Jump to content

Sjøkartløsning "På Sjøen" brukbart for bruk i båt?


GeirV

Recommended Posts

Hei, har lastet ned "På sjøen" utgitt av Eniro/gule sider, og ser at man for 119 spenn bl a få lastet ned kart (dvs kan bruke løsningen offline), + div funksjonalitet. Virker fristende:-) 119 spenn er jo ikke så mange pææng, så det er vel bare å prøve det (for enkel navigasjon), men; er det noen som har erfaring med bruken av denne løsningen (dvs har kjøpt løsningen)? Egner den seg i det hele tatt for bruk i båt mht navigasjon? Bruker samsung nettbrett.

Link to post
Share on other sites

Hei, har lastet ned "På sjøen" utgitt av Eniro/gule sider, og ser at man for 119 spenn bl a få lastet ned kart (dvs kan bruke løsningen offline), + div funksjonalitet. Virker fristende:-) 119 spenn er jo ikke så mange pææng, så det er vel bare å prøve det (for enkel navigasjon), men; er det noen som har erfaring med bruken av denne løsningen (dvs har kjøpt løsningen)? Egner den seg i det hele tatt for bruk i båt mht navigasjon? Bruker samsung nettbrett.

 

 

Kjøp nå for guds skyld skikkelige båtsportkart - den serien du trenger for området ditt - ja koster vel rundt 500kr settet, men de går aldri tom for strøm, og de er garantert bedre, og inneholder mer opplysninger.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Joda, seffer'n skal jeg det:-) Jeg lot de gamle kartene (kjøpt i 2007) følge med båten jeg nylig solgte, og kjøper nye når jeg får meg ny båt (forhåpentligvis i morgen:-). i den båten jeg sikler på, står det en plotter som ikke er noen høydare, så jeg tenkte å teste litt andre løsninger, som kommer i tillegg til båtsportkart. så; noen med erfaring knyttet til På sjøen fra Gulesider/Eniro?

Link to post
Share on other sites

Hei dette skal jeg prøve ut i morgen.Sandefjord-Kragerø.Har tenkt på det samme som deg og snakket med en som har prøvd dette og er fornøyd. Jeg vet ikke,men ville tro du må være online(på nett) hvis du ikke bare skal ha kart,men også få vist hvor du er på kartet. Har hørt det da er meget nøyaktig å navigere etter :smiley:

Link to post
Share on other sites

Laster du ned Navdia appen og betaler (i vinter 28,-) for elektroniske sjøkart så er de til enhver tid oppdatert lover sjøkartverket. Du kan sitte hjemme og planlegge så mye og så detaljert du vil. Men du kan ikke navigere etter dem på sjøen forklarte den hyggelige damen fra kystverket under sjøen for alle i vinter. På et 10" brett er det jo omtrent som en kartplotter.

 

Så papirkart er fortsatt nødvendig, dessuten regnes det som uansvarlig å seile uten papirkart. Nintendonavigasjon er fint det, men man trenger papirkart også. Jeg tror jeg tilhører en utdøende rase......

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Navida hadde vært perfekt om man kunne laste ned sjøkartene og bruke dem offline. Dessverre kan man ikke det (til tross for at appen gir inntrykk av det motsatte), og det gjør appen mer eller mindre ubrukelig selv om den er gratis.

 

Olews; hvordan betalte du? Jeg finner ingen opsjon for det i appen og «Preload Map» nytter heller ikke i forhold til å kunne bruke Navida uten nett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke brukt appen som diskuteres, men jeg har brukt Eniros sjøkart sammen med Locus-appen.

Disse elektroniske sjøkartene inneholder akkurat den samme informasjonen som båtsportkartene (ja, jeg har sammenlignet).

Etter min mening er det ingen ekstra sikkerhet i å ha papirkart ombord, så lenge man har lastet ned kart som er brukbare offline på to-tre uavhengige, vanntette enheter, samt at man har gode lademuligheter for disse, også ved strømproblemer ombord. Selv har jeg et par batteribanker/nødladere ombord for dette formålet.

