Jump to content

Ligge på sjøen om vinteren, Maxi Fenix 28 fots seilbåt


njal

Recommended Posts

Jeg og min bror eier en Maxi fenix.

De 2 vinterene vi har eid den, har vi hatt den på land, fullt tildekket.

 

Vi er fristet av å la den ligge på sjøen i vinter. Vi ligger nå i drøbak, regner med at vi kan få vinterplass her.

Det er kun tillat med presenning over cockpit.

Det blir ikke noe særlig is her.

 

Med full konservering av alle skroggjennomføringer, vil det være noen store ulemper ved dette kontra å ligge på land?

Vil båten "forfalle" fortere?

Større fare for plastpest?

 

Jeg er også litt bekymret for tæring på seildrev, har jeg grunn til det?

 

Link to post
Share on other sites

Ser ingen stor ulemper med å ha båten på vannet, snarere tvert i mot. Båten ligger mye tryggere godt fortøyd i brygga enn den gjør på land når / hvis vinterstormene herjer. Litt rart at du ikke får dekke til mer en cockpit, men det har antakelig noe med økt vindfang å gjøre. Du må da regne med at båten er rimelig møkkete når våren kommer. Du risikerer også å få en del snø på dekk. Sjekk båten jevnlig og bruk plastspade for å fjerne snø.

Dersom båten din er primet skikkelig under ville jeg ikke bekymret meg for plastpest.

For å unngå tæring på seildrev bør du ligge minst mulig på landstrøm. Da slipper du krypstrøm fra andre båter med feil på sine elektriske anlegg / utstyr. Ikke noe problem med konservering av skroggjennomføringer heller. Viktig å huske at seilene bør tas ut av båten om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Er det nødvendig å ha på varme? Tidligere vintere på land har jeg kun hatt på en bordvifte, og 2 enkle avfuktere (slike med salt i). Dette har fungert bra på land, regner egentlig med at det funker bra på vannet og? Jeg har tenkt til å trekke skjøteledning ombord å koble rett til viften.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Puster liv i denne (siden jeg også har en Maxi og bor i Drøbak). 

 

Hva gjør man med skroggjennomføringer hvis man ligger ute om vinteren. Man får åpenbart ikke tømt dem. Heller man frostvæske i til man føler seg trygg på at det går hele veien ut og så lukker kuleventil? Er det fare for at vannet fanget inne i kuleventil fryser og sprenger?

 

Og hva med kjølevannet rundt aksling /gir. For de som ikke har seildrev. Da ligger aksling under vannlinja, men allikevel eksponert for frost i lufta i salongen. 

 

Er det mulig å bruke båten ila vinteren? 

Link to post
Share on other sites

Ettersom gjennomføringene som evt har vann i seg ligger under/i vannlinjen, hvor det ikke fryser, så bekymrer ikke jeg meg for slikt, jfr tidligere henvisninger til fiskebåter. 

Min erfaring er at det ved å ligge på sjøen gjennom vinteren gir en mer stabil temperatur ombord, og mindre problem med fukt etc, så i vinter tenker jeg å ligge på Kavringen, de har en super, naturlig havn.

Tidligere år har jeg ikke gjort andre tiltak enn å tappe ned ferskvann ettersom kraner på badeplattform og utecabin er eksponert for frost, i tillegg til olje/filterskift etc (for å slippe til våren).

Har brukt båten gjennom vinteren uten andre utfordringer enn å bytte t-shirt of shorts med litt varmere klær....

I fht kommentarer om strøm, så har jeg ikke benyttet landstrøm, men tenker at det er et poeng å eksponere seg minst mulig for evt feil på andre anlegg, så tipset om å ta en direkte kabel til varme/vifte/lys synes fornuftig

Link to post
Share on other sites

Jeg konverterte til boblehavn for noen år siden og er strålende fornøyd. Jeg trekker en presenning over bommen, og legger en litt mindre proff presenning over fordekket ved hjelp av spinnakerbommen. Jeg liker å dekke til spesielt vinduer for å sikre meg for eventuelt frostspreng med påfølgende lekkasje. Legger en strømkabel utenom båtens opplegg rett til en Maeco luftavfukter som sirkulerer lufta godt i båten, og fungerer som avfukter ned til 0 grader. 

