Jump to content

Banken: Nei til finansiering av bobåt


mr.loffern

Recommended Posts

Kan ikke skjønne at du skal oppgi det til banken i det hele tatt: Det neste er vel da at de krever at du er svømmedyktig og kan framvise svømmeknappen. Og glem all respekt for bankvesenet; da blir enkelte saksbehandlere plutselig sosionomer og opptatt med ting banken ikke har noe med. For banken gjelder kun sikkerhet, betalingsevne og betalingshistorie (ingen negativ erfaring, som det heter). Ja, jeg jobber i bank og synes banken har oppført seg tåpelig. Husk bare på at du skal kjøpe båt og ikke gjøre rede for ditt privatliv. Det har banken ingenting med, sålenge de tre faktorene over er i orden.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

En ting som faktisk ér relevant for banken er at låntager må ha tilstrekkelig disponibel inntekt for å betjene lånet. Har man høye bokostnader kan det jo være ønskelig å fortelle banken at man har planer om å redusere bokostnadene ved å flytte til båt. Dét er kanskje noe som banken ikke uten videre vil akseptere. Jeg husker selv da vi kjøpte hus, vi var litt over grensa for hva som var økonomisk forsvarlig ihht finansavtaleloven og dermed helt umulig å få lån fra banker som ikke gjør individuelle vurderinger (f.eks. Skandiabanken). En ting jeg bet meg særlig merke i var at potensiell husleieinntekt ikke kunne tas med i regnestykket da vi søkte om lån. Nå da vi har et etablert husleieforhold er det imidlertid gyldig inntekt ved refinansiering av boliglånet.

 

En annen faktor - denne banken ser ut til å skille mellom "bobåt" og "fritidsbåt". Jeg bet meg merke i at det faktisk er (evt har vært?) et skille mellom "husbåt" og "fritidsbåt" i lovverket - se https://baatplassen.no/i/topic/111597-husbaater-vs-fritidsbaater-juss-og-slikt/ - men det går mer på båtens utseende enn båtens funksjon så vidt jeg har skjønt.

Link to post
Share on other sites

http://www.osloby.no/nyheter/--Supert_-da-har-vi-vunnet-saken-for-mange-batbeboere--7245747.html - her står det at skattemyndighetene ønsker å endre lovverket slik at man kan bo i båt uten å være registert UFB. Artikkelen er fra sommeren 2013, og man regnet med å ha forskriftsendringer klar mot slutten av året. Noen som vet noe mer om det?
Link to post
Share on other sites

Hva de hos folkeregisteret tror om meg er likegyldig.

En bekjent som i mer enn 10 år har jobbet og betalt sin skatt fikk plutselig brev fra folkeregisteret. Teksten var noe ala "du har ingen registrert bolig. Hvis du ikke svarer innen 10 dager vil du bli dømt utflyttet av Norge". Dette fikk hun altså sendt til sin registrerte adresse som har vært den samme i alle år.

 

Hva hvis hun tilfeldigvis hadde vært på ferie når dette brevet kom?

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

..Hva hvis hun tilfeldigvis hadde vært på ferie når dette brevet kom?

Ser den. Men kan ikke fatte og forstå at folkeregisteret kan gjøre slikt når det er så mange ting som tyder på at vedkommede oppholder seg i landet (skatt, jobb, bankortbruk, bompenger, mobilbruk, bruk av fastlege, osv). Får jeg et slikt brev en dag må jeg innrømme at jeg kommer til å bli en smule irritert ja :wink:
Link to post
Share on other sites

En ting som faktisk ér relevant for banken er at låntager må ha tilstrekkelig disponibel inntekt for å betjene lånet. Har man høye bokostnader kan det jo være ønskelig å fortelle banken at man har planer om å redusere bokostnadene ved å flytte til båt. Dét er kanskje noe som banken ikke uten videre vil akseptere. Jeg husker selv da vi kjøpte hus, vi var litt over grensa for hva som var økonomisk forsvarlig ihht finansavtaleloven og dermed helt umulig å få lån fra banker som ikke gjør individuelle vurderinger (f.eks. Skandiabanken). En ting jeg bet meg særlig merke i var at potensiell husleieinntekt ikke kunne tas med i regnestykket da vi søkte om lån. Nå da vi har et etablert husleieforhold er det imidlertid gyldig inntekt ved refinansiering av boliglånet.

 

En annen faktor - denne banken ser ut til å skille mellom "bobåt" og "fritidsbåt". Jeg bet meg merke i at det faktisk er (evt har vært?) et skille mellom "husbåt" og "fritidsbåt" i lovverket - se t - men det går mer på båtens utseende enn båtens funksjon så vidt jeg har skjønt.

 

Ja, det var nettopp som du sier. Jeg får altså ikke til å finansiere den båten jeg ønsker uten å måtte leie ut, ergo så legger man frem planen for banken.

