Jump to content

Vis mig dit bådnavn - og jeg skal sige dig hvem du er..


MajorAndy

Recommended Posts

Min skarptseende Frue har moret mig med at lave denne analyse af bådnavne, som jeg hermed deler med jer. Håber ingen føler sig truffet af karakteristikkerne...:

 

 

....

 

 

For et par år siden havde jeg gang i et nu skrottet blog-projekt, som jeg hyggede mig med under en sommersejlads. Jeg brugte bl.a. tid på at spotte bådnavne og især lure hvilke mennesketyper, der havde de pågældende både. Her er, hvad jeg fik skrevet råt for usødet for dem, der orker at læse det... Navnene er opdelt i kategorier. NB, det er personlige betragtninger skrevet med et glimt i øjet… håber, ingen føler sig truffet!

Pigenavne.
Har båden et pigenavn, kan man være sikker på, at den ejes af en traditionsbunden bådejer, der følger den klassiske tradition med, at båden er hunkøn. Det kan nu også bare være en bådejer, der har prøvet at formilde konen ved opkalde båden efter hende. (Der skal nok mere til i nogle tilfælde, men det er da altid en start).

Eksempler:
Der er uendelige muligheder, og navnene giver sig selv…
Man finder både, der hedder alt fra Labre Lis, Hanne II og Alvira til Lillemor eller Røde Ronja.

***
Kælenavne for hunkønnet
Her er tale om praktiske navne, der på lang sigt gør livet lettere for skipperen selv, da han kan have enhver kvinde med ombord og bilde hende ind, at båden er opkaldt efter hende. (Ind imellem kan man dog fristes til at tænke, at navnet snarere er tiltænkt båden selv og det tætte forhold, han har til den).

Eksempler:
Øjestenen
Elskerinden
Smukke
Tøsen
Havheksen
Den lille Havfrue
Sirenen
Mor

***
Familienavne
Mor hedder måske Karina, mens far hedder Lars, og børnene Julie og Mikkel. Og så skal båden hedde Kalajumi… Med denne type navne ønsker man at signalere, at båden er et familieforetagende, og at alle er en del af projektet. Hvilket sjældent er tilfældet. For efter nogle år får Julie og Mikkel sundere interesser end at hænge ud med de gamle i en isoleret naturhavn, og en passende udvikling ville være at omdøbe båden til Kala. Det sker dog sjældent. I stedet bevares et ofte spøjst bådnavn, som kun de færreste kan huske, men som til gengæld er helt unikt.

Der er uendeligt mange navne skåret efter denne skabelon, og om resultatet bliver godt eller ej afhænger af gode grunde af, hvad man hedder, og om man kan finde ud af at kombinere dele af navnene på en fornuftig måde. Men ét er sikkert – bådnavnet giver sjældent megen mening for andre end dem, der har fundet på det.

Eksempler
Mapelaca (Marianne, Peter, Lasse og Cathrine)
Hensu (Henrik og Susanne)
Oliansa (Ole, Lise, Anna, Sara)
osv.

***
Drikkenavne
Her er livsnyderens båd, og med navnet får han fortalt lidt om, hvad man får tiden til at gå med ombord. F.eks. spilder man ikke tiden med at drikke te og spise scones. I stedet har man helt tjek på, hvad der skal knappes op for at gøre en god solnedgang endnu bedre.

Eksempler:
Ad Libitum
Aquaholic
Aquavit
Campari
Den gule enke
Gibbernakken
Frk. Sauterne
Krabask
Martini
Pernod
Pinot
Sjusser
Sort Guld
Tipsy
Cabernet
Champagne
Cheers

***
Udenlandske navne
Af en eller anden grund føler bådejere sig draget af at smykke deres båd med udenlandske navne. Engelsk er det foretrukne sprog, men man ser også mange franske eller italienske navne – også selvom bådejeren ellers ikke kan sætte to ord sammen på det pågældende sprog. Derimod kan et udenlandsk navn signalere, at båden ejes af en Erasmus Montanus-agtig bådejer, der forstår ord, vi andre ikke forstår, og på den måde hæve sig over den brede pøbel af uvidende lystsejlere. Tyske navne er af uforklarelige årsager knap så populære – men de ses dog. Mest i de tilfælde, hvor båden er købt i Tyskland, og man ikke har nået at skifte navnet ud…

ENG
Loveboat og 10.000 andre navne…

IT
Primadonna
Volare
Dolce Vita
Il vento
Paradiso
Picante
Cara Mia
Crescendo

FR
Femme fatale
Coquette
C’est la vie
La Bohème
Bourgogne
Le grand bleu
Joie de Vivre
Pas de deux
Petit Plaisir
Chez nous

LATIN
Pax

***
Ordspilsnavne
Her ønsker man at vise, at man ud over at kunne læse et søkort også er i stand til at lege med ord og måske få andre til at trække på smilebåndet, når de ser bådens navn. Der er dog en vis risiko for, at nogen blot vil tro, at man ikke har kunnet stave.

