matvogna.no Startet 13.August.2014 Del på Facebook Startet 13.August.2014 (redigert) Hei, Vi har bestemt oss for og bytte den gamle mercedes benz omg636, da den har skjært seg i våres Huwa 28. Hva er viktig og tenke på når man skal bytte en slik motor, planen er og marinisere en bilmotor slik de har gjort før på båten. Jeg ser kanskje på en slik motor som dette: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50710043&searchclickthrough=true&searchQuery=mercedes-benz%20motor har også hørt at man burde dra på hoggern for og finne en gammel mercedes motor eller kan jeg sette inn et annet merke uten problemer? hvor mye merkosnadder kan jeg regne med med selve byttet av motoren, kan jeg bruke mye av det gamle systemet? Hilsen en båteier som er dritt lei og mekke da vi pusset opp hele båten i vinter. Redigert 13.August.2014 av matvogna.no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bircwood Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Hei.Synd med motoren din men slikt hender. Det du skal tenke på er alt mariniseringsutstyret du har på den gamle motoren så som sjøkjølevannspumpe,varmeveksler,oljekjøler,gear og demperplate og sikkert masse annet. Dette koster mange penger så prøv å gjenbruke mest mulig av det.Det beste var jo å få tak i en tilsvarende motor og flytte alt over på den. Får du tak i en bilmotor må den mariniseres før den kan brukes i båt. Nyere motorer har en masse følere alle veier så skal du skifte til en nyere må du passe på å få med alt av styringsdingser,hjerner og sikkert noen releer ellers er jeg redd du aldri får svev på den. Å sette inn en annen type motor burde ikke by på de store problemer hvis det er en marineutgave evt med gir og det hele.Den bør jo være så nogenlunde like stor i størrelse ( ikke hester men cm.lengde/bredde / høyde ) Vanskelig å få med alt,men pass på hvis du kjøper å få med alt av utstyr,kabelstokk,instrumenter osv. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 (redigert) Her er en link til OMG636, dette er i utgangspunktet en uslitelig motor :-) http://west4x4.demonweb.co.uk/OM636/index.html Kan hende du får tak i en lignende til en rimelig penge, tror det å begi seg ut på å marinisere en av de dårligste motorene (200 kompressor) MB har laget er den dyr og dårlig ide... http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=62667.0 Redigert 13.August.2014 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
matvogna.no Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 takk, jeg så fort at dette var en bensin motor også det hadde ikke kommet på tale. Noen bra steder jeg kan få tak i en slik motor, av samme type? Kan de hjelpe meg på hoggeren f.eks eller burde jeg skanne finn.no? Sitér dette innlegget Link to post
matvogna.no Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 Hvilke biler kan jeg ta tilsvarende motor fra på dynga? Fra hvilket år begynte motorene og bli for "smarte" Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 De ble vel brukt i bil fra 1949 til 1961, så de er vel neppe lette å finne hos bilopphoggere vil jeg tro. Men kanskje mariniseringsutstyret også går overens med nyere varianter? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
matvogna.no Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 Når vi først skal bytte motor vil vi helst ha noen fra litt nyere årgang, og litt flere hester. Noen som veit om en motor vi kan bytte til? Sitér dette innlegget Link to post
Bircwood Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Har en kamerat som har en Merc.OM 636 stående.Sviver greit men det mangler noe mariniseringsutstyr på den. Du kunne få den for 1500,- hvis du ønsker det.Bare å flytte over det utstyret du har på din motor så det burde være en enkel sak da. Send meg ei IM melding hvis interesert.Motoren står på Sørlandet ved Lillesand Sitér dette innlegget Link to post
matvogna.no Svart 14.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2014 Takk skal du ha Bircwood, men vi har tenkt oss en litt nyere model når vi først skal bytte motor. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Du skal ikke forvente at utstyret fra en OM636 passer på en annen motor. En OM636 som er i orden er en solid sliter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.