Jump to content

Er det blitt for dyrt og være medlem i redningskøytene


Tallisman

Recommended Posts

DU er medlem, og båten din er registert tilhørende DEG i medlemskapet. Flere båter koster mer, men ikke så mye som prisen av et fullt medlemskap pr. båt. Tror det er snakk om rundt kr 300 ekstra pr. båt.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Hulda er medlem i Redningsselskapet rett og slett fordi det gir samme rettigheter som om jeg skulle vært medlem i Sweden Rescue. Dekker begge landene. En gang i tiden var jeg medlem i begge, men Sweden Rescue strøk meg fra rullene slik at jeg ikke skulle betale dobbelt. For meg var det kun snakk om å støtte virksomheten i Sverige i og med at Hulda ikke så mye som en gang i året krysser norskegrensen. Tilsendte klistremerker er arkivert inne i båten, kan vises på forespørsel.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også en av de sløve som ikke har fått satt på klistremerkene på båten min. Men du trenger strengt tatt ikke disse for å få hjelp av rednings skøyta. Fikk problemer med den ene båten min i fjord, da hadde jeg akkurat meldt meg inn som medlem. Hadde ikke fått merkene eller medlems nummer enda. Men rednings skøyta hjalp meg kostnadsfritt alikevel. Båt nr to betaler man bare 275 kr for. Så begge mine båter er totalmedlemmer i RS. Medlemsskapet følger båten, IKKE personen. Så om vi låner båten til foreksempel mine svigerforeldre så betaler vi tilleggs medlemskap for den også. (275kr) Medlemskap i RS er absolutt ikke dyrt. Det som er dyrt er å ikke være medlem om du trenger assistanse. Da løper tusenlappene meget fort. Personlig mener jeg at det er galskap å bruke båt på kysten av Norge uten å være medlem i RS: Dette til tross for kaskoforsikring. Forsikring redder ikke liv. Spurte de fra RS som kom å hjalp oss om hva det hadde kostet oss å få hjelp om vi ikke hadde vert medlem. Da fikk jeg som svar at den 20 minutters turen de hadde hatt + assistanse på stedet. (Ca 10 minutter). Hadde kostet oss ca 8000 kr. Summen man betaler for medlemskap er nærmest symbolsk. Jeg ville ha vært medlem uansett om det hadde kostet 2-3000 kr i året. Hadde jo ikke vært verre enn årsavgiften på en bil. Men må jo også nevne at jeg ikke er veldig båt vant og har vokst opp på fjellet langt i fra alt som heter hav og vann.

Link to post
Share on other sites

Kanskje eg burde finlest litt meir før eg svarer her, men 8000kr kan ikkje stemme for 1 time oppdrag... Såvidt eg husker så er timesatsen til RS 2500 + mva for ikkje medlem. Medlem får 3 timer fri assistanse og må betale rundt 1900 + mva pr time for assistanse utover 3 timer. Timer telles fra RS setter kurs.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Taksten er 1995,- eks mva for medlemmer (utover tre timer), og 3039,- eks mva for ikke medlemmer.

 

Dette er timesatsene som brukes på fritidsbåter under 15 mtr.

 

Imidlertid har man en startpris på 5000,- på oppdrag for ikke medlemmer, så det kan stemme med det The Saint fikk opplyst av skøyten.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Mille II: "Etter min mening skulle det vært påbudt å være medlem, før man får tegnet båtforsikring."

 

Misforstå meg rett. Redningsselskapet er bra det. Jeg er totalmedlem selv, og har hatt bruak for dem til og med. Tvang er ingen vei å gå. Vil ikke folk ha den eller annen forsikring, så får de klare segselv på det økonomiske plan i etterkant av en alvorlig episode. For noen år siden hørte jeg at NSSR krevde 10.000,- for å hjelpe ikkemedlemmer. Hva prisen er nå aner jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært medlem i alle år, og forsøker å få på klistermerkene. Har tro på at det kanskje kan virke som reklame, og få andre til å bli medlem. Vi trenger beredskapen. Ingen medlemmer, ingen redningsskøyter.

 

I mai hadde vi en fallulykke ombord. Skadelidte bevistløs, mye blod, hardt skadet, men kom til delvis bevissthet etterhvert. Er fortsatt ikke "seg selv" etter ulykken men det går langsomt bedre. Jeg fikk umiddelbart kontakt med redningsskøyta, den var ved Borøya, Vi var rett nedenfor Sundås sykehus. Skadelidte var på legevakta i Storgata, under intensiv behandling 15 - 20 minutter etter første kontakt med redningsskøyta.

