Andboats Startet 15.August.2014 Del på Facebook Startet 15.August.2014 Var tur med båten i går kveld. Vi ankom land i god tid før mørket skulle komme, men pga noen forsingelser på land nærmet klokken seg 00:00 før vi hadde kommet tilbake til båten. Da hadde vi en times tur tilbake til bryggen. Skulle først navigere ut av et ganske trangt sund med fem forskjellige lateralmerker. En venn av meg satt foran på baugen og lyste med en lykt. Kjørte utover i rundt 3,5 knop, men vi fant fort ut av at de rødestakene er nesten umulige å se. Stakene måtte helst være 2-3 meter fra båten for å se riktig farge.... Når vi kom ut av sundet var det bare og konsentrere seg.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Kartplotter og radar? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Normalt har de ju refleks, ett svep med lommelykt, så ser man de på minst 150m avstand !? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Andboats Svart 15.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2014 (redigert) Kartplotter og radar? Har kartplotter, men den var dessverre ikke med på turen.... De hadde ikke refleks Redigert 15.August.2014 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Grønne staker er spisse på toppen, mens de røde er flate/butte. Det kan også være til hjelp. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
bare lek(k)er Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Alle flytende staker er/skal være utstyrt med refleks. Imidlertid har erfaring vist at disse ofte er skitnet ned/nedslitt som gjør at de kan være vanskelig å se. Kart (plotter) med fyrsektorer, (og øvelse i å gå i mørke på sektorer) god lykt/"lyktefører" og sakte fart er "oppskriften" Trygve Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 (redigert) Det ble også sagt på en annen tråd at god kikkert kan hjelpe på. Hadde omtrent samme problemet i Limfjorden for litt siden - men der fungerte heldigvis refleksene. Jeg hadde bare ikke lyst til å bruke lommelykt. Kartplotter? Jo ... men terrenget stemte ikke helt med kartet, og terrenget har en tendens til å vinne over kartet. Radar ... ja, det har jeg og, men av en eller annen grunn er den ikke særlig nøyaktig mtp retninger. Leste på en annen tråd at man bør installere gyroskop? Vanskelig å se hva som er røde og hva som er grønne merker på radaren. De var i allefall ganske så tydelig merket med "firkanthatt" eller "spisshatt" - til stor glede (også på dagtid) for meg som er fargeblind. Mener å huske fra forrige helg at vi møtte på noen grønne flate lateralmerker her i Oslofjorden. (Kikkerten kjøpte vi inn noen dager senere - har enda ikke prøvd den i mørket) Redigert 15.August.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
H80 Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Nattseilas kan være utfordrende. Som regel finnes det et par-tre-fem lykter og/eller fyr man kan orientere seg etter, og ta krysspeilinger. I tillegg har jeg alltid minst 3 uavhengige GPS/Glonass-mottakere ombord. Bruker en kraftig LED-lykt for å lyse opp sjømerker og verifisere posisjon.Det å seile uten radar eller pålitelige satellittbaserte posisjoneringssystemer, synes jeg høres skummelt ut. Lykter og fyr kan bli usynlige i tåke. Sjømerker og landemerker likeså. Hvis det i tillegg er mørkt, har man ikke så mye annet å navigere etter enn lyd. Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Ta kontakt med kystverket og spør om de kan sette på ny refleks. http://www.kystverket.no/Om-Kystverket/Kontakt-oss/Varsle-Kystverket/#Varsle om feil på sjømerker Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Kikkert synes jeg er en nødvendighet ved nattseilas.... gps er greit for å sjekke at man er der man tror.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.