Jump to content

Hevder seilbåt er kunstverk...


Pequod

Recommended Posts

Litt spesiell sak i Aftenposten i dag, om eierne av Tjuvholmen og Astrup Fearnley-museet, brødrene Selvaag. De har en 60 fots seilbåt fortøyd fast ved brygga utenfor museet og hevder den er en del av skulpturparken... På den måten slipper de å betale for båtplass...

 

De mener visst at ettersom seilbåten er designet av samme mann som tegnet museet, Renzo Piano, så er den et kunstverk...

De bruker båten privat hele tiden...

Tydeligvis ikke noen grense for hva folk med nok penger kan få seg til å gjøre... :rolleyes:

 

Tenker jeg tar Nidelven min og gjør det samme. Fortøyer ved siden av. Den er jo også i høyeste grad et kunstverk, mener jeg. Jeg har jo til og med malt bunnstoff på den i år, så kanskje er den et maleri også? Kan jo spare endel tusenlapper på det... :giggle::giggle::giggle:

 

http://www.osloby.no/nyheter/Her-har-Selvaag-brodrene-batplass-7662920.html

 

Forøvrig regner jeg vel nesten med at seilbåteiere her på forumet vil være helt enige i at en seilbåt er et kunstverk...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min eneste reaksjon så langt er at det synes som om båten ligger nokså utsatt og at jeg ikke ville hatt min båt liggende der. Forøvrig en god påminnelse om at en tur til dette museet skal settes på listen over gjøremål når sommeren er over!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sarkasme kan være vanskelig å forstå.

Jeg er ikke misunnelig, og å si at noen driter seg ut som du sier nå, ER å bevege seg i den retning.

Ok, beklager at jeg misforstod. Jeg trodde du faktisk mente noen var misunnelig på seilbåten.

 

Syns ideen om at båten er et kunstverk i seg selv er grei, men alle skjønner at det er for å spare 2,50,- (relativt sett) i båtplassavgift og som bemidlet storkar er vel det å drite seg ut? Å prøve å tuske til seg noe som alle andre betaler for...

 

Om en kjent kunstner maler bilen min så skal jeg kreve gratis parkering ;-)

 

Skal ha for god fantasi. Eller kanskje bare en ekstrem gjerrigfa3n som gjør hva som helst for å spare noen kroner.

 

Er et utrykk som heter "snu på femtiøringen og bruke femmkrona". For hva vi vet spiser de havresuppe hver dag :-))

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg er helt enig i at dette er å tuske til seg noe alle andre betaler for. -Jeg tror vel gjerne at de fleste, meg selv inkludert, ville hatt båten ved egen eiendom hvis de kunne?

Men siden de fleste ikke har en passelig beliggende eiendom så er vi nødt til å leie båtplass...

Link to post
Share on other sites

Hvis båten er en del av museet, vil vel det tilsi at så lenge man har kjøpt adgang til museet, har man også tilgang til båten?

Tror nok dette har mer med hvordan båten skal oppfattes som skatteobjekt enn prisen på båtplass.

 

Men hvis betalende besøkere har tilgang også til båten som en del av utstillingen kan det sikkert være en fin plass å tilbringe en solfylt ettermiddag.

Link to post
Share on other sites

Selvaag-gruppen eier nok området, selv om mye av det, som brygga og stiene man spaserer på av folk oppfattes som offentlig. Men jeg synes det er noe søkt å hevde at seilbåten er en del av skulpturparken på området! Selv om den ser fin og smekker ut er det en båt, og ikke et kunstverk!

 

Hadde det vært som Honduras foreslo ville det jo vært noe helt annet, men båten er nok privat og brukes til private turer om sommeren, den leies ikke ut eller kan brukes av andre.

Link to post
Share on other sites

Har dere som kommenterer i tråden lest artikkelen, sett båten og museet?

 

Litt av greia er at det er samme arkitekt (Renzo Piano) som har tegnet museet og båten. Han er arkitekt av verdensklasse og det er interessant å søke å se sammenhengen mellom disse verkene.

 

For min del som har litt interesse for arkitektur, design og båt så synes jeg dette er helt supert. Det er bare synd vi ikke får anledning til å komme nedi båten og titte. (synes de skulle arrangert et par dager i året hvor dette var mulig).

 

Enig i at Selvaag ikke har kommet så godt ut av denne agurknyheten, og tror nok de i utgangspunktet synes det er stas å ha båten sin liggende ved et av sine prestisjeprosjekt. Men tviler på at dette er gjort verken for å få gratis båtplass eller av skattemessige årsaker (det ville antagelig vært mer praktisk å ha båten et annet sted og så å si alle båter av på dette nivået er uansett registrert på firma).

 

http://www.rpbw.com/project/63/kirribilli-mas60/ …. Den trekker bra linjer mellom klassisk og moderne båtdesign. Tenk på at denne er fra 2002(!), mye av designet på denne båten som er adoptert av masseprodusentene i dag.

Link to post
Share on other sites

Min eneste reaksjon så langt er at det synes som om båten ligger nokså utsatt og at jeg ikke ville hatt min båt liggende der.

 

Bør vel krysse fingrene for at en, på BP, mye omtalt Pershing 62 ikke kommer forbi der......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...