ArneBeaver Startet 19.August.2014 Del på Facebook Startet 19.August.2014 Hei: Har en Suzuki DF115 2011 modell Jeg har problemer med en for høy ladespenning. Jeg har klaget til importøren i to år, jeg fikk sist uke montert ny likeretter/regulator. Problemet er at denne har like høy spenning. Suzuki importøren Erling Sande sier at spenningen er innenfor fabrikkens spesifikasjoner. Batteriene jeg har er Varta 105Amp Sealed og Haze 110Amp Jeg har vært i kontakt med batteri leverandørene og fått statuert hvilke spenninger batteriene skal lades med, og det er 14,4Volt maks 14,46Volt Regulatorene jeg har hatt på min motor leverer 14,9Volt . Har også vært i kontakt med Paul Oscar Rosenquist, som er grunnleggeren til Ladac ladere og regulatorer. Han støtter også mine teorier om at spenningen er for høy. Håper at det kansje er noen andre som har opplevd det samme eller har noen forslag til utbedringer. ArneBeaver Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Jeg har en 2006 DF115, har sett helt opp i 15.4V ladespenning. Også min forrige båt med Yamaha hadde høy ladespenning. Min erfaring er at en faktisk får svært lang levetid på batteriene i disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
ArneBeaver Svart 19.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2014 Kan ikke egentlig skjønne det, siden batterier med for høy ladespenning får kortere levetid i følge produsentene. Kan også ha noe å gjøre med hvor lenge man kjører av gangen. Vi kjører ofte mange timer og dorger, og opplever at batteriet avgir illeluktene gass. Når dette skjer på ett lukket batteri har det bygget opp trykk slik at sikkerhetsventilene åpner. Dette tyder igjen på att batteriet får kortere levetid. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Jeg er trollingfisker så jeg kjører mange timer om gangen og ofte i flere dager etter hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Denne diskusjonen hører hjemme i åpent forum. Da vil den få mange flere svar også. Her skal det postes dokumenter som OMHANDLER motorer. Men motorene skal diskuteres i åpent forum Kommentar fra moderator: Har flyttet tråden hit til Båtforumet, slått sammen to like emnerModerator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Suzuki DF115 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
motor Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 14,9volt er litt mye men bør gå bra. Det er faktisk flere biler som har så høy ladespenning.. På hvilket turtall måler du ladespenninga? Sitér dette innlegget Link to post
ArneBeaver Svart 24.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2014 Hei. selv ved 1000 omdreininger lader den med 14,9 volt. dette gjør den forutsatt at spenningen har kommet opp under kjøring. Det er faktisk langt over det fabrikantene oppgir i sine spesifikasjoner. Disse operer med 14,4 volt ved 20 varmegrader. Dette er ikke et spørsmål om hva batteriene bør tåle, men hva som er riktig. Det er helt klart at batterier som utsettes for høy spenning ,får ett forkortet liv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.