Jump to content

Vis mig dit bådnavn - og jeg skal sige dig hvem du er..


MajorAndy

Recommended Posts

LADY DAY

 

...bare ymter du i riktig retning om historien bak dette navnevalg, så skylder jeg deg en STOR "lille en"!

 

:smiley::cheers_wine::sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

 

....

Carpe Diem.

En båd ved navn Carpe Diem kunne muligvis høre ind under kategorien “lykke-navne”, for det at “gribe dagen” handler om at leve i nuet. Carpe Diem fortjener i imidlertid sin helt egen kategori. For der er så mange både, der hedder Carpe Diem, at det er umuligt at forbigå. I den internationale database over fartøjer med VHF-radio bliver f.eks. man bedt om at begrænse sin søgning, hvis man søger på både ved navn Carpe Diem, da systemet ikke kan håndtere det astronomiske antal, der har dette navn. Der kan sikkert være mange grunde til, at man kalder sin båd for Carpe Diem, men en god grund kunne være, at man næppe behøver at stave navnet, når man en dag kommer i havsnød og skal fortælle søværnstjenesten, hvad båden hedder…

Nå har vi den gleden av å eie en båt ved navn Charlie Alfa Romeo Papa Echo Delta India Echo Mike, og navnet stammer fra selve beslutningsprosessen for anskaffelsen av drømmebåten.

 

Vi hadde/har alltid vært forsiktig i vår privatøkonomi, og aldri tatt store "sjanser". Var på båt nr.2, en Saga 26 etter at vi hadde startet båtlivet i en Saga 27. Drømmebåten, Saga 315, var bare noe vi kunne se frem til hvis de ringte fra Norsk Tipping eller etter at vi hadde spart i mange år til, eller kanksje ved guddommelig inngripen :pray:.

 

Et par uker etter at svigerfar døde, svigermor året før, satt vi en nydelig vårkveld ute på Risholmen. Vi filosoferte over hvor lite vi kan vite om morgendagen, og om livets uforutsigbarhet. Enden på filosoferingen ble: Carpe Diem! Det viste seg at leiligheten vår hadde steget så bra i verdi at vi fint kunne finansiere mellomlegget med pant i den, altså til en fornuftig rente. I juni samme år ble drømmebåten hentet hos Sjøberg. I en travel, stresset hverdag minner vi hverandre stadig om å gripe dagen, båtavnet er også med på å minne oss om det.

 

Overhørt fra en forbipasserene jente mens vi satt i båten i en gjestehavn: Mamma, mamma, der er båten til Karpe Diem! Tror nok hun forventet å finne Toyota'n til Magdi parkert i nærheten :lol:

 

Angående staving av båtens navn, det står ingenting i nødprosedyrene om behovet for dette, men jeg ser absolutt behovet for å kunne det fonetiske alfabetet :thumbsup:

http://www.maritimradio.no/kystradio/nodprossedyre/

 

Harald

Link to post
Share on other sites

 

Bare Lekker

 

Etter min mening en veldig pen trebåt (litt forstørret folkebåt) og ja, den hadde stått på land i 4 år når jeg overtok den, så den lakk litt...... Nick er jo Bare Lek(k)er så da klarte jeg jammen å få ordspill på den også. Glir rett inn i kategorien :giggle::yesnod::thumbsup:

 

Trygve

 

Ps. Hvis neste båt også blir trebåt skal den selvsagt hete Bare Lekker 2 (og nei, den første sank ikke)

 

Har en Bavaria i min hjemmehavn som heter Läcker2

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

Dobbelttydige navne:

At kunne se et ord fra to sider vidner om et vist abstraktionsniveau, hvilket alle, der har prøvet at føre et skib, ved er en fordel. Men skipperen om bord på en båd med et flertydigt navn ønsker i første omgang at understrege sin særlige fornemmelse for ikke bare havets, men også sprogets dybder. Han mestrer ord til perfektion, både når der råbes af gaster, og når der slappes af med (avancerede) krydsord. Et dobbelttydigt navn hjælper desuden skipper med at aflure andres sande natur. Et bådnavn, som eksempelvis ”Roen”, opfattes uden tvivl forskelligt af en ægte sejler og en latent landkrabbe, mens personen, der formår at dekode begge betydninger, afføder en vis respekt ved i højere grad at matche skippers intellektuelle niveau.

 

Her kommer vel mitt båtnavn inn. Navnet ble jo Bergtatt - og det har jo flere betydninger. Det mest åpenbare er jo selvsagt familienavnet, ettersom jeg heter Berg til etternavn, og deretter selve ordet eller uttrykket - som jo betyr på norsk å bli veldig oppslukt eller opptatt av noe - som jo jeg absolutt er blitt av båten! Litt morsomt også da dette med "sprogets dybder" ettersom jeg jo jobber som journalist... Mitt eventuelle intellektuelle nivå skal jeg imidlertid avstå fra å kommentere... :smiley::giggle::giggle:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykkenavne

For mange lystsejlere er båden stedet, hvor man opnår en ophøjet tilstand af stor fred, ro og guddommelighed. Dette understreger de med et “lykkenavn”. Stress og jag lægges på hylden og erstattes af mindfuld tilstedeværelse i nuet og samspil med naturen. Navnet er valgt for at hylde den livskvalitet, som båden tilfører ejeren.

 

 

 

Må vel si at den konklusjonen passer ganske så bra.

Selv om noen her i Telemark tror Jara er stavet feil. (Yara er noe helt annet.)

 

Jara Wynja.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...