penta trøbbel Startet 20.August.2014 Del på Facebook Startet 20.August.2014 Jeg må ha ny motor pga.havari .Motoren som satt der før var volvo b30.Er det noen motorer som passer rett på eller hvor mye må byttes ut?Er fersk på båtlivet og trenger råd /tips om dette.Båten er en 21 fot på ca 1600 kg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore B Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Det baller vel på seg med kostnader som langt overstiger båtens verdi ved motorbytte. Men det er vel mulig å få plass til en volvo v8 der, de er det mulig å få tak i for en grei penge. Spørs jo litt hva slags drev du har og om det tåler større motor. Hvis du får tak i en b30 er jo det billigst, de satt i Volvo164 bla. De begynner å bli utgamle, så det er ikke noe jeg ville satset på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Du må bytte motor, drev og clutchhus. Drevet er annerledes giret på rekke 6 versus V8. Men har du plass til en B30, har du fint plass til en V8. V8 er vel det billigste å skaffe da det er mange av de. Du kan også sette inn V6 og rekke 4, men i utgangspunkt må det byttes det jeg nevnte, Du skal ha flaks om utvekslingen på drevet passer den motoren du kjøper inn, om du ikke kjøper B30 da. Vil jeg ikke anbefale, da dette nok er en av de dårligste Volvo penta motorene. I tillegg riktig som Stålmarken sier, den blir nok vanskelig å få tak på i brukbar tilstand. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Du kan jo overhale den du har da;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Vanskelig å få tak i kamaksel til B30 nå tipper jeg. Mange år siden BT f.eks faset ut kamaksel til den, sikkert 15-20 år siden. Husk at i bil var 164 ferdig i 1975, det er 40 år siden nå. Ble produsert noen år lengre for båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Biltema har ikke stort nei, men det er fortsatt mange som driver med Volvodeler. Så det burde være høyst overkommelig. Enkle motorer dette her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Ingen problem å få tak i deler til en B30 idag, men ville vel ikke gått for det. Jeg hadde vel gått for en V6 4.3.l. Disse får man til en grei pris. Tror kanskje også jeg hadde gått over til Mercruiser sånn for drevets skyld. Da finnes det mange Alpha drev som er greit priset og du får trim med på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Prøv Pedersen racing http://www.pedersens-racing.no/bil/kamaksler/ Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Jeg skal ikke være bedreviter, men å bruke penger på en AQ170 er bortkastet bruk av penger. Jeg har selv totalrenovert en av disse motorene. B20 var en fantastisk motor fra Volvo (samme var etterfølgeren B21/B23). B30 var dessverre tilsvarende dårlig som B20 var fantastisk. B30 er en B20 som bare har 2 sylindre mer. Den er kjent for å ete kamaksler da oljekanalene ble for trange og gav tilsvarende for lite smøring til kammen på en rekkesekser. Det var spesielt de to innerste sylindrene som fikk ventilhavariet pga slitt kam. Eller det som i praksis skjedde, de ble veldig tungstartet. I tillegg har denne motoren tre forgassere som hele tiden må synkroniseres da de ujusterer seg. Bruker også ett hav av bensin pga disse tre forgasserne. B30 rekke sekser bruker mye mer en V8, vanskeligere å få tak i deler, dyrere deler, ikke så solid motor, så for meg hadde valget vært enkelt; Jeg hadde ikke brukt en krone på en havarert B30, prøv heller og selg deler fra den, vanskelig nok skal du merke, da det nesten ikke finnes slike motorer igjen. Jeg hadde en havarert i garasjen i mange år, endte med at jeg kjørte den på dynga for en 3-4 år siden, var ikke noe etterspørsel etter deler til den.(Bortsett fra oljekjøler, disse kan man få en god pris på, da de er dyre nye og er samme som på B20 og blir ødelagt av tidens tann.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
runebing Svart 24.Desember.2014 Del på Facebook Svart 24.Desember.2014 Er det noen som har en aq170 til salgs uansett stand. Skal bygges om uansett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.