Jump to content

Suzuki DF115 2011 modell, ladespenning er for høy, 14.9V.


ArneBeaver

Recommended Posts

Hei:

Har en Suzuki DF115 2011 modell

Jeg har problemer med en for høy ladespenning.

Jeg har klaget til importøren i to år, jeg fikk sist uke montert ny likeretter/regulator.

Problemet er at denne har like høy spenning. Suzuki importøren Erling Sande sier at spenningen er innenfor fabrikkens spesifikasjoner.

Batteriene jeg har er Varta 105Amp Sealed og Haze 110Amp

Jeg har vært i kontakt med batteri leverandørene og fått statuert hvilke spenninger batteriene skal lades med, og det er 14,4Volt maks 14,46Volt

Regulatorene jeg har hatt på min motor leverer 14,9Volt .

Har også vært i kontakt med Paul Oscar Rosenquist, som er grunnleggeren til Ladac ladere og regulatorer. Han støtter også mine teorier om at spenningen er for høy.

Håper at det kansje er noen andre som har opplevd det samme eller har noen forslag til utbedringer.

ArneBeaver

 

Link to post

Kan ikke egentlig skjønne det, siden batterier med for høy ladespenning får kortere levetid i følge produsentene.

Kan også ha noe å gjøre med hvor lenge man kjører av gangen.

Vi kjører ofte mange timer og dorger, og opplever at batteriet avgir illeluktene gass. Når dette skjer på ett lukket batteri

har det bygget opp trykk slik at sikkerhetsventilene åpner.

Dette tyder igjen på att batteriet får kortere levetid.

Link to post

Denne diskusjonen hører hjemme i åpent forum. Da vil den få mange flere svar også. Her skal det postes dokumenter som OMHANDLER motorer. Men motorene skal diskuteres i åpent forum

Kommentar fra moderator: Har flyttet tråden hit til Båtforumet, slått sammen to like emner

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Suzuki DF115 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Hei.

selv ved 1000 omdreininger lader den med 14,9 volt. dette gjør den forutsatt at spenningen har kommet opp under kjøring.

Det er faktisk langt over det fabrikantene oppgir i sine spesifikasjoner. Disse operer med 14,4 volt ved 20 varmegrader.

Dette er ikke et spørsmål om hva batteriene bør tåle, men hva som er riktig.

Det er helt klart at batterier som utsettes for høy spenning ,får ett forkortet liv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...