 

Da jeg er i kategorien bekymret båteier som sikrer seg dobbelt, trykker jeg frostvæske ned i gjennomføringer og stenger, og kan også finne på å slenge en sånn takrenne-varmekabel fra megaflis på 40 w rundt gjennomføringene i tillegg. Et varmerør på 40 w i motorrom vil også kunne fjerne alle tanker om frost fra oven. Har også noen ganger pakket inn gjennomføringer etc. i ullteppe eller annen isolasjon, slik at varmen fra vannet dominerer. Kobler fra polene på batterier, eller er innom en gang i måneden og lader litt. 

 

Det er nydelig når vårpussen består i en halvtimes knot med en presenning, og en vask av dekket. Pluss litt lett rydding inne, så er båten klar for tur. Kjører konservering av motor og oljeskift/filter på høsten. Full dieseltank for å redusere faren for kondens i tanken. Tapper ut alt ferskvann, og kjører antifrost i dassen og pumper litt videre i septiken. 

Link to post
Share on other sites

willmasta skrev for 1 time siden:

Jeg konverterte til boblehavn for noen år siden og er strålende fornøyd. Jeg trekker en presenning over bommen, og legger en litt mindre proff presenning over fordekket ved hjelp av spinnakerbommen. Jeg liker å dekke til spesielt vinduer for å sikre meg for eventuelt frostspreng med påfølgende lekkasje. Legger en strømkabel utenom båtens opplegg rett til en Maeco luftavfukter som sirkulerer lufta godt i båten, og fungerer som avfukter ned til 0 grader. 

 

Da jeg er i kategorien bekymret båteier som sikrer seg dobbelt, trykker jeg frostvæske ned i gjennomføringer og stenger, og kan også finne på å slenge en sånn takrenne-varmekabel fra megaflis på 40 w rundt gjennomføringene i tillegg. Et varmerør på 40 w i motorrom vil også kunne fjerne alle tanker om frost fra oven. Har også noen ganger pakket inn gjennomføringer etc. i ullteppe eller annen isolasjon, slik at varmen fra vannet dominerer. Kobler fra polene på batterier, eller er innom en gang i måneden og lader litt. 

 

Det er nydelig når vårpussen består i en halvtimes knot med en presenning, og en vask av dekket. Pluss litt lett rydding inne, så er båten klar for tur. Kjører konservering av motor og oljeskift/filter på høsten. Full dieseltank for å redusere faren for kondens i tanken. Tapper ut alt ferskvann, og kjører antifrost i dassen og pumper litt videre i septiken. 

 

Sånn ca min oppskrift. Pluss at jeg kjører avfukter i fuktige perioder om høsten og utpå våren. Har seil, puter og alt i båten hele året uten problemer. 

 

Både praktisk og enkelt med båten på sjøen, og ikke minst lengre sesong, hvis en har muligheten. 

Link to post
Share on other sites

Sjøvannsinnstaket til dassen kan være plundrete å frostsikre ved at en må avmontere slangen ved doen for å fylle frostvæske. Mine slanger satt veldig trangt til og satt godt fast. Jeg satte inn en treveis kuleventil oppe i bøyen som går over vannlinja. På den tredje tilkoblinga satt jeg på en slangestuss som jeg da kunne åpne for og fylle frostvæske. Fant  også ut at jeg kunne bare blåse luft i slangestussen med munn til  det boblet på utsiden mens jeg da stengte sjøvannsinntak kuleventilen. Senere har jeg  skiftet alle gjennomføringer  og kuleventiler til Trudesign som er frostsikre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...