Benji Startet 6.August.2014 Del på Facebook Startet 6.August.2014 For en liten mnd siden så byttet jeg ut frostvæsken i motoren. En i utgangspunktet grei jobb på denne maskinen. To tappekraner, og det meste er borte. Fylte opp med rent vann - skyllet ut gammel frostvæske - blandet inn 1l med systemrens med rent ferskvann, og lot dette stå i ett par dager. Skyllet så igjennom igjen før jeg fylte på ny frostvæske (50% vann/væske). Har så etterfylt ett par ganger, så jeg har fått på totalt ca 6l - anlegget på denne motoren tar 6,5, så det burde være greit. Men på turen denne uken så merket jeg at den får en formfor "overtrykk" i tanken, den trykker/blåser væske opp i ekspansjonstanken, og det mangler en liten desiliter i selve kjøletanken vær gang. Den holder temperaturen sin veldig godt, går ikke varm, og er stabil på ca 85 grader ved marsjfart. Noen som har ett godt tips. Er det ett sted jeg ikke har klart å lufte den ut ordentlig, eller har jeg kanskje fått på for mye væske, litt rådvill her, for slik var det ikke før jeg renset/byttet. takknemlig for gode tips. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Min første tanke er luft i systemet,men gjentar det seg flere ganger,er det fare for at trykket kommer fra def toppakning el. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Om topppakning hadde vært gåen, burde jeg vel merket det på gang en, og på litt ekstra røyk, eller? Tror jeg kanskje får tappe ut og bytte en gang til Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 (redigert) Hei, du har ganske sikkert luft i systemet. Lite trolig at det er noe mer alvorlig. Hadde samme problem som du ved skifte og det fikk meg til å ta ut varmevekslerinnsatsen for trykkprøving. Helt bortkastede penger, så ta mitt råd, ikke skru :-) Du skal ikke bytte ut væsken, prøv å fjerne luften ved å klemme på slanger mens radiatorlokket er av og motoren går. Dessuten er det ofte en skrue du kan løsne på toppen av motoren for å få ut luft. Luft i systemet kan faktisk få motoren til å koke, viktig å fikse. Det skal dessuten ofte stabilisere seg litt under toppen i varmeveksler, dette er sikkert litt avhengig av modell. Min lombardini ligger 4-5 cm under lokket på kald motor Redigert 6.August.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Takk Janoho, den var beroligende, og så lenge den ikke har gått varm er jeg ikke redd. Får ta en sjekk en dag jeg har noen timer ledig, prøve meg frem litt. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Ja, det kan variere litt nå på nivået i begynnelsen. Du får lufte og etterfylle noen ganger hvis nødvendig. Stabiliserer seg snart. Kanskje er det vannkjølt turbo på den ? Er muligens en nippel her også som kan løsnes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Kanskje er det vannkjølt turbo på den ? Er muligens en nippel her også som kan løsnes. Det tror jeg faktisk det er, må sjekke i håndboka/manualen Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 22.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2014 Da har mann forsket litt igjen. I går så byttet jeg frostvæsken på nytt. Tapppet ut - vell tappet og tappet, det var tett i begge dreneringskranene, så ut som gammel slipepasta (beste sammenligningen jeg kan gi) ingen problem å få det bort. Skyllet igjennom motoren ved å la vannet renne fra ei bøtte gjennom kjøleren. Fylte opp med ny væske, tok ut termostaten og kjørte motoren i noen minutter - etterfylt litt væske - på med termostaten igjen, og nå fungerer alt som det skal. Godt ting kan ordne seg. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.