Andy2 Startet 6.August.2014 Del på Facebook Startet 6.August.2014 Hei. Dersom en kjører på noe i vannet slik at en mister propellen, vil det da kunne forårsake skader på drev, trykkplate og motor? Jeg har solgt båten min, og har aldri hatt problemer eller ulyder med den. Etter to uker, så mister kjøper propellen. Så melder han om ulyder i motor, skiftet div. lager i drev + trykkplate. Båten ble prøvekjørt og intenting var galt ved salgsøyeblikket. Jeg lurer derfor på om kjøper kan ha kjørt borti noe så han mistet propellen. Hvor store skader kan en slik påkjørsel også medføre på drev og motor? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Hvis man kjører på noe eller grunnstøter slik at propeller skades/faller av så er det stor sannsynlighet for skader på drev m.m. Jeg regner med at kjøper har hatt et uhell, men prøver å overføre kostnadene til deg. Har du besiktiget drevet? Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Om propell faller av uten sammenstøt må jo den ha vært løsnet, slikt er det jo opp til bruker å sjekke. Om dekket mitt faller av på en bil jeg kjøpte for 2 uker siden, fordi hjulboltene var løse, er det jo jeg som har ansvaret for å sjekke at den er i kjørbar stand for hver gang jeg bruker den, ikke selger... Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Det er akkurat slik det dere beskriver jeg føler er i ferd med å skje. Jeg har sett i Kjøpsloven også, og kan ikke forstå at dette er å forstå som noen vesentlig mangel ved salget. Har benyttet forbrukerrådets kontrakt, båten ble prøvekjørt og "solgt som den er". Jeg har ikke besiktiget drevet da jeg har flyttet til en annen kant av landet. Sitér dette innlegget Link to post
WillItFloat Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Jeg vil si at dette er en vesentlig mangel. MEN spørsmålet er om det var slik i salgsøyeblikket, og om selger visste, eller burde ha visst. Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Og svaret er nei på alle disse spørsmål..... det var ikke slik, jeg visste ikke og kunne ikke ha spådd at det kunne ha vært slik heller..... Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Jeg har flere ganger opplevd at propell kan løsne om det er kjørt tau i propellen. (DPE- DPH drev) (Mutter løsner og propellen faller av) Dette kan sikkert skade lager også eller at det er blitt sleng i aksel. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Honduras Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Sikkert greit å si at propellen falt av om den er så krøllete at den i seg selv er bevis nok for grunnstøting.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Smiley Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Ser ingen grunn til at du skal ta noe ansvar for dette. Da bør i såfall kjøper kunne dokumentere at dette skyldes en feil som var tilstede ved kjøpstidspunkt. Har han i tillegg "utbedret skadene" før han tok kontakt med deg så har han, såvidt jeg har fått informasjon om, en enda dårligere sak.... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
ashfirelate Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Sikkert greit å si at propellen falt av om den er så krøllete at den i seg selv er bevis nok for grunnstøting.... Ja en krøllete propell er litt vel avslørende. Vanskelig å skylde det på tidligere eier... Bedre å kvitte seg med bevisene En tidligere arbeidskollega solgte en BMW med litt motor i for noen år siden. Noen mnd senere ringte kjøper og ville ha litt penger tilbake... Girkassen var vistnok røket... At han hadde brukt bilen på banekjøring flere ganger etter han kjøpte den var ikke mer vesentlig en at han ungikk å nevne det... Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Jeg har flere ganger opplevd at propell kan løsne om det er kjørt tau i propellen. (DPE- DPH drev) (Mutter løsner og propellen faller av) Dette kan sikkert skade lager også eller at det er blitt sleng i aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Jeg vet ikke hva slags drev du har, men det skal veldig mye til før en mister begge propellene på et DPE drev.Da skal 3 mutre løsne. Mest sannsynlig har han vært borti moder jord og ødelagt propellene. Er det alu- propeller skal vanligvis akslingen tåle det såsant ikke propellene ble helt knust. Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 Drevet er VP 280 (Singel propell drev). Jeg mistet propellen selv en gang, og etter det har jeg brukt Permatex for å forhindre at det løsner. I fjor høst satt det så godt at jeg ikke fikk løsnet drevet selv. Knakk to skrujern i forsøket på å få av låsekoppen. Varmet forsiktig uten at det hjalp. Jeg lagret det derfor med propellen på (fikk ikke byttet sinken, men den var OK). Forsøkte å løsne propellen ved påmontering av drevet i våres, men det satt fortsatt like godt. Derfor tror jeg ikke at det kan ha løsnet av seg selv............. Dessverre har drevet venstregange, slik at det det løsnet for meg en gang også. derfor begynte jeg med Permatex og skru til veldig hardt. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Men kjøper har altså allerede reparert skadene, eller det han mener var feil? Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 Ja, drevet har han reparert. Men det er visstnok fortsatt ulyd i motoren som han ønsker at jeg skal være med å bekoste reparasjon/byttemotor på..... Men den gang ei....... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Det drevet er vel uansett nære på veteran, og kjøper kan neppe laste selger for at et 20-30 år gammelt drev går i stykker, ei heller at propellen faller av, det er slik som kan skje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.