Papirkart er etter min mening mindre sikkert enn kombinasjonen plotter/nettbrett/telefon. Papirkart har mye lettere for å blåse overbord, bli våte og revne, brenne opp etc enn elektroniske kart. Dessuten er de jo ubrukelige i mørket uten eksterne lyskilder.

Link to post
Share on other sites

Navida har jeg brukt siden jeg fikk båten i oktober. Fungerer prikkfritt på min gamle generasjon 1 iPad som har fått nytt liv i båten. Holder mer enn nok for mitt bruk i indre Oslofjord. Eneste minuset er at du selv må følge med på hvor du er i kartet, hvis du kjører ut av kartutsnittet du har oppe, så oppdateres ikke bildet, du må selve flytte deg videre i kartet slik at du ser området du befinner deg i. Men det kan jo også være et pluss, da tvinges du jo på en måte å følge med.

 

Har også lastet ned Båtsport-appen, men den er i sammenligning med Navida helt ubrukelig på den gamle padda jeg har. Henger hele tiden og gps-posisjoneringen virker ikke. Men jeg regner med det først og fremst skyldes at iPaden er litt gammel.

 

Eneste offline-kart jeg bruker er papirkart. :smiley:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Kjøp nå for guds skyld skikkelige båtsportkart - den serien du trenger for området ditt - ja koster vel rundt 500kr settet, men de går aldri tom for strøm, og de er garantert bedre, og inneholder mer opplysninger.

Eller kjøp nå for guds skyld papirkart men utelat båtsportkartene og kjøp heller skikkelige kart som er oppdaterte, f.eks fra hovedkartserien

Link to post
Share on other sites

Navida hadde vært perfekt om man kunne laste ned sjøkartene og bruke dem offline. Dessverre kan man ikke det (til tross for at appen gir inntrykk av det motsatte), og det gjør appen mer eller mindre ubrukelig selv om den er gratis.

 

Olews; hvordan betalte du? Jeg finner ingen opsjon for det i appen og «Preload Map» nytter heller ikke i forhold til å kunne bruke Navida uten nett.

Det kom opp en betalingsløsning i play på telefonen. Jeg har ikke registrert kort i play, men gjør den manuelt de få gangene jeg kjøper noe i google play.

 

Ja, det er dumt at man ikke kan beholde dem offline. Det er nok en av grunnene til den lave prisen. Papirkartene er scan som scan av papiret, men de elektronisk er oppdatert hver 14. dag og vektorgrafikk. Appen er mest lager for planlegging var det jeg fikk høre.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg lastet ned Navionics Europe HD som backup til plotter når vi skulle seile i Kroatia i fjor sommer, og endte med og kun bruke denne. Detaljerte kartutsnitt laster du ned online, og blir lagret i enheten slik at du kan bruke den offline. Super app som fungerer meget godt på Ipad2 (men husk at ipad'en kan kutte hvis den blir liggende i sola og blir for varm). Når den ble liggende i lader konstant, var ikke strøm noe problem heller. Du får også vanntette vesker til ipad, samt braketter for fastmontering (bl.a fra RAM).

Redigert av Per Tore (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Navionics Europe HD i sommer, men er ikke udelt begeistret. At posisjon gikk i heng noen ganger var ille nok, men det som var mest problematisk var at en del sjømerker ikke ble synlige på kartet før man fikk zoomet inn så mye at man mistet oversikten. Noen symboler har jeg enda ikke klart å tyde. De står i alle fall ikke i offisielle kilder. Dybdekode for anbefalt led mangler, noe man finner i papirkartene. For egen del savner jeg også kurs opp og forskjøvet posisjon på båten for å få mest mulig kart i fartsretningen. Det spørs om jeg ikke investerer i ny plotter allikevel. Den "gamle" får jeg ikke oppdaterte kart til lenger. Papirkart var med, men 305 var vel det eneste som ble brukt. Det ligger fast under kartplata. Det er greit for oversiktens skyld.

