Jump to content

Ørnvik 630WA / 115HK Mercury - optimalisering


ikkeibruk1231232

Recommended Posts

bilde

bilde

 

 

Montert 2 hakk opp nå , altså i monteringshull 3.

 

 

Ved rask akselrasjon så spinner proppel , turtall opp å fart kommer etter.

Ny toppfart er 31 knop @ 6000rpm. Økning på 0.3.

Marsfart var i dag 0.5-1knop opp, men mulig forholdene på sjøen var bedre - så setter dette til 0 endring.

Men, motoren trivdes mye bedre i registret jeg skal bruke den i , 3500-4500 rpm , den var veldig fin i å ligge på rundt 22 knop i 4200rpm og det er jo denne farta jeg er ute etter.

Virker som den ble mye mer følsom for slipp nå , men vet ikke hvordan det blir å påvirke mitt bruk, skal ikke ha noen krappe svinger, og om så det er så kan jeg like greit tilte inn motoren.

Ellers så syntes jeg det ser ut som antikavitasjonsplata ligg litt under vann foran og over vann bak, slik det blir endel sprut. Se bilder.

 

MEN , siden jeg ikke vet åssen monteringshull nr 2 er, så må jeg vel prøve det?

Hva mener dere ?

 

Ang fart så har jeg akseptert att der er ikke mer å hente her , litt skuffa men dog, båten er tung med mye vekt framover så den har mye "skrog i vannet".

Link to post

er jo bare en måte å finne ut på - prøve. Så får du se hva som blir beste kompromisset i forhold til dine preferanser.. Og mens du har den i 3.hull, så ville jeg også prøvd originalpropellen for å se om den trives med nye arbeidsbetingelser.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

ja , blir nok å prøve hull 2.

 

 

Ja må vel dytta på 17 pitchen ! Kan hende den klarer med turtall nå - god ide.

 

Det som jeg tenker nå etterpå er jo att det er mindre motsand for å drive 20 knop nå, selv om oppsettet mitt ikke klarer 20-22knop@4000rpm så bruker den kansje mindre fuel uansett om jeg øker til 4200rpm pga den går lettere... ?

Link to post
  • 1 måned senere...

Klarte ikke med 17 pitch. Mistenker att den propellen i tillegg er dårlig , er en Solas Amita med noen "skrammer".
Er forsåvidt veldig fornøyd med oppsettet nå. 4 blads mercury propell ble perfekt!
Med full båt holdt jeg samme marsjfart - å båten har jo ennå ikke blitt rigget med utstyret jeg skal ha i den!
Samtidig, med full båt så fikk jeg bedre grep i akselrasjon. Vekt var da plassert bak i båt.

 

I løpet av vintern så slipper jeg den ned ett hull slik att den blir permanent i hull 2 - tror det blir det beste allround løsningen!
Har kjørt 10-12 timer i hull 3 å det går forsåvidt fint når blir vant med det! Den klarer skarpe svinger, den akselerer å greit men man må "kjøre" båten mye mer aktivt med trim og regulering av gass for å hindre luft/slipp.

Endret seg nok litt i forhold til grov sjø! Følte den tålte mindre sjø mot seg i lavere hastigheter. Mer "press" på snuten før.
Aner nok en invistering av flaps også iløpet av vintern!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...