ikkeibruk1231232 Svart 18.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Montert 2 hakk opp nå , altså i monteringshull 3. Ved rask akselrasjon så spinner proppel , turtall opp å fart kommer etter. Ny toppfart er 31 knop @ 6000rpm. Økning på 0.3. Marsfart var i dag 0.5-1knop opp, men mulig forholdene på sjøen var bedre - så setter dette til 0 endring. Men, motoren trivdes mye bedre i registret jeg skal bruke den i , 3500-4500 rpm , den var veldig fin i å ligge på rundt 22 knop i 4200rpm og det er jo denne farta jeg er ute etter. Virker som den ble mye mer følsom for slipp nå , men vet ikke hvordan det blir å påvirke mitt bruk, skal ikke ha noen krappe svinger, og om så det er så kan jeg like greit tilte inn motoren. Ellers så syntes jeg det ser ut som antikavitasjonsplata ligg litt under vann foran og over vann bak, slik det blir endel sprut. Se bilder. MEN , siden jeg ikke vet åssen monteringshull nr 2 er, så må jeg vel prøve det? Hva mener dere ? Ang fart så har jeg akseptert att der er ikke mer å hente her , litt skuffa men dog, båten er tung med mye vekt framover så den har mye "skrog i vannet". Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 er jo bare en måte å finne ut på - prøve. Så får du se hva som blir beste kompromisset i forhold til dine preferanser.. Og mens du har den i 3.hull, så ville jeg også prøvd originalpropellen for å se om den trives med nye arbeidsbetingelser. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ikkeibruk1231232 Svart 18.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 ja , blir nok å prøve hull 2. Ja må vel dytta på 17 pitchen ! Kan hende den klarer med turtall nå - god ide. Det som jeg tenker nå etterpå er jo att det er mindre motsand for å drive 20 knop nå, selv om oppsettet mitt ikke klarer 20-22knop@4000rpm så bruker den kansje mindre fuel uansett om jeg øker til 4200rpm pga den går lettere... ? Sitér dette innlegget Link to post
ikkeibruk1231232 Svart 18.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 http://continuouswave.com/cgi-bin/crouchcalc.pl <- i følge denne så stemmer jo det veldig greit med farten jeg oppnår , i forhold til vekt / hk.. Sitér dette innlegget Link to post
ikkeibruk1231232 Svart 19.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Klarte ikke med 17 pitch. Mistenker att den propellen i tillegg er dårlig , er en Solas Amita med noen "skrammer".Er forsåvidt veldig fornøyd med oppsettet nå. 4 blads mercury propell ble perfekt!Med full båt holdt jeg samme marsjfart - å båten har jo ennå ikke blitt rigget med utstyret jeg skal ha i den!Samtidig, med full båt så fikk jeg bedre grep i akselrasjon. Vekt var da plassert bak i båt. I løpet av vintern så slipper jeg den ned ett hull slik att den blir permanent i hull 2 - tror det blir det beste allround løsningen!Har kjørt 10-12 timer i hull 3 å det går forsåvidt fint når blir vant med det! Den klarer skarpe svinger, den akselerer å greit men man må "kjøre" båten mye mer aktivt med trim og regulering av gass for å hindre luft/slipp. Endret seg nok litt i forhold til grov sjø! Følte den tålte mindre sjø mot seg i lavere hastigheter. Mer "press" på snuten før.Aner nok en invistering av flaps også iløpet av vintern! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.