Jump to content

Skader grunnet kjøre på noe i vannet?

Andy2

Recommended Posts

Hei.

Dersom en kjører på noe i vannet slik at en mister propellen, vil det da kunne forårsake skader på drev, trykkplate og motor?

Jeg har solgt båten min, og har aldri hatt problemer eller ulyder med den. Etter to uker, så mister kjøper propellen. Så melder han om ulyder i motor, skiftet div. lager i drev + trykkplate.

Båten ble prøvekjørt og intenting var galt ved salgsøyeblikket. Jeg lurer derfor på om kjøper kan ha kjørt borti noe så han mistet propellen. Hvor store skader kan en slik påkjørsel også medføre på drev og motor?

Om propell faller av uten sammenstøt må jo den ha vært løsnet, slikt er det jo opp til bruker å sjekke. Om dekket mitt faller av på en bil jeg kjøpte for 2 uker siden, fordi hjulboltene var løse, er det jo jeg som har ansvaret for å sjekke at den er i kjørbar stand for hver gang jeg bruker den, ikke selger...

Det er akkurat slik det dere beskriver jeg føler er i ferd med å skje. Jeg har sett i Kjøpsloven også, og kan ikke forstå at dette er å forstå som noen vesentlig mangel ved salget. Har benyttet forbrukerrådets kontrakt, båten ble prøvekjørt og "solgt som den er".

Jeg har ikke besiktiget drevet da jeg har flyttet til en annen kant av landet.

Ser ingen grunn til at du skal ta noe ansvar for dette. Da bør i såfall kjøper kunne dokumentere at dette skyldes en feil som var tilstede ved kjøpstidspunkt. Har han i tillegg "utbedret skadene" før han tok kontakt med deg så har han, såvidt jeg har fått informasjon om, en enda dårligere sak....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Sikkert greit å si at propellen falt av om den er så krøllete at den i seg selv er bevis nok for grunnstøting....

Ja en krøllete propell er litt vel avslørende. Vanskelig å skylde det på tidligere eier... Bedre å kvitte seg med bevisene :giggle:

En tidligere arbeidskollega solgte en BMW med litt motor i for noen år siden. Noen mnd senere ringte kjøper og ville ha litt penger tilbake... Girkassen var vistnok røket... At han hadde brukt bilen på banekjøring flere ganger etter han kjøpte den var ikke mer vesentlig en at han ungikk å nevne det... :giggle:

Jeg vet ikke hva slags drev du har, men det skal veldig mye til før en mister begge propellene på et DPE drev.Da skal 3 mutre løsne. Mest sannsynlig har han vært borti moder jord og ødelagt propellene. Er det alu- propeller skal vanligvis akslingen tåle det såsant ikke propellene ble helt knust.

Drevet er VP 280 (Singel propell drev). Jeg mistet propellen selv en gang, og etter det har jeg brukt Permatex for å forhindre at det løsner. I fjor høst satt det så godt at jeg ikke fikk løsnet drevet selv. Knakk to skrujern i forsøket på å få av låsekoppen. Varmet forsiktig uten at det hjalp. Jeg lagret det derfor med propellen på (fikk ikke byttet sinken, men den var OK). Forsøkte å løsne propellen ved påmontering av drevet i våres, men det satt fortsatt like godt. Derfor tror jeg ikke at det kan ha løsnet av seg selv.............

Dessverre har drevet venstregange, slik at det det løsnet for meg en gang også. derfor begynte jeg med Permatex og skru til veldig hardt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...