alarmen temmelig sporadisk. Jeg har ikke funnet ut av hva som trigger den til å gå av. Alarmen lyser og piper både på tomgang, ved oppstart, og under god marsjfart, så ikke skjønner jeg noe... Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 12.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2015 Gjør som jeg har gjort. Vipp bryteren ned så forsvinner lyden :) He, he, den metoden er godt utprøvd allerede. Må jo skru av alarmen, ellers blir jo passasjerene så urolige Men, det er ingen varig løsning, synes jeg. Alle andre alarmer blir jo også stumme. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 12.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2015 Du må se om ledningen som er gul med rør stripe har kommet til minus da vil den gi alarm Hei liberty. Hvilken ledning er det du tenker på her? Finnes det et bilde i denne tråden som du kan henvise til? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
liberty Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Hm, jeg ser nå at jeg ikke har de samme følerne som ChrPus og arnearmoa har. Vedlegger et bilde for å vise. Det er det øverste bildet som er fra min båt. Noen som vet hva de to sensorene 1 og 2 er for noe, og dermed også hvilken sensor jeg mangler (2)? En av disse er vel den omtalte BOOST-sensoren, stemmer ikke det? PS: Ringen rundt sensor nr 2 skulle selvsagt vært på det nederste bildet. Håper dere forstår hva jeg mener likevel :-) Ledningen som pilen peker på for at det skal komme alarm så må den gule med rør stripe komme til minus den kan ha et gnag eller komet i klemme et sted på motorblokken Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 12.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2015 Ok, men har ikke denne ledningen. Det nederste bildet, som du henviser til, er ikke fra min motor. Det er det øverste bildet som er min motor, og der finnes ingen slik "boost switch", som er den du mener. Jeg har bare "boost sender", jeg. Forstå det den som kan... Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
liberty Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Det er greit at du ikke har boost switch men ledningen er der nok i ledningsmatten til motoren din.du får lete lit der som de andre ledningene går inn i ledningsmatten i det svarte plast røret Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Aha, skjønner! Tusen takk for tipset, liberty! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
ChrPus Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Men sånn for å hive innpå med alarmer. Jeg har Samma alarmen på c. Water level. Den har vært så lenge jeg har hatt båten. Regner med det er den sensoren som sitter oppe på vann beholderen? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
liberty Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Den sitter oppe ved siden av påfyllingslokket på eksosmanifold men den har en forsinker som sitter på en brakkert bak oppe på intercooleren (liten svart boks) Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 En forsinker? Hva er den til da? Ja. Det er den jeg regna med det var. Tok å kobla den fra. Men peip fortsatt. Så da er det vel er brudd et eller annet sted. Noe jeg mistenkte :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
liberty Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Forsinker er der for at du ikke skal få alarm hvis det skvulper litt i tanken Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Ahaaa. Smært Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.