 

Hva hadde skjedd uten redningsskøyter? Jeg er klar over at hjelpen hadde kommet selv om jeg ikke var medlem, men hadde de ingen medlemmer, hva da???

 

Støtt opp om RS, neste gang kan det gjelde deg.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært medlem i alle år, og forsøker å få på klistermerkene. Har tro på at det kanskje kan virke som reklame, og få andre til å bli medlem. Vi trenger beredskapen. Ingen medlemmer, ingen redningsskøyter.

 

Her er vi to med samme tanke Festina Lente IV. Man bør "flagge" medlemskapet når man har det, slik kan det bidra til at flere blir medlem.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har prøvd å fjerne klistremerker før... Kanskje en vimpel i stedet? Eller at man kan velge vimpel hvis man ønsker det.

 

Og så vanvittig svære de merkene er... Send et som er veldig mye mindre så vil kanskje flere bruke de.

 

Et på størrelse med oblat til bil vil være bedre.

Link to post
Share on other sites

Har vært medlem i alle år uten å ha bruk for RS sålangt. Men etter å ha fulgt med på Twitter samt hørt på VHF i sommer har ihvertfall RS Inge Steensland hatt mer enn nok å gjøre med å hjelpe oss småbåtfolket på Sørlandet. RS fortjener vår støtte ett min mening og prisen er ok. Merkene settes på hver vår og de gamle fjernes enkelt med hjelp av en hårføner. Fin reklame for RS mener jeg.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

...................................

Og så vanvittig svære de merkene er... Send et som er veldig mye mindre så vil kanskje flere bruke de.

 

Et på størrelse med oblat til bil vil være bedre.

 

 

Klistremerker generelt, og spesielt de store der, vil jeg ikke ha på båten min!

Støtter ellers RS med dobbelt medlemsskap.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg håper flere melder seg inn. såg nå i sommer at en tur ute med RS båten hadde en positiv innvirkning på den yngre garde. Ang bruk av redningsvest. De var rask med å ta den på når vi kom. Om det skyldes at de tror vi har noen form for myndighet eller.De roet og ned på kjøringen :)

Tror de som får assistanse enten via HRS eller direkte er glad for at RS kan nå de rimelig raskt.

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Du får selvfølgelig dekket assistanse som medlem uten at du har festet klistremerket.

Kan dette forstås slik at den eneste hensikten med disse merkene er å være ren reklame for RS? - Og dersom det bare er ment som reklame for RS hva er da vitsen med å ha årstallet så fremtredende og i fokus? - Hva er vitsen med å ha med årstallet for betalt avgift i det hele tatt?

 

Det andre foregår slik at du får dekket assistansen (dvs. at du ikke betaler noe) og RS får så dekket utgifter fra ditt forsikringsselkap. Dvs. at RS i mange tilfelle slipper lettere unna enn mange er klar over.

Interessant. RS får altså dekket sine utgifter til assistanse fra min forsikringspolise dersom assistansen som ytes inngår i min forsikring (minus egenandel vil jeg anta) - hvordan fungerer dette mtp bonustap, forhøyet egenandel, mv. hos forsikringsselskap?
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Kan dette forstås slik at den eneste hensikten med disse merkene er å være ren reklame for RS? - Og dersom det bare er ment som reklame for RS hva er da vitsen med å ha årstallet så fremtredende og i fokus? - Hva er vitsen med å ha med årstallet for betalt avgift i det hele tatt?

 

Folk liker å vise at de er medlem, i år også. Ang hele klistregreiene og særlig størrelsen, så er det vel så enkelt som en ivrig markedsavdeling, de er jo en del ansatte..

 

Sier seg selv at man ikke må ha klistremerke. Det kan en jo gi vekk og identifiserer ikke båten, det gjør medlemskortet.

Link to post
Share on other sites

Hulda er medlem i Redningsselskapet rett og slett fordi det gir samme rettigheter som om jeg skulle vært medlem i Sweden Rescue. Dekker begge landene. En gang i tiden var jeg medlem i begge, men Sweden Rescue strøk meg fra rullene slik at jeg ikke skulle betale dobbelt. For meg var det kun snakk om å støtte virksomheten i Sverige i og med at Hulda ikke så mye som en gang i året krysser norskegrensen. Tilsendte klistremerker er arkivert inne i båten, kan vises på forespørsel.