Link to post
Share on other sites

De siste to årene har vi seilt 6000 nm, hatt mange kg papirkart under en køye, men de har aldri blitt brukt. Bruker plotter på detaljer. Planer, ruter og oversikt på iPad. Ikke sikker på om vi har med papirkart på neste tur. Har vanntett deksel på iPad, den har aldri blitt varm, har ligget ute i Middelhavet i juli. Har to stk iPad så lading er ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

 

 

Ja, det er dumt at man ikke kan beholde dem offline. Det er nok en av grunnene til den lave prisen.

 

 

Her har man båt til flerfoldige hundretusen eller millioner, og så skal man spare noen tiere på kart-app som ikke funker offline? Hm ... tilbake til tenkeboksen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bruker i hovedsak Locus med nedlastede Eniro kart. Syns Eniro kartene er svært gode og de ligner jo også papirkartene en var vant med å bruke fra før. Prøvde "På sjøen" litt. Liker appen fordi den bruker Eniro kartene, men i forhold til Locus så er den funksjonsfattig og har svært få muligheter for tilpasninger. Men løsningen med delt skjerm hvor en kan ha kart i ene bildet og satelitt/flyfoto i det andre er kjempekjekk når en skal i havn osv.

 

Som lavterskelapp for navigering, og med gode Eniro kart, yepp, gode greier.

 

Navionics sine kart blir jeg aldri venner med, ser grunner overalt.

-----------

 

Om jeg får mulighet til å kjøpe og laste ned Eniro sine kart for bruk i Locus så er verden fullkommen :-) Har jo lastet ned kart for de områdene vi har vært i men det er rett og slett litt teit med den nedlastningsbegrensningen de har.

Link to post
Share on other sites

Navionics er helt grei når en venner seg til den, men grunner på 30 meter er markert på samme måte som grunner på 1 meter når en zoomer ut. Bruer er også vanskelige å se, den i Måløy sto overhodet ikke på kartet, selv når en zoomet inn. Til Tromøya sto uten høyde. Fant heller ikke høye på luftspennet sør i blindleia. (den ved Mandal sto klart når en zoomet inn, så der ble det en omvei pga dårlig planlegging).

 

Som nybegynner anbefaler jeg likevel papirkart for å bli god på navigasjon. Det forenkler elektronisk navigasjon senere. Og en kan aldri få nok backup, har mistet GPS midt i nordsjøen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har prøvd tilvenning. Sist sommer seilte jeg 5 uker med to padder, en med navionics og en med Locus. For all del, liker enkelheten osv til Navionics men når det strammet seg til og jeg måtte skjønne kartene umiddelbart så er Navionics sine helt "ute" i forhold til Gulesider/Eniro sine, særlig fordi jeg fra før er vant med papirkart, som i praksis er lik Eniro sine kart.

 

Alt er "feil" i Navionics sine kart i mitt hode, farger, markeringer, symboler. Greia med at en ser skvalpeskjær overalt er jo helt håpløst... Trenger vel egentlig ikke å nevne autorute greia i Navionics, den kan etter mine begrep lede nybegynnere virkelig ut i dårlige situasjoner. Og en slik funksjon er på en måte veldig hendig for nybegynnere, og tilsvarende farlig når den er så grenseløst "dum" som Navionics sin. Kanskje greit om man fyker rundt i en liten landstedsbåt på flatt vann, men ellers ikke noe å bruke.

----------

 

Nå seiler det heldigvis opp en del apper som bruker Eniro sine kart og som samtidig er enkle i grensesnittet, det er et stort pluss. Og den dagen all elektronikk er tom for strøm eller drukent og man finner frem papirkartene så vil man umiddelbart kjenne seg igjen.

Link to post
Share on other sites

Eller kjøp nå for guds skyld papirkart men utelat båtsportkartene og kjøp heller skikkelige kart som er oppdaterte, f.eks fra hovedkartserien

ENIG! Ha alltid med papirkart og lær å bruke disse før kartplotter/ nettbrett-løsninger. Båtsportkartene har hendig format, men har sett eksempler på viktig info som er utelatt - i alle fall i tidligere utgaver.

 

De siste to årene har vi seilt 6000 nm, hatt mange kg papirkart under en køye, men de har aldri blitt brukt. Bruker plotter på detaljer. Planer, ruter og oversikt på iPad. Ikke sikker på om vi har med papirkart på neste tur.

