Jump to content

Yanamar 4JHTDBE "kaster" ferskvann.


Benji

Recommended Posts

For en liten mnd siden så byttet jeg ut frostvæsken i motoren. En i utgangspunktet grei jobb på denne maskinen.

To tappekraner, og det meste er borte.

Fylte opp med rent vann - skyllet ut gammel frostvæske - blandet inn 1l med systemrens med rent ferskvann, og lot dette stå i ett par dager. Skyllet så igjennom igjen før jeg fylte på ny frostvæske (50% vann/væske). Har så etterfylt ett par ganger, så jeg har fått på totalt ca 6l - anlegget på denne motoren tar 6,5, så det burde være greit.

 

Men på turen denne uken så merket jeg at den får en formfor "overtrykk" i tanken, den trykker/blåser væske opp i ekspansjonstanken, og det mangler en liten desiliter i selve kjøletanken vær gang.

Den holder temperaturen sin veldig godt, går ikke varm, og er stabil på ca 85 grader ved marsjfart.

 

Noen som har ett godt tips.

Er det ett sted jeg ikke har klart å lufte den ut ordentlig, eller har jeg kanskje fått på for mye væske, litt rådvill her, for slik var det ikke før jeg renset/byttet.

takknemlig for gode tips.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hei, du har ganske sikkert luft i systemet. Lite trolig at det er noe mer alvorlig.

Hadde samme problem som du ved skifte og det fikk meg til å ta ut varmevekslerinnsatsen for trykkprøving.

Helt bortkastede penger, så ta mitt råd, ikke skru :-)

Du skal ikke bytte ut væsken, prøv å fjerne luften ved å klemme på slanger mens radiatorlokket er av og motoren går. Dessuten er det ofte en skrue du kan løsne på toppen av motoren for å få ut luft.

Luft i systemet kan faktisk få motoren til å koke, viktig å fikse.

Det skal dessuten ofte stabilisere seg litt under toppen i varmeveksler, dette er sikkert litt avhengig av modell.

Min lombardini ligger 4-5 cm under lokket på kald motor

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har mann forsket litt igjen. I går så byttet jeg frostvæsken på nytt. Tapppet ut - vell tappet og tappet, det var tett i begge dreneringskranene, så ut som gammel slipepasta (beste sammenligningen jeg kan gi) ingen problem å få det bort. Skyllet igjennom motoren ved å la vannet renne fra ei bøtte gjennom kjøleren. Fylte opp med ny væske, tok ut termostaten og kjørte motoren i noen minutter - etterfylt litt væske - på med termostaten igjen, og nå fungerer alt som det skal. Godt ting kan ordne seg.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...