Jump to content

Sjøkartløsning "På Sjøen" brukbart for bruk i båt?


GeirV

Recommended Posts

Jeg har opplevd å være langt inne på land gjennom Hankøsundet. Jeg har opplevd at plotteren plutselig "hopper" til en annen posisjon 50 m. unna, før den "hopper" tilbake. Utenfor Smøgen opplevde jeg at plotteren viste en øy som ikke eksisterer.

 

Jeg er enig i at dagens kartgrunnlag og plottere er blitt veldig gode og nøyaktige, og når man bruker kartplotteren som støtte for syn-navigasjon er det selvsagt helt greit.

Men jeg vil forsatt ikke stole på dem i nærheten av f.eks. av en undervannsgrunne jeg ikke kan se uten en stor sikkerhetsmargin. For det første: hvor er grunnen egentlig i forhold til kartgrunnlaget? På papirkartet dekker et skvalpeskjæret ca 1X1 mm - det betyr 50X50m i det virkelige terrenget. Men - når du zoomer inn med vektroriserte kart - hvor er grunnen egentlig plassert? Det er dessuten feil i selve kartgrunnlaget også. Videre kommer feilen fra selve GPS-signalet, feilen ved digitalisering/vektorisering av kartgrunnlaget til din app/plotter, feilen ved visning på din ipad/plotter, brukerfeil ved avlesning.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd å være langt inne på land gjennom Hankøsundet. Jeg har opplevd at plotteren plutselig "hopper" til en annen posisjon 50 m. unna, før den "hopper" tilbake. Utenfor Smøgen opplevde jeg at plotteren viste en øy som ikke eksisterer.

Har gått to løp inn til Hankø nordfra, begge er så trange at jeg hadde sett om plotter hadde vært feil. Gått på plotter innaskjærs sydover etter hankø, fant ikke avvik der heller. Rett ut fra Hankø ville jeg ikke lagt merke til om plotter var feil. Fikk du feil en gang, eller alltid? Smøgen er det lenge siden jeg har vært.

 

Å gå på grunn (i marsjfart) har jeg ikke lyst til. Derfor vil jeg vite hvor jeg har risiko. Etter å ha gått mellom steiner i hele sommer har jeg kanskje fått litt overmot.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I locus er det en egen fane hvor man får opp all data ifht sattelittmottaket, også nøyaktigheten til enhver tid. Det er alltid en del avvik men jeg tipper markørens posisjon blir satt ut fra kalkulasjoner som også inneholder data om retning, fart osv. Om ikke ville markøren hoppet ganske friskt rundt når man zoomer.

 

I locus kan man legge til en ring rundt markøren som til enhver tid viser hvor stor feilmarginen er. Enkelt og funksjonelt.

 

Så det at markøren er spot on trenger ikke å bety at satelottmottaket er perfekt. Tipper avviket må over viss størrelse før kalkulasjonene "revner" og markøren hopper. Og noen kartplottere klarer sikkert å unngå dette på ymse måter, kanskje ved å gjøre noe så enkelt som å "se på kartet" og skjønne at det er feil at båten går på land eller noe?

Link to post
Share on other sites

Det kom opp en betalingsløsning i play på telefonen. Jeg har ikke registrert kort i play, men gjør den manuelt de få gangene jeg kjøper noe i google play.

 

Ja, det er dumt at man ikke kan beholde dem offline. Det er nok en av grunnene til den lave prisen. Papirkartene er scan som scan av papiret, men de elektronisk er oppdatert hver 14. dag og vektorgrafikk. Appen er mest lager for planlegging var det jeg fikk høre.

 

Ah, skjønner. Jeg trodde du hadde betalt for å ha de tilgjengelige offline. Har jeg nett er norgeskart.no langt å foretrekke foran Navida eller noen som helst annen app.

 

Det lar seg jo løse å sette sammen kartet selv av skjermbilder, ev. lagre dem som separate filer. Men det hadde jo vært fint å slippe.

Link to post
Share on other sites

og skjønne at det er feil at båten går på land eller noe?

 

Ja det ville jo være meget smart om den også "skjønte" at det er "feil" når båten seiler i grunt farvann ... hehe ...

 

Kartløsninger for bil tror jeg stort sett antar at bilen befinner seg på en vei og ikke ved siden av, men det er nok lurt om løsninger for båt ikke tar etter ... Dersom gps'en er så off at den viser båten på land foretrekker jeg å se det

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Ja det ville jo være meget smart om den også "skjønte" at det er "feil" når båten seiler i grunt farvann ... hehe ...

 

Kartløsninger for bil tror jeg stort sett antar at bilen befinner seg på en vei og ikke ved siden av, men det er nok lurt om løsninger for båt ikke tar etter ... Dersom gps'en er så off at den viser båten på land foretrekker jeg å se det

Om du da laster ned locus vil du bli overrasket over å se det faktiske avviket. Men det er på en måte rådata, det vi ser som markør er nok resultat av mye mer.