Pat-Sea
Knot So Fast
Let’s Sea
Knot Flyin
Seas the Day
For Sail
Fantasea
Aquacadabra
Seanile
Ship Happens
Nausea
Vitamin Sea
PartnerShip

***
Ordspilsnavne på bådens fabrikat
Her understreger man sin kærlighed til og trofasthed over for bådtypen, man har valgt.
X-yachts er en populær sejlbåd, hvor man pr. tradition laver ordspil i navnet, hvori X skal indgå. Eksempler her kan være HeXen, eller Xtravagance. Najader hedder på samme måde ofte noget med N.

Eksempler
X-tacy (X-yacht)
ElegHanse (Hanse)
Capstan (Scankap)
Benny II (Bénéteau)

***
Beslutningsnavne
Her er tale om navne, der fortæller noget om beslutninger eller trængsler, der ligger til grund for bådkøbet. KosterNok har tydeligvis været en voldsom udskrivning for bådejeren, der har været helt nede og skrabe kistebunden for at få sin drøm opfyldt, mens Kone II taler for sig selv…

Eksempler
KosterNok
Carried Away
Kompromis
Kone II
Big Decision

***
Lykkenavne
For mange lystsejlere er båden stedet, hvor man opnår en ophøjet tilstand af stor fred, ro og guddommelighed. Dette understreger de med et “lykkenavn”. Stress og jag lægges på hylden og erstattes af mindfuld tilstedeværelse i nuet og samspil med naturen. Navnet er valgt for at hylde den livskvalitet, som båden tilfører ejeren. Man kan imiderlertid godt opleve en far, mor, to blebørn og golden retriever stuvet sammen i en lille båd, der hedder “Harmonia” eller “Sound of Silence”. I sådanne tilfælde er navnet snarere et udtryk for et stærkt ønske eller en uopnåelig drøm, frem for en faktisk tilstand af lykke ombord på den pågældende båd…

Eksempler
Happy Hour
Peace At Last
Han-Zen
Blue Heaven
Peace 'N Quiet
Perfect Day
Perfect Time
Prime Time
Harmony
Utopia

***
Nummerrækkenavne
Her er bådnavne for dem, der står ved deres beslutninger, og som ikke gider bruge krudt på at huske, hvad en ny båd hedder, når nu de én gang har fundet et navn, de er tilfredse med. Lidt ligesom hundeejere, der hver gang, de får en ny hund, kalder den Pjevs, fordi den gamle hed det. Nummerrækkeenavne gør det muligt at få en fornemmelse for, hvor længe bådejeren har været bidt af sin hobby, og er man heldig, kan man opleve en blå båd, der hedder “Røde Rasmus IV” eller en 42 fods motorbåd, der hedder Bitteliten III.

Eksempler:
Tag et hvilket som helst bådnavn, og sæt et tal bagved…

***
Frække og vulgære navne
Her møder vi bådejeren, der ikke er bange for at fortælle, at lystsejlads kun er én af flere lyster i hans liv. Med et seksuelt eller erotisk inspireret bådnavn signalerer han et vist frisind og muligvis også en særlig evne til at få båden til at gynge – også i stille vejr. Med et vulgært navn signalerer bådejeren primært, at han foretrækker samtaler ombord, der matcher dem, mænd fører i omklædningslokaler. Både, der bærer denne type navne, ejes ikke sjældent af ungkarle, der må finde på et nyt navn til båden, når han får sig en kæreste, der finder det upassende at blive associeret med navnet.