 

Tror du blander litt her Hulda........"Sweden Rescue" er kallenavnet på "Sjö- och flygräddningscentralen JRCC", (Joint Rescue Coordination Centre)

motsv Hovedredningssentralen (HRS) i Norge

 

Sjöräddningssällskapet eller SSRS det var sikkert der du var medlem

det er en ideell förening vars enda uppgift är att rädda liv till sjöss.

 

700 kr /år er avgiften

 

selv medlem, sen manga år.......mine klistermerker ligger også arkivert, jeg før flaggen istellet......jo forresten en dekal har jeg, den sitter på bilen :thumbsup:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

Interessant. RS får altså dekket sine utgifter til assistanse fra min forsikringspolise dersom assistansen som ytes inngår i min forsikring (minus egenandel vil jeg anta) - hvordan fungerer dette mtp bonustap, forhøyet egenandel, mv. hos forsikringsselskap?

Eg har ingen kjennskap til korleis RS vs forsikring båten vår har fungerer. Men som kommentarer ; finnes det bonussystem på båter ? hvorfor skulle egenandel bli forhøyet ?

 

Ingen bruk av min forsikring kan skje uten at eg har meldt skade, så RS disponerer på ingen måte erstatning etter egne krav mot forsikringa slik eg får inntrykk av at det mistenkes.

 

Dersom en redning / assistanse fra RS tar lenger tid en mine 3 gratistimer så vil eg få faktura på overskytende. Denne kan er sikkert ta videre til mitt forsikringsselskap. Men det går eit par timer assistanse før eg kjem opp i egenandelen då. Eg har ikkje sett meg inn i den delen av forsikringsvilkåra, men antar at egenandelen er den samme uansett totalskade/brann eller liten skade.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg har ingen kjennskap til korleis RS vs forsikring båten vår har fungerer. Men som kommentarer ; finnes det bonussystem på båter ? hvorfor skulle egenandel bli forhøyet ?

Mener at hos enkelte forsikringsselskap så slipper man / får redusert egenandel om man har vært skadefri i x antall år. Mulig dette ikke inkluderer båter.

Ingen bruk av min forsikring kan skje uten at eg har meldt skade, så RS disponerer på ingen måte erstatning etter egne krav mot forsikringa slik eg får inntrykk av at det mistenkes.

Mulig du har rett, men i så fall stemmer ikke det som hevdes av «NilsPils», quote,

 

"...du får dekket assistansen (dvs. at du ikke betaler noe) og RS får så dekket utgifter fra ditt forsikringsselkap. Dvs. at RS i mange tilfelle slipper lettere unna enn mange er klar over."

 

EDIT: Dersom «NilsPils» tar feil, hvordan tolkes da dette punktet under "Medlemsbetingelser" hos RS?

 

"Medlemskapet dekker ikke assistanse iht. gjeldende lover eller ytelser som blir dekket av båtens forsikring."

Source: http://www.redningsselskapet.no/bli-medlem/medlemsbetingelser

Redigert av the colonel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Folk liker å vise at de er medlem, i år også. Ang hele klistregreiene og særlig størrelsen, så er det vel så enkelt som en ivrig markedsavdeling, de er jo en del ansatte..

Jeg for min del har aldri festet disse klistermerkene på båten for at jeg har «likt å vise at jeg er medlem» - jeg antok at merkene måtte være på plass for at båten skulle dekkes av medlemskapet. At merkene ikke har noen misjon utover det å være ren reklame for RS visste jeg ikke før nå.

- Mener forøvrig at dette blir (om ikke annet) «antydet» i brev eller annet dokument som er blitt sendt sammen med merkene. Noen her som kan bekrefte ev. avkrefte dette om jeg husker feil?

 

Sier seg selv at man ikke må ha klistremerke. Det kan en jo gi vekk og identifiserer ikke båten, det gjør medlemskortet.

Hvordan identifiserer medlemskortet båten? - Selv har jeg tre båter men kun ett RS medlemsskap og har (såvidt jeg husker) aldri opplyst til RS om hvilke båter jeg har og hvilken av båtene medlemsskapet skal knyttes opp mot.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...