 

Svært ofte 10-15 meter avvik men markøren er ikke på bærtur for det. I trange farvann er jo det veldig mye. Men det kan jo være at en veier linja mellom to målinger med lite avvik og antar at båten ikke hoppet 15 meter de siste få sekundene. Er nok mye god programmering og matte mellom gps målingen og det som skjer på plotterskjermen. Men når selv ikke det holder så kan den plutselig vise båten på land, men akkurat da tror jeg gps målingene er veldig dårlige.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvilke andre data-kiilder enn gps-koordinatene skulle ligge til grunn for slike justeringer?

 

Har ikke peiling på hvordan markøren er programmert men en må jo tro den forholder seg til flere typer data? Retning, hastighet, snittberegninger mellom ulike lesninger av gps data osv? Om den feks har fått 3 stk posisjonsdata i løpet av kort tid, hvorav den første og siste har stor nøyaktiget vil det vel være smart å "ignorere" den i midten om den har stort avvik osv?

 

At det foregår justeringer mellom satelittposisjon og markøren på plotteren er vel mer eller mindre åpenbart. Ellers ville markøren hoppet rundt som ei hoppetusse ute av kontroll når man zommer inn på kartet. Et gyldent gjennomsnitt blir valgt på en eller annen mer eller mindre kløktig måte.

----

 

For å dra en teit bil-analog. Apper tilpasset bilkjøring holder markøren fint midt i veibanen, endog i riktig felt. Det er ikke basert på at gpsen er vanvittig nøyaktig, det er basert på at den er programmert til å legge markøren der. Du merker det om du avviker ruten, det er et da et "lag/forsinkelse" før programmet "finner seg selv igjen".

 

Det er nok mer mellom satelitt og markør enn hva vi aner :-)

Link to post
Share on other sites

 

For å dra en teit bil-analog. Apper tilpasset bilkjøring holder markøren fint midt i veibanen, endog i riktig felt. Det er ikke basert på at gpsen er vanvittig nøyaktig, det er basert på at den er programmert til å legge markøren der. Du merker det om du avviker ruten, det er et da et "lag/forsinkelse" før programmet "finner seg selv igjen".

 

 

 

Ja, det er nok sikkert noen justeringsalgoritmer inne i bildet her, men man har tross alt bare en kilde å forholde seg til og det skal nok litt til for å fastslå at det *ikke* har forekommet en hastighets- eller kursending når neste posisjon dukker opp på et litt "uventet" sted. Antall satelitter som ligger til grunn for hver posisjonsangivelse kan f.eks. brukes til å mene noe om nøyaktigheten på posisjonen, så hvis endringen kommer i en posisjonsangivelse med lav nøyaktighet (fordi man har mista kontakt med noen satelitter f.eks.) kan man jo begynne å spekulere, er plotteren kobla opp mot andre kilder som kompass og logg har man flere kilder. Mobil og pad har sjelden den muligheten.

 

Å bruke samme metode som v. bilnavigering, å "anta" at bilen faktisk kjører på en vei, tror jeg som sagt vil være *særdeles* dumt i båt, vi vil nok ikke at gps'en skal vise at vi er midt i leden når vi i virkeligheten er på feil kurs ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har testet På sjøen litt (på sjøen), og betalte 119 spenn. sammenliknet med min garmin plotter og papirkart, og for mitt vedkommende stemte kartet med terreng. Testet også litt grunner (uten å treffe dem:-) mot hva som står i kartet. Jeg er nå veldig fornøyd med På sjøen. Den kan vise kurs opp, og har en egen modus som sikrer at riktig informasjon i kartet kommer fram når man kjører (dvs du velger kurs opp eller nord opp, og slik jeg oppfatter løsningen, er man i "kjøremodus". Gode farger, mulig å se i dagslys og til dels i sterk solskinn (akkurat dette blir jo aldri som på en ordentlig plotter....). Løsningen funker for meg. Test selv; nedlasting er gratis, men for å få kart offline, må du punge ut med spenna.

Link to post
Share on other sites

Har testet På sjøen litt (på sjøen), og betalte 119 spenn. sammenliknet med min garmin plotter og papirkart, og for mitt vedkommende stemte kartet med terreng.

 

Stort sett stemmer jo alt helt perfekt uansett om du har gamle kart, plotter, app eller whatnot. Det er den ene gangen det ikke stemmer som er interessant. Og den "finner" du ved jevnlig bruk av båt over mange år, ikke ved å "teste litt på sjøen" innimellom.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hvert av offline-kartene kan slås av og tar da nepppe plass i lagringsplassen. Det aktuelle kart-nummmeret kan så rebrukes til en ny nedlasting, men det ser ikke ut til at karttets nummer referanse kan slettes. Må da kanskje avinstallere app'en. Det er til ulempe hvis man har lastet ned mange mindre områdekart og ønsker dem erstattet av ett stort ett. Maksimal størrelse pr kartonråde er i nåværende versjon på 1,5 GB. Den begrensningen later til å være nådd ganske raskthvis kart området skal dekke både ondre og ytre Oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...