Jeg bruker heller ikke papirkartene mye, med unntak av natteseilas på fyrleder - der er parpirkart best IMO. Har til gode å se en plotter som håndterer det godt. Plotterene er stabile og med backup av Ipad og Iphone etc. skal man være rimelig sikker. Men likevel er det nå en gang slik at elektroniske dingser gjerne svikter når du trenger dem.

 

 

Navionics er helt grei når en venner seg til den, men grunner på 30 meter er markert på samme måte som grunner på 1 meter når en zoomer ut. Bruer er også vanskelige å se, den i Måløy sto overhodet ikke på kartet, selv når en zoomet inn. Til Tromøya sto uten høyde. Fant heller ikke høye på luftspennet sør i blindleia. (den ved Mandal sto klart når en zoomet inn, så der ble det en omvei pga dårlig planlegging).

 

Som nybegynner anbefaler jeg likevel papirkart for å bli god på navigasjon. Det forenkler elektronisk navigasjon senere. Og en kan aldri få nok backup, har mistet GPS midt i nordsjøen.

 

Har Navionics og RS-appen med båtsportkart på Ipad- av disse foretrekker eg klart Navionics pga. bedre funksjonalitet, men det tar litt tid å venne seg til grafikken. Man kan sette sikkerhetsdybden slik at man slipper å skvette på rødmerkede grunner på 30 m. Seilingshøyde står på noen men ikke alle spenn det er sant. Står heller ikke på RS appen, det er for dårlig.

 

Generelt sett er rådet til alle som bruker kartplotter og annen elektromisk navigering: HUSK det kan være til dels store feil i kart, gps-signal og hvirdan plotterene viser din posisjon i forhold til grunner etc. Se alltid på landet rundt deg og stol mer på egne øyner enn elektronikken. Legg alltid inn en stor feilmargin - minst 300 m. Å tro at du kan seile slalom mellom grunner med nesa i plotterne er sikker oppskrift på å gå på grunn!

Link to post
Share on other sites

ENIG! Ha alltid med papirkart og lær å bruke disse før kartplotter/ nettbrett-løsninger. Båtsportkartene har hendig format, men har sett eksempler på viktig info som er utelatt - i alle fall i tidligere utgaver.

 

Jeg bruker heller ikke papirkartene mye, med unntak av natteseilas på fyrleder - der er parpirkart best IMO. Har til gode å se en plotter som håndterer det godt. Plotterene er stabile og med backup av Ipad og Iphone etc. skal man være rimelig sikker. Men likevel er det nå en gang slik at elektroniske dingser gjerne svikter når du trenger dem.

 

Generelt sett er rådet til alle som bruker kartplotter og annen elektromisk navigering: HUSK det kan være til dels store feil i kart, gps-signal og hvirdan plotterene viser din posisjon i forhold til grunner etc. Se alltid på landet rundt deg og stol mer på egne øyner enn elektronikken. Legg alltid inn en stor feilmargin - minst 300 m. Å tro at du kan seile slalom mellom grunner med nesa i plotterne er sikker oppskrift på å gå på grunn!

Liker vanlige kart ved kartbordet, skal jeg ha det med ut er båtsportkart eneste brukbare.

 

Seiling på fyr er klart best på papir. Der er jeg enig i at elektroniske kart mangler mye. Men jeg får opp sektorene hvis jeg knoter litt. Går stort sett på ruter uansett, da har jeg kontroll på at båten er på riktig linje. Bruker fyr bare for å få tiden til å gå.

 

300 meter sikkerhetsmargin? Har seilt innaskjærs fra Oslo til Ålesund og retur i sommer. Har gått på 5 meter sikkerhetsmargin, ofte utenfor leden. Båten stikker dypere enn 99,9% av fritidsflåten, så kan ikke følge andre båter. Ser på kartet hvor jeg skal ligge i forhold til skjær og øyer, og den treffer bra i forhold til der GPSen plasserer meg. Jeg er utrolig imponert over hvor nøyaktig kartene er. Det som er vanskelig er når det bare er markert under 5 meter, og en vet det er grunner på 2 meter der.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Wow. 5 meters sikkerhetsmargin? Da må du ha utrolig flaks. Ville ikke stole på at flaksen forsetter var jeg deg. Har hatt mange eksempler på at kartplotteren viser til dels store feil, 50-100 m. avvik er ikke uvanlig.

