Jump to content

Ørnvik 630WA / 115HK Mercury - optimalisering


ikkeibruk1231232

Recommended Posts

Hei.

 

Har kjøpt ny båt - første båt over 20 fot.

Båten er en Ørnvik 630 WA , som i hovedsak skal benyttes til fisking men noe tur kjøring.

Båten veier ca 930kg tørr.

På hekken står en Mercury 4 takter, fra 2003. Motoren virker til å være i veldig god stand og går veldig pent med god respons.

 

Siden jeg er ny eier så er det ny type bruk.

Mottok båten så gikk den greit i plan, slet med å få mer enn 5000 rpm - fin marsfart på 22 knop rundt 4100-42000 rpm.

Skal dorge mye så jeg må ha lav tomgangsfart - så denne propellen passet dårlig, pluss att jeg liker att motoren jobber noe lettere.

Propell som sto på er 13.50x17 , så jeg valgte å gå ned to størrelser på pitch`en, litt opp i diameter. 13,75x17 ble montert.

Kjørte motoren varm å båten skled rett i 30knop på 5800rpm. Motorn jobber mye lettere å mindre støy i kjølvannet.

 

Nå lurer jeg på å heve motoren ett hakk - kan trimme ganske mye ut med dette oppsettet.(Da jeg var ivrig så glemte jeg å kontrollere motorhøyden før sjøsetting , men motorn ligger helt ned på speilet)

Angrer selvfølgelig på det ikke ble stålpropell - men er det andre tips for å få mer grep i vannet? Føler att det er mye å hente på rundt 4-4500rpm.

Ligger på ca 18-18,5knop på 4000rpm nå , har mista 1-2knop i marsjfart områdene.

 

Andre med erfaring fra denne type båt ? Noen anbefalinger til propell ?

 

Link to post

ut fra det jeg leser her innne, så høres det ut til at en 4-blads alu Spitfire propell i samme stigning som du har nå, kan funke bra. Den vil tåle heving, og samtidig etter sigende gi mer grep og skyv i marsjfartområdet

 

Og for motoren er det best å ha en propell som gir turtall i øvre del av anbefalt turtallsområde, slik som du har nå.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja 4-blads Mercury Spitfire vil nok være ideell, og relativt rimelig i forhold til stål. Tåler høy motormontering utmerket.

Men du skriver at du hadde 17" stigning og gikk ned 2 pitch til 17" stigning ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Oki ! bra tips! Vurderer også flaps, selvsagt pga tung sjø osv , men kan det bidra for bedre marsjfart eller økonomi? Ser smarttabs påstår reduksjon på opp til 11% ?

 

jeg har gått fra 17" pitch til 15" pitch! 17" er kansje best for høy marsfart men syns det ble feil når man måtte lirke å lure for å oppnå 53-5500 rpm.

Link to post

Spitfire 13,4x15" burde vel funke bra da, med noe bedre marsjfart enn en 3-blads som du vel har nå.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Oki ! bra tips! Vurderer også flaps, selvsagt pga tung sjø osv , men kan det bidra for bedre marsjfart eller økonomi? Ser smarttabs påstår reduksjon på opp til 11% ?

 

det tror jeg må være i spesielle tilfeller hvor båten går tungt i vannet uten. Har smart tabs på 2 båter, ikke lagt merke til endring i forbruk , men største fordelen med de er at de utvider det brukbare fartsområdet , noe som du er inne på, f.eks er kjekt i mye sjø

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Oki! Tror jeg vurderer Bennet sitt system så man får justert i forhold til sjø.

 

Har ennå ikke funnet noe fornuftig pris på en 4 blader så derfor har jeg ikke hevet motor enda.

Ser ut for meg att det er mye turbulens i kjølvannet- ett tegn på att kavitasjonsplate står langt ned ?

Mulig jeg burde heve motoren 2 hull for så igjen å prøve 17" pitch igjen?

Hva mener dere ?

 

Har begynt å vurdrere en 3 blader stål.

Vil stål gi meg like bra eller bedre grep som den 4 bladern ?

 

Målet er 20knop på 4000rpm , er 1-2 knop unna avhenging av motstrøm/medstrøm osv.

Link to post

koster jo ikke noe å prøve heving + 17"

 

turbulens vil det alltid bli i propellstrømmen, men dersom det ogs spruter opp vann så tyder det gjerne på at monteringen er lav

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hva er fornuftig pris på 4-blader da ?

Jeg kjøpte en brukt Mercury Spitfire 17" til ca kr 900 og kjøpte en ny 19" fra ebay som ble rundt kr 1700 med moms og frakt.

Cirka det samme som en seriøs Mercury-forandler skal ta, men det visste jeg jo ikke i fjor.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

De koster ca kr 1000 + frakt og mva på ebay, nye. Dvs. ca kr 1750 med frakt og mva. Og så får man evt. et tullete fortollingsgebyr på en hundrings eller noe.

Antar norsk forhandler betaler noe mindre inn for dem, altså under kr 1000 + mva.

Men er klar over at forhandlere har det med å skru opp prisen noe....

 

17" http://www.ebay.com/itm/Mercury-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-13x17-Propeller-48-8M8026590-Pontoon-/400405962496?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item5d3a0e1f00

 

15" http://www.ebay.com/itm/Mercury-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-13-4x15-Propeller-48-8M8026580-Pontoon-/190793427105

 

Ikke så uvanlig med halv pris hvis man kommer over en brukt propell, men det er ikke mange slike i Norge iallefall.

 

Egentlig var det vel omvendt, jeg kjøpte først en 17" på ebay men den var litt for liten så jeg solgte den uten hubkit for kr 1100 på finn.no.

