Jump to content

Mercrusier går varm etter skifte av drevolje på Alpha One drev


Kaptein Havnen

Recommended Posts

Jeg har sjekket at kjølevæske er på plass, det er nok olje. Før jeg tok båten på land og byttet drevolje, hadde jeg ingen problemer. Kan oljen da den rant ut ha funnet veien til vanninntaket og tettet det? Det er lukket kjølesystem. Hva annet kan ha gått galt? De som hjalp med drevoljen, mente at den boksen med olje inni motorrommet ikke var forbundet med drevet, det var den. Senere har jeg lest at den skulle vært tømt først, så skulle oljen renne ut gjennom drevet. Jeg fylte på innenifra. Kan det ha skjedd noe når all den oljen rant ut gjennom drev? Litt fortvila nå, har bare vært ute i fire uker fordi jeg ventet på nytt drev, dette var oljeskift etter innkjøring.

Havnen

Link to post

Jeg fikk først alarm, fordi det da ikke var nok olje etter at vi hadde fylt på opp til øverste skrue på drevet. Helte da på boksen og alarmen stoppet.Den begynte igjen ved kjøring fordi motoren gikk varm. Hva er mulighetne her? Helle ut fra boksen og pumpe inn fra nederste hull på drev?

 

Når det gjelder vanninntak, tenkte jeg kanskje olje hadde rent på utsiden ved tømming, det blir jo litt søl, men det burde jo ikke tette alt vanninntak. Det er nok fyllinga som har gått galt.

Link to post

Det ble fyllt nedenifra først, men ikke slik at det ble sugd opp i boksen inni, som jeg i ettertid har lest om. De som hjalp meg trodde ikke den boksen var viktig.... . Den ble fylt på etterpå, på grunn av alarm. Det nye drevet fungerte strålende inntil jeg skiftet olje etter innkjøring. Første tur etterpå endte i svært varm motor med alarm, men jeg skrudde av motoren med en gang. Så da et det var lite kjølevæske, fylte på den, lot motor gå på tomgang, med den ble fremdeles for varm.

Link to post

Kommer det kjølevann ut av motor er første spm.... ta av slange på en riser og start opp. Gjør det ikke det har du ett impellerproblem. Olje på drevet kan jeg med sikkerhet si ikke har noe med motorproblemene å gjøre.Siden du fyllte opp på nederste hull har nok drevet ditt det helt fint. Alarmen på for lite olje kom av at det sitter en føler på oljeboksen i motorrom.

Link to post

Basert på egen erfaring så bør du sjekke om vannslangen mellom drev og transom har brudd eller er hoppet av. Jeg har erfart at dette kan skje når drevet tiltes helt opp. At oljeskift skal påvirke kjølesystemet er lite sansynlig.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Ligger båten på vannet er det bare å starte den, la den gå på tomgang og kjenne på albuer/risere for å avgjøre om det kommer kjølevann eller ikke.

 

Kommer det ikke kjølevann blir de temmelig varme på kort tid.

 

Kommer det normalt med kjølevann holder de sjøvannstemperatur på tomgang.

 

 

Du har ikke tilfeldigvis fått nappet av eller fått dårlig kontakt på lednigen til temperaturgiveren

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Start vertfall med å sjekke om det kommer vann til risere. Siden du har ferskvannskjøling kan manifoldene være ferskvannskjølte, men det er ikke riserne. Når du har konkludert der må du se an videre aksjon. Kommer det vann, ja da er ferskvannskjøling neste. Da er i så fall termostat og vannpumpe nærliggende. Kommer det ikke vann på risere er impeller evt slange mellom bellhouse og transom det du må sjekke. Gjør ting enkelt og start der sjansen er størst.

Link to post

Start vertfall med å sjekke om det kommer vann til risere. Siden du har ferskvannskjøling kan manifoldene være ferskvannskjølte, men det er ikke riserne. Når du har konkludert der må du se an videre aksjon. Kommer det vann, ja da er ferskvannskjøling neste. Da er i så fall termostat og vannpumpe nærliggende. Kommer det ikke vann på risere er impeller evt slange mellom bellhouse og transom det du må sjekke. Gjør ting enkelt og start der sjansen er størst.

Gode tips. Snart på vei!

Link to post

Fikk du sjekket noe?

Ja, men ble i og for seg ikke så mye klokere; sjekket at det ikke er noe foran inntak. Kjenner på slanger, får ikke inntrykk av at det er noe særlig gjennomstrømming, men så har jeg jo ikke noe sammenlikningsgrunnlag. Risere blir varme, men igjen, hvor varmt er varmt - kunne ta på dem...Termostaten ser OK ut, kjølvæske og olje er OK. Etter samtale med bryggekammeratene er konklusjonen nå at noen som forstår dette bedre bør komme å kikke...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...