Ser poenget i mørket eller tåka men en har jo øyner på dagtid. Pleier å legge rutepunkt ved visuelle punkt som sjømerker, holmer osv. Gpsen blir i praksis en veileder som kan bekrefte det visuelle, ikke motsatt.

 

Har sett gpsen markere at båten går på tørre landjorda uten at jeg styrer på land for det ;-)

 

Hovedpoenget med en plotter er vel at en har et kart. Vha det, kompass og visuelle kjennemerker kan man navigere trygt.

 

Markøren fra gps med posisjon på kartet er veldig kjekk å ha men den er ikke den jeg styrer etter i trange farvann, da er kartet i seg selv og alle visuelle kjennemerker pri 1.

 

Samme i åpne farvann, jeg søker alltid sjømerker osv for å sjekke posisjon. Ok, jeg tar ikke manuelle krysspeilinger osv men som regel vil en sjekk bekrefte at en ikke er på bærtur. Og jeg bruket da alltid kompasskurs på lengre strekk.

...

 

Ang fyrsoner osv er det "Opencpn", eller hva det nå heter, veldig bra på det.

Link to post
Share on other sites

Har hatt mange eksempler på at kartplotteren viser til dels store feil, 50-100 m. avvik er ikke uvanlig.

Har du eksempler på hvor dette har skjedd? Og har du oppdaterte kart? I gamle dager var Jomfruland feil på båtsportkartene. For en del år siden gikk jeg over land ved Larvik. Men på årets tur var possisjon eksakt der vi kunne sjekke. Har oppdatert kart på plotteren i år, Navtronics i fjor. Gikk vi 5 meter fra land, så var det omtrent der plotteren sa vi var. Trangeste sundet vi gikk gjennom var 1 meter bredere enn båten, der markerte ikke plotteren at vi gikk på land. Det skumle er å gå mellom grunner på 2 meter utenfor leden. Ett knops fart og bruke krysspeilinger i tillegg til plotter. Grunnene var der de sto i kartet. Men da holder vi 1 knops fart. I 3 knops fart har vi større marginer. Jeg er seriøst imponert over nøyaktigheten til GPS'en.

 

Mye navigasjon kommer med erfaring, en tar automatisk krysspeilinger og ser at kart og terreng stemmer. Kompass har jeg omtrent sluttet å bruke. Sist var vel da jeg skulle hente en seilbåt i Fredrikshavn, GPS'en døde og vi hadde ikke med kart. Var ikke batteri eller elektronikk i båten, så logg hadde vi heller ikke. Da var kompasset eneste navigasjonshjelpemiddelet. Godt nok kjent i Oslofjorden til å seile på fyr ut fra hukommelsen (mørkt i november).

Link to post
Share on other sites

Har du eksempler på hvor dette har skjedd?

 

F.eks. har jeg harva tvers over Holländarberget utenfor Smögen, ved én anledning, men ikke fler, og på samme kartbrikke i plotter'n. En rask stikke-fingern-i-jorda test ga negativt resultat og jeg kunne heldigvis konstantere at jeg fortsatt var på gyngende grunn :-)

Link to post
Share on other sites

Hovedpoenget med en plotter er vel at en har et kart. Vha det, kompass og visuelle kjennemerker kan man navigere trygt.

 

 

Kartene i plottern min er nogenlunde oppdatert, men firmware'n i plottern er ikke, den går på divide-by-zero-feil, gjerne når det passer dårlig, dvs. i trangt farvann hvor jeg egentlig ikke ønsker å vente på at den skal starte opp igjen. Så backup må ihvertfall jeg ha, enten i form av andre elektroniske kart, eller papirkart. Kanskje på tide å oppgradere plotteren ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...