BSI3 Startet 13.August.2014 Del på Facebook Startet 13.August.2014 Hei, Jeg vurderer og skaffe meg en seilbåt og bo i, men også selvsagt en jeg kan dra på tur med. Kanskje seile norskekysten en sommer foreks. når jeg føler jeg har erfaring nok. Har lest endel innlegg, googlet og trålet finn.no siste, men lurer fortsatt på mye å alltid greit og få tilbakemelding fra mer erfarne folk. Jeg er ganske handy og har en bror som er tømrer så kan alltids pusse opp litt. Ingen seilererfaring, vet bare jeg blir sjøsyk alt over 12m sjø.. Ser for meg et budsjett på 100-120k, str 28-36fot, jeg er 186 og vil gjerne kunne stå oppreist i deler av båten.. Tenker kjøpe båt neste år, pusse opp/innrede/klargjøre for vintern gjennom sommern. - Noen modeller/merker som anbefales/frarådes? - Hvilke motorere anbefales? - Hva er typiske ting å se etter/obs på ved kjøp av seilbåt? - Hva ca. bør man regne med av vedlikehold/servicer årlig? - Noe bruktmarked eller finn.no som gjelder? - Hvordan er det med forsikring av båt/eiendeler? Låsing av båten/entre? - Smarte møbler/innventar som anbefales? Vaskemaskin/tørktrommel i ett? - Marinaer i Oslo som er pro båtboere, priser sommer/vinteropplag/boblehavn - WC, dusj, søppel, klesvask hvordan løsning er vanlig? - Diselvarmer er best? varmer og man slipper kondensen? - Utgifter som man bør regne med? Takker for alle svar, kommer sikkert flere spørsmål ;) Sitér dette innlegget Link to post
mr.loffern Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 Jeg har vært veldig aktiv på finn.no og brukt sorteringsmulighetene der til det fulle. Anbefaler å lage gode kategorier så du enkelt kan lagre prospeker. Da blir de liggende der selv om annonsen blir deaktivert og du har mulighet til å kontakte selger senere dersom han har lagt inn kontaktinfo. Det er også en god del langturseilere som blogger aktivt og det anbefales å søke rundt litt. En del som bor i båt har også vært aktive med blogger i starten, men det virker som det dabber av litt etter hvert som de har slått seg til ro med bosituasjonen, noe som virker veldig naturlig :) Det er mange gode erfaringer som deles i blogger angående fuktig luft, hvordan få vann på vinteren, isolering av vinduer, toalett/dusj osv osv. (reinstallerte PCen min i dag, så har dessverre ingen linker å dele) Ellers er det bare å søke her inne, det er mye erfaringer på alt du nevner. Bruk også høsten-2014/våren-2015 til til seilkurs. Søk opp regattamiljøer i nærheten for å spør om du kan være med å seile med noen. Det gir deg mye viten om båt og rigg. Lykke til ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.