Eksempler:
G-punktet
Kællingen
Lillefissen
Sextanten

***
Maritime navne
Bådejeren, der vælger at døbe sin båd noget maritimt, er typen, der gerne vil understrege, at han er en ægte sømand af hjertet – at det med lystsejladsen ikke er en overfladisk modedille. Med et maritimt navn kan han signalere, at han er med i den klub af særligt udvalgte mennesker, der har forstand på alt, hvad der har med sejlads at gøre. Hvis ikke har har rejst på de syv have engang, så er det i hvert fald sikkert, at han gerne ville have gjort det. Han nærer kort sagt en ægte og dybfølt kærlighed til dét at sejle på havet, og det er et livslangt kærlighedsforhold, som ikke lader sig knække.

Eksempler:
Kompasrosen
Beaufort
Fregatten
Kølsvinet
Tallymand
Landkrabben
Søulken
Zenit

***
Carpe Diem.
En båd ved navn Carpe Diem kunne muligvis høre ind under kategorien “lykke-navne”, for det at “gribe dagen” handler om at leve i nuet. Carpe Diem fortjener i imidlertid sin helt egen kategori. For der er så mange både, der hedder Carpe Diem, at det er umuligt at forbigå. I den internationale database over fartøjer med VHF-radio bliver f.eks. man bedt om at begrænse sin søgning, hvis man søger på både ved navn Carpe Diem, da systemet ikke kan håndtere det astronomiske antal, der har dette navn. Der kan sikkert være mange grunde til, at man kalder sin båd for Carpe Diem, men en god grund kunne være, at man næppe behøver at stave navnet, når man en dag kommer i havsnød og skal fortælle søværnstjenesten, hvad båden hedder…

Link to post
Share on other sites

Det er måske en kombination af et "Lykkenavn" og et "Nummerrækkenavn"...?

 

Bonus kan jo enten være det, båden giver til livet (lykke) eller det kan være det, der gjorde at man fik råd til båden. Og dermed et "Beslutningsnavn". Naturligvis kombineret med den milde konservatisme, der ligger i nummernavnet...?

Link to post
Share on other sites

Morsom tråd Major Andy. Her har du muligheten til å finne ut litt av hvert om oss båteiere. Vet jo ikke helt om jeg liker navnet på din båt da. Eller så får du ha den riktig lenge. :) å øke tallene etter hvert.

Jeg trenger noe hjelp til å plassere White Lady. .. :)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det er måske en kombination af et "Lykkenavn" og et "Nummerrækkenavn"...?

 

Bonus kan jo enten være det, båden giver til livet (lykke) eller det kan være det, der gjorde at man fik råd til båden. Og dermed et "Beslutningsnavn". Naturligvis kombineret med den milde konservatisme, der ligger i nummernavnet...?

:smiley:

Bonus navnet kom til for Bonus III, fordi det var vår første båt med VHF, og da trengte vi et navn for registreringen. Vi valgte III, da denne var vår tredje båt, hvilket vil si at vi navnet også våre tidligere båter ... Det var fruen som kom med forslaget om 'Bonus', delvis ut ifra lønnsbonus - mulighet til å kjøpe båt ++. Som en kuriositet holdt navnet på å bli 'Bodus' da fruen var veldig forkjølet og tett i nesen den kvelden :lol:

Link to post
Share on other sites

Mine foreldre startet tradisjonen med at hver båt, kano, seiljolle og snekke etc skulle få navn etter hvilken båt i rekken det var. Primmen (Primo) var første båt de anskaffet. Det er en 10 fots seiljolle designet av Pelle Petterson. Broderns første optimistjolle het Trim (nr 3), snekka het Quarten (nr 4) osv. Så husker jeg ikke helt, men min optimistjolle het "Tax-freee" (nr 12, jeg syns Tax ble for kjedelig) Innimellom der tror jeg det var enkelte finskinspirerte navn, jeg husker bl.a. "Kosi" uten at jeg vet hvilket nummer det er bygget på.

 

Etterhvert ble det mange båter og vanskelig å finne på ordspill på nummeret. Min brors seilbåt het "Trim II", og en daycruser fikk navn etter en egyptisk kvinnelig farao kombinert med navnet til firmaet hvis aksjer ble solgt for å finansiere den. Og en Terhi 8som sikkert er båt nr 20+ heter naturlig nok "Terhine".