 

Haha, artig med HUSBÅT, det må jo bare bli neste steg.. :giggle:.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at banken kan (og kanskje må - ihht finansavtaleloven) gi avslag med begrunnelse i at de ikke kan forskuttere den teoretiske leieinntekten på primærboligen din - underforstått, du må faktisk ha flyttet ut av boligen, samt fått noen til å signere leiekontrakt før leieinntekten er å regne som en reell inntekt som kan legges til grunn i regnestykket. Det ville vært saklig. Men "nei - vi låner bare ut til fritidsbåter, ikke bobåter" ... det høres helt usaklig ut.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg vil anta at banken kan (og kanskje må - ihht finansavtaleloven) gi avslag med begrunnelse i at de ikke kan forskuttere den teoretiske leieinntekten på primærboligen din - underforstått, du må faktisk ha flyttet ut av boligen, samt fått noen til å signere leiekontrakt før leieinntekten er å regne som en reell inntekt som kan legges til grunn i regnestykket. Det ville vært saklig. Men "nei - vi låner bare ut til fritidsbåter, ikke bobåter" ... det høres helt usaklig ut.

 

DNB har en del rariteter. Jeg fikk avslag på båtlån selv om jeg stilte med sikkerhet. Hadde det vært bil så hadde det vært greit.

 

Samme bank ga meg et huslån i en periode jeg var arbeidsledig og ikke kun stille med noe som helst som sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

DNB har en del rariteter. Jeg fikk avslag på båtlån selv om jeg stilte med sikkerhet. Hadde det vært bil så hadde det vært greit.

 

Samme bank ga meg et huslån i en periode jeg var arbeidsledig og ikke kun stille med noe som helst som sikkerhet.

Kanskje det er mye skjønnsbehandling opp til hver enkelt saksbehandler i DNB?

 

Det ble forøvrig strammet inn ganske kraftig for en del år siden - finansavtaleloven gir klare øvre rammer på hva man kan få lånt. Jeg vil tippe at "usikret huslån til arbeidsledig" antageligvis er et tilfelle fra før denne trådde i kraft :-)

Link to post
Share on other sites

Angående UFB så vil jeg for alt det er verdt unngå det siden jeg har våpenskap og ikke ønsker å få innholdet inndratt. :giggle: Så det beste er at ting er i ordna former i den grad det lar seg gjøre.

 

Det er ikke noe problem, du kan helt fint stå som UFB i folkeregisteret og med fast adresse i våpenregisteret, jeg har selv gjort det, men hadde litt problemer med POD i en periode før de forsto opplegget.

 

Problemet med å bo i en båt er selvfølgelig at du ikke lovlig kan oppbevare våpen i båten, selv om de er i våpenskap, og du kan ikke lovlig oppbevare våpen andre steder enn i egen bolig heller, slik at du har et forklaringsproblem, og du må kunne vise til hjemler og fornuftige forklaringer på hvordan du har tenkt til å løse våpenholdet ditt.

 

Det skulle bare mangle om man ikke kan stå registrert som "Uten Fast Bosted", og fremdeles være våpeneier, noe annet ville være diskriminering, men man må altså forklare hvordan man rent praktisk gjør det for å oppfylle kravene til lagring av våpen.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ser at dette er et problem for flere. Hvorfor er det så viktig å flagge med at du er en "UFB" så fort du entrer banken?

Ville det ikke vært mer fornuftig og gått inn i banken og bare søkt om lån til båt?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Det skulle bare mangle om man ikke kan stå registrert som "Uten Fast Bosted", og fremdeles være våpeneier, noe annet ville være diskriminering, men man må altså forklare hvordan man rent praktisk gjør det for å oppfylle kravene til lagring av våpen.

 

 

Forstod resten av innlegget ditt, men ikke det med diskriminering. Å være våpeneier er jo frivillig. Gjør man valg som ikke er forenelig med å være våpeneier så kan man ikke være våpeneier. Sånn er jo livet i forhold til alt egentlig, hvordan blir det diskriminering? Du får ikke "vi i villa" i postkassa heller, er det diskriminering?

 

Avsporing selvsagt....

 

Men som du skriver så ordner de dette når de først skjønner opplegget.

-----------

 

En utfordring jeg ser er jo at noen rett og slett kan stikke av med båten, og da også våpenskapet og dets innhold. Om det blir/er lov å ha våpenskap i båt så bør det også være lov i feks bobil, er det det?

 

Hakket vanskeligere å rappe et hus.

 

 

Edit: Er vel ikke å utelukke at en båt med våpenskap endog vil være mer utsatt for å bli stjelt.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin, det er vel forskjell på en 30 fots hurtiggående cabinbåt og ei skøyte på 65 brt vil jeg tro. Ikke lett å rappe noe som gjør 8 knop, er synlig på flere kilometers hold og krever en oppstartprosedyre for å få liv i dieseldyret. Og ikke minst, trening i å håndtere 90 tonn båt uten å vekke oppsikt. Da er det laaaangt enklere å gjøre innbrudd i et hvilket som helst småbruk i Hedmark som ligger øde til, og trille ut skapet på sekketralle. Vektkravet for å slippe fastbolting er nå kun 150 kilo.

 

Er interessert i å vite hvordan han løste dette for sin del. Og om det var opp mot våpenkontor eller POD.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...