Fant så en brukt 19" til kr 900 og den var perfekt.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49462325&editAd=true

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 uker senere...

Da er 15" pitch Spitfire prøvekjørt. Merket med en gang att det var forskjell.

Tomgangs fart gikk opp med 0.5knop.
Båten var ekstremt rask i plan, og planingsterskel var 1 knop mindre enn tidligere.

Men - INGEN endring i marsfart - toppfart ble prøvd en gang og målte da 0.7 mer enn tidligere.

Bedre grep i sving var det. Propellen slapp vannet på samme trim/tilt som tidligere , føler att den må trimmes for mye ut egentlig.

 

Har enda ikke forsøk å hevet motor - det står på nederste hull.

Tror folket det er noe å hente på heving nå ? Ønsker fortsatt 1-2 knop mer på 4000rpm.

 

Vis ikke så er det å forsøke med 13.25x16" propell.

Redigert av blixern (see edit history)
Link to post

Heving av motor har litt å si på toppfarten iallefall, hvis motor står relativt lavt fra før av.

Skal du ha mere marsjfart ved 4000 må du nok litt opp i pitch også, men 17" er kanskje i meste laget så da blir det vel vanskelig å finne en som passer.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei , takker for svar..

 

 

Tok opp båten i kveld for å kontrollere motorens monteringshøyde i forhold til skroget.

Slik motoren er montert nå, så er kavitasjonsplaten 1,8cm under skroget vis jeg legger en lang lekt/vater langs bunnen på båten.

Ved heving 1 hakk så er vel platen akurat i flukt med bunnen.

Hva menerer dere , heve 1 eller 2 hull ?

 

Ja frykter att jeg må lete etter 16". Den 17" som sto på i utgangspunktet manglet jo 5-800rpm , vil jo hente litt på heving da. Samtidig var dette en Solas propell , mulig Mercury sin propell har ett annet design att den kansje vil fungere.

 

Skal ikke legge alt for mye i dette - men jeg syns det er morsomt å finne den optimale installsjonen slik jeg skal bruke båten, og da er jo alt klar til neste sesong.

Redigert av blixern (see edit history)
Link to post

Motor skal ikke være trimmet helt ned så langt den går, men trimmet ned slik at antiventilasjonsplata (ofte feilaktig kalt kavitasjonsplata) er parallell med skrogbunnen når man måler.

 

Min plate ligger ca 3 cm over skrogbunnen og det funker greit med Spitfire-propellen, så da kan du nok trygt heve 2 hull hvis den nå ligger godt under skrogbunnen (hvis det er relativt skarp V-bunn i akter).

Er det liten/flat V-bunnsvinkel så kan det jo holde å heve 1 hull, bare plata kommer over, men det gjør den vel knapt da.

Så jeg ville nok ha prøvd med 2 hull først, uansett.

 

Ser den slik ut?

 

bilde

 

 

Her er min (med 4 blads stål men funket bortimot like bra med Spitfire). Den kan trimmes laaangt ut med denne stålpropellen da, og marsjfarten er nydelig.

Ulempen er at den er noe tungdrevet når det er veldig varmt i været (= litt dårligere motoreffekt) og jeg har passasjerer med. Da er spitfiren bedre.

 

Den finnes forresten i 16" som burde kunne funke bra på din, men det er jo ingen billigpropell da http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9996/powertech_rxb4_stainless_propeller_mercury.html

Men ville uansett ha prøvd heving av motor først.

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

v-bunnen ligner veldig det første bildet!

Ok - tror jeg prøver å heve to hull , ikke værre en å slippe den ned.

Bakdelen med denne Mercury modellen jeg har nå, ikke slide hull på di nederste boltene så her må jeg lage meg en øyebolt til svinghjulet for å sikkre motor.

Vil si att antikavitasjonsplaten var parallel når jeg målte.

 

Ser att din motor er montert mye høyere ja , veldig greit å vite att den fungerer greit på Spitfire propelen!

Ser også att Mercury kan levere 16" i sitt sortiment, men håper att denne hevingen gjør susen!

 

Hvordan blir det i motsjø når man hever motor ? Vil snuten la seg styre like lett som nå ?

Link to post

Har ikke tenkt på om motsjø har noe å si iforhold til motorhøyde. har ikke merket noe iallefall.

 

Jeg har 3 hull å velge i, og i alle er plata litt over skrogbunnen. 1 cm, 3 cm eller 5 cm over.

5 cm over funket greit rett fram (fikk ca 0,5 knop mere toppfart men kunne jo ikke trimme så mye ut da) men i sving ble det for mye luft i propellen.

Måtte ha den på laveste hull 1 cm over bunnen med 3 blads stålpropell. Spitfire har bedre grep enn 3 blads stål så da kunne jeg heve til 3 cm over.

 

Slik så det ut med 5 cm over, og litt trim ut. Var redd for å miste kjølevannet men det gikk greit.

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Interessant :)

 

Tror jeg forsøker å heve to hull i dag.

Ca beregnet så vil plata da være 1.8-2cm over bunn da.

 

Ang motsjø så tror jeg att i enkelte tilfellerer hvor man ønsker å styre baugen godt ned i vannet så vil en lav motor ha en fordel, men tviler dette vil spille noen rolle. På denne båten har jeg mest opplevd att den ønsker noe løft på baugen å heller holde farten.

 

Det jeg glemte å nevne; testkjøring nr 2 i går , grepet i sving var langt over forventning - skroget mitt er nok designet litt slik att det sklir noe vannet i svingene men med Spitfire så føles det mer ut som på "skinner". Veldig bra det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...