Jump to content

Lateralmerker, nesten usynlige i mørket

Andboats

Recommended Posts

Var tur med båten i går kveld. Vi ankom land i god tid før mørket skulle komme, men pga noen forsingelser på land nærmet klokken seg 00:00 før vi hadde kommet tilbake til båten. Da hadde vi en times tur tilbake til bryggen.

Skulle først navigere ut av et ganske trangt sund med fem forskjellige lateralmerker. En venn av meg satt foran på baugen og lyste med en lykt.

Kjørte utover i rundt 3,5 knop, men vi fant fort ut av at de rødestakene er nesten umulige å se. Stakene måtte helst være 2-3 meter fra båten for å se riktig farge....

Når vi kom ut av sundet var det bare og konsentrere seg..

Det ble også sagt på en annen tråd at god kikkert kan hjelpe på.

Hadde omtrent samme problemet i Limfjorden for litt siden - men der fungerte heldigvis refleksene. Jeg hadde bare ikke lyst til å bruke lommelykt.

Kartplotter? Jo ... men terrenget stemte ikke helt med kartet, og terrenget har en tendens til å vinne over kartet.

Radar ... ja, det har jeg og, men av en eller annen grunn er den ikke særlig nøyaktig mtp retninger. Leste på en annen tråd at man bør installere gyroskop? Vanskelig å se hva som er røde og hva som er grønne merker på radaren. De var i allefall ganske så tydelig merket med "firkanthatt" eller "spisshatt" - til stor glede (også på dagtid) for meg som er fargeblind. Mener å huske fra forrige helg at vi møtte på noen grønne flate lateralmerker her i Oslofjorden.

(Kikkerten kjøpte vi inn noen dager senere - har enda ikke prøvd den i mørket)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nattseilas kan være utfordrende. Som regel finnes det et par-tre-fem lykter og/eller fyr man kan orientere seg etter, og ta krysspeilinger. I tillegg har jeg alltid minst 3 uavhengige GPS/Glonass-mottakere ombord. Bruker en kraftig LED-lykt for å lyse opp sjømerker og verifisere posisjon.

Det å seile uten radar eller pålitelige satellittbaserte posisjoneringssystemer, synes jeg høres skummelt ut. Lykter og fyr kan bli usynlige i tåke. Sjømerker og landemerker likeså. Hvis det i tillegg er mørkt, har man ikke så mye annet å navigere etter enn lyd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...