Jump to content

Trenger info og datablad for Maritim's 110Ah bly-syre batteri


Babus

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt 2 stk batterier hos Maritim; 110Ah bly-syre : http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterier/maritim-marinebatteri-110-a



Men jeg sliter med å få ut så mange Ah som jeg forventet.


Maritim kan heller ikke fremskaffe et datablad for dette batteriet.


De kunne fortelle at det er Sønnak som har produsert batteriet, og henviste til generell Sønnak info: http://www.sonnak.com/om-exide/broschyrer



Er det noen av dere her på forumet som har/vet om et datablad for dette batteriet ?


Link to post

Litt mer info:

 

Min forrige forbruksbank 2x110 Ah følte jeg var moden for utskiftning. Jeg gikk derfor til Maritim og kjøpte 2 stk 110Ah bly-syre batterier http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterier/maritim-marinebatteri-110-a

Har lest en del bøker/artikler om emnet strøm i båt, bl.a. Jon Winge's "Strøm om bord". Her angis det at normalt er hvilespenning på 12,7 volt et fulladet batteri, og hvilespenning på 12,3 volt et batteri som er tappet 50%. Samt at man ikke bør tappe mer enn 50% fordi man da vil/kan påføre batteriet varig skade.

Det er mitt inntrykk at dette mange som er enige i akkurat dette.

En oppfatning som også selger hos Maritim da sa seg enig i.

Jeg kjøpte meg også en Victron BMV-700 Batterimonitor fra Jørg Becker, for å virkelig få full oversikt over forbruk og lading, slik at jeg kan bevare batteriene best mulig i mange år.

Med nye og fulladede batterier fra Maritim, og nyinstallert batterimonitor så bar det ut på tur igjen.

Med 2x110Ah forbruksbank forventet jeg å trygt kunne å bruke inntil 110Ah uten å skade batteriene.

Men overraskelsen var stor da jeg ser at neste dag er jeg nede i 12,3 volt etter å kun ha tappet 40Ah over en periode på ca 1 døgn !!!!!

Hmmm, batteriene ble ladet fullt opp igjen, og ny test utført, men med samme resultat igjen.

Batteriene hadde fått hvile ca 15 minutter før avlesningene.

Det var hovedsakelig kjøleskapet som hadde brukt strømmen, og dette bruker max 3,5A under kjøring.

Koplet så batteriene fra hverandre og fant at spenningen var på 100-dels volt identisk på de 2 batteriene. Antar da at batteriene da er akkurat like gode og likt belastet.

Tok så kontakt med Maritim for å få råd og hjelp, samt få et datablad for produktet.

Datablad hadde de merkelig nok IKKE. De kunne fortelle at det er Sønnak som har produsert batteriet, og henviste til generell Sønnak info: http://www.sonnak.com/om-exide/broschyrer

Er det uvanlig å IKKE ha datablad ? Eller får man slikt bare på dyrere batterier ?

Er det noen andre her på forumet som har/vet om et datablad for dette batteriet ?

Selger var svært hjelpsom, og sjekket med Maritim's batteriekspertise og kunne muntlig melde tilbake følgende:

  • Jeg kunne trygt ta ut 110 Ah fra batteribanken min uten å skade den.
  • Man jeg måtte nok gå lavere ned enn 12,3volt. Sannsynligvis ned mot 12,1 og 12,0 volt.
  • Faktisk kunne batteriet i noen tilfeller tåle helt ned til 11,8 volt uten skade hvis det ble øyeblikkelig ble satt på lading etterpå.

Stikk i strid med hva jeg tidligere har lest, så måtte jeg jo da forsøke å tappe ut mer strøm. Jeg logget da følgende fra Victron:

36Ah 12,38 volt

40Ah 12,32 volt etter ca 24 timer

76Ah 12,06 volt etter ca 31 timer

86Ah 12,03 volt etter ca 39 timer

Jeg skal mao kunne ta ut ytterligere 24Ah, men jeg er allerede svært nær 12,0 volt. Jeg føler meg ikke komfortabel med å tappe batteriet lengre ned, av frykt for varige skader på batteriene og svært redusert levetid.

Jeg har også dobbeltsjekket at ingen strøm kan stjeles før shunten. Jeg tviler ikke på at Victron viser riktig. Men bare for å ha gjort det så har jeg målt Ampere med både tangampermeter og vanlig amperemeter (multimeter), og resultatet er samsvarer 100% med Victron.

Jeg leser her på forumet i dag at opp igjennom årene har det vært skrevet både positive og negative ting om 110Ah batteriene til Maritim. Men det fleste innleggene er litt gamle. Jeg er sikker på at mange av dere har kjøpt disse batteriene til forbruksbank i år, for dette er blant de billigste på markedet, og de leveres av en stor og seriøs aktør. Hvilke erfaringer har dere gjort med nyere utgaver at dette batteriet ?

Link to post

Ved 12,0 volt (hvilespenning) er det 50% igjen. Dette er grensen som du ikke skal gå under for å beholde maksimal levetid på batteriene.

 

Utladningen skal ikke være for rask, det er ofte gitt i databladene hvor mange amp som utladningen foregår ved for å gi den oppgitte kapasitet. Ofte er det ganke lite, 2-3 A. Mens det tappes strøm fra batteriet ligger spenningen langt under hvilespenning. 11,8 volt under belastning er ikke noe problem. Slå av lasten og vent noen timer så har du hvilespenning. Den kommer fort opp igjen fra 11,8. Dette er problemet med hvilespenning det tar lang tid å komme til den. Derfor er egentlig ikke voltmeter en god måte å måle kapasitet på. Du kan finne fram syrevektmåleren og måle tettheten til elektrolytten, det gir en ganske bra svar, men siden det jo ikke er omrøring i væsken så tar det tid før det er likevekt i elektrolytten og igjen et unøyaktig svar for den utolmodige.

 

Stopp når du når 11,8 volt, så av hovedbryter så batteriet er helt i fred for all last, vent til neste dag og se hva hvilespenningen er.

 

Bly/syre batterier er både ganske tøffe, men også ganske delikate saker. Jo bedre du steller dem jo lengre varer de. Skulle du noen gang møte en Ubåt elektriker så kan du jo lære om hvordan de behandler blybatteriene der.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...