 

Kan noen fortelle hvem jeg (mine foreldere) er basert på dette?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Vår skute heter Tace IV

Thomas

André

Catharina

Erik

Båten er nummer 4 i rekken :-) Og det er et familieforetagende enn sålenge, så vi faller peng på plass i kategoriseringen

 

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Vår båt heter Trudelutt, selvfølgelig oppkalt etter fruen, Trude. Og det var nabogutten som kom med forslaget. Vi har hatt mye moro med det navnet. Folk som kommer forbi og spør om vi er musikere? Andre ber oss om å synge en liten trudelutt osv. Men hva navnet sier om eieren? I hvert fall at han er glad i både kone og båt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Almara = ALMa + klARA. Jentene...

 

I retrospekt så vi at kona også er med. ALma + MAri + klaRA.

 

Jeg prøvde å legge på mine initialer først, men Thalmara høres litt for mye ut som navnet på en medisin eller sykdom...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Bare Lekker

 

Etter min mening en veldig pen trebåt (litt forstørret folkebåt) og ja, den hadde stått på land i 4 år når jeg overtok den, så den lakk litt...... Nick er jo Bare Lek(k)er så da klarte jeg jammen å få ordspill på den også. Glir rett inn i kategorien :giggle::yesnod::thumbsup:

 

Trygve

 

Ps. Hvis neste båt også blir trebåt skal den selvsagt hete Bare Lekker 2 (og nei, den første sank ikke)

Redigert av bare lek(k)er (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tak for mange input og jeg skulle hilse fra Fruen og sige tak for roserne :-)

 

 

På flere opfordringer har hun nu tilføjet tre yderligere kategorier:

 

 

***
Navne på stjerner og andre himmellegemer:
Den, der vælger et stjernenavn til sin båd, er den ultimativt frihedselskende lystsejler, for hvem følelsen af at være i ét med naturen – langt fra alfarvej – overtrumfer de mange oplevelser, man ellers kunne få ved at ligge i ske med en uhomogen grød af både i en larmende marina. Et stjernenavn understreger bådejerens betagelse og accept af menneskets ubetydelighed i det kosmiske univers, og han opnår ekstra salig og guddommelig fred, når han på en klar stjernenat kigger op på en fjern galakse og får øje på netop dét himmellegeme, der burde have været opkaldt efter hans båd, og ikke omvendt…
I et stjernenavn ligger desuden en let skjult hyldest til astronomisk navigation, som for mange stadig er den eneste rigtige vej frem. De pt. populære stjernenavne vil således om 100 år have fået stærk konkurrence fra nostalgiske og romantiske navne som ”Garmin” og ”RayMarine”.

Eksempler:
Store Bjørn
Orion
Vega
Cassiopeia
Betelgeuze
Stardust
Sun Odyssy

***
Navne på guder/gudinder:
Lystsejleren, der vælger at lade sin båd dele navn med et guddommeligt væsen, har ikke overraskende en lettere form for religiøst forhold til sin båd. Intet verdsligt navn kan nogensinde synes værdigt nok til hans skib, og tanken om at opkalde noget så ophøjet og grundlæggende betydningsfuldt efter f.eks. kone og børn er helt utænkeligt, grænsende til det frastødende. Bag denne type bådnavne gemmer sig også en afart af fatalistiske bådejere, som – i visse situationer og for egen sjælefreds skyld – lægger skæbnen i hænderne på højere magter.: Når man klarer noget forrygende, er man en gudsbenådet sejler, og når man klarer noget mindre forrygende, må guderne vide, hvordan det dog kunne lade sig gøre …

Eksempler:
Afrodite
Hera
Poseidon
Cupido
Fortuna
Shakti

***
Dobbelttydige navne:
At kunne se et ord fra to sider vidner om et vist abstraktionsniveau, hvilket alle, der har prøvet at føre et skib, ved er en fordel. Men skipperen om bord på en båd med et flertydigt navn ønsker i første omgang at understrege sin særlige fornemmelse for ikke bare havets, men også sprogets dybder. Han mestrer ord til perfektion, både når der råbes af gaster, og når der slappes af med (avancerede) krydsord. Et dobbelttydigt navn hjælper desuden skipper med at aflure andres sande natur. Et bådnavn, som eksempelvis ”Roen”, opfattes uden tvivl forskelligt af en ægte sejler og en latent landkrabbe, mens personen, der formår at dekode begge betydninger, afføder en vis respekt ved i højere grad at matche skippers intellektuelle niveau.

Eksempler:
Miss Denmark
Svinet
Line
Fyret
Faster
Kosten
Jument
Lotus
EA
Lækker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...