Jump to content

Seile Bergen-Shetland mai/juni 2015.


secros

Recommended Posts

 

1. Fall ikke over bord.

 

Enig, det er pri en, og jackstays og livliner er enkelt å rigge og koster lite. 

 

 

 

2. Stormfokk og trysail. Ser noen er uenig, men det er noe som heter rev i tide, og igjen, ut fra erfaring så har man oppe try-sail og stormfokk, så klarer man seg gjennom det meste - en kan fint sløre/lense i 7-8 knop på try-sail og stormfokk uten å føle seg utrygg, mens derimot hadde en hatt oppe krysfokk og storseil ville det vært veldig utrygt, og kun forseil gjør at det er veldig dårlig balanse i båten. 

 

Har du erfaring fra bruk av tryseil cdavidsen?  Skip Novak som seiler rundt i sørishavet med charter-mannskap mener et solid storseil med 4 rev er en bedre løsning. Tryseil koster en del, det kan være komplisert å sette i mye vind. I så fall må tryseilet stå klart på dekk, det bør være egen skinne på masta og eget skjøte som er rigget klart.

 

Kun forseil på slør og lens fungerer veldig bra på mange båter i mye vind. Jeg er uenig i utsagnet om "veldig dårlig balanse". 

 

Link to post
Share on other sites

Rullestor er ikke bare-bare i mye vind. Seilet mister formen og er umulig å trimme tilfredsstillende, fordi et delvis innrullet (dvs. revet) seil mister strekket i masteliket. Videre må du passe på å rulle inn (eller ut) riktig: Opp mot vinden, RIktig høyde på bom, holde igjen uthalet menss man ruller inn, og strekke bomliket ved å dra litt ut igjen. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Tenkte jeg skulle vekke litt liv i denne gamle tråden igjen :)

 

Vi er 4 stk som planlegger en Shetland-tur i Kristi Himmelfartshelgen om 5 uker, og i denne tråden har jeg plukket opp veldig mange gode tips og formaninger om sikkerhetsutstyr og gjennomføring - takk for det! 

 

Jeg har dog et spm:

- Mtp havseiling og spesielt Nordsjøen har vi ikke så veldig med erfaring, og jeg lurte på hva som bør være maksverdier for vind og bølger på værmeldingen for at vi skal kaste loss? Vi har med oss sikkerhetsutstyr og nok erfaring for alle eventualiteter og plutselig dårlig vær, men sånn generelt så ønsker jeg at turen skal bli en god erfaring og gi mersmak, dvs. hva er "greie" limits for både vind og spesielt bølger midt ute på havet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...