Jump to content

Agm batteri og Åpent blybatteri i lag på samme ladekilde


SeaRaymond

Recommended Posts

Trenger ny forbrukbank i båten. Og valget blir AGM, det er dyrt om mann vil ha noen Ah.

 

AGM fordi en kan nytte mer av innholdet (Ah)

 

For å holde budsjettet nede vurderer jeg å beholde ett nesten nytt sønnak åpent blybatteri som startbatteri. Er det ok, eller er det å spare seg til fant?

 

Oppsett som følger;

 

Lading fra dynamo via startbatteri og BEP sin batterifordeler med voltsensitivt relé.

Landstrømslader direkte på forbruksbanken AGM.

Link to post

Å beholde bly på start er etter min mening det beste du kan gjøre.
Unntak: Hvis du ikke ønsker å lade startbatteriet, da i så fall er det pga. lav selvutlading bedre med AGM på start.
Men bare i så fall.
Synes jeg.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Startbatteriet blir jo ladet via dynamo når går, det for holde. Men med mitt skisserte oppsett vil det jo bli kontakt mellom start og forbruk under lading fra dynamo. Men ikke via Landstrømslader. Da denne kun forsyner forbruk.

 

Tenkte systemet ville være uheldig under drift for motor, da begge banker har felles lading fra dynamoen. Men under lading er det uproblematisk å blande agm og åpent syrebatteri?

Link to post

Det går fint.

En blanding er aldri det beste en kan gjøre, men med denne blandingen unngår du å lade videre på en ellers aldri utladet AGM batteri.
Denne ville bare tørke ut etter veldig kort tid, noe som ikke skjer så rask med bly.

 

Det du skriver, Røilen, er ikke helt riktig.
De fleste AGM trenger utjevning med >14,6V mens det finnes bare få som trenger mindre.

=> Se alltid på databladet til batteriene du har.
Det samme felles betegnelse sier ikke noe om tekniske data.

Men nettopp derfor er det så viktig at man bruker et batteri på start som tåler høyere spenninger.

 

Et alternativ er å redusere ladespenningen i fra dynamoen i det hele tatt.
Så lader man med litt redusert spenning på alle og nøyer seg med 90% kapasitet +/- litt,
for så å topp-lade batteriene ordentlig med landstrømladeren innimellom.

Det er en kompromiss som vi har gode erfaringer med siden dette ikke sliter mens man likevel kan bruke det meste av AGM-fordelene.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det du skriver, Røilen, er ikke helt riktig.

De fleste AGM trenger utjevning med >14,6V mens det finnes bare få som trenger mindre.

 

 

Det er en "stor verden" av batterier der ute At der er en forskjell mellom AGM og vanlig blysyre batterier er korrekt. Hvor stor er avhengig av den enkelte batteri produsent og deres modeller.

Det er f.eks ikke helt uvanlig at AGM batterier ikke skal ha utjevnings ladning i det hele tatt

 

=> Se alltid på databladet til batteriene du har.

Det samme felles betegnelse sier ikke noe om tekniske data.

 

 

Helt enig - Veldig viktig.

Tilsynelatende like batterier kan ha ganske så forskjellige ladebehov

Link to post

Det er en stor verden av batterier der ute, ja.

Og det finnes sikkert situasjoner da man ikke trenger å utjevne ofte.
Men det finnes vel ingen type bly-batteri i vår båtverden som praktisk verken skal, eller trengs å utjevnes i det hele tatt?

AGM er også bare laget av bly, bare at den ha en annen oppbygging og at den tåler å stå lengre uten etterlading når den først er toppladet.
Ellers skjer med AGM akkurat det samme skeiv lading og sulfatering som med vanlig bly-syre med flytende elektrolytt.

Begrepet AGM betyr ikke "vidunderkasse", men står (når den er valgt riktig) bare for et type batteri
som er pga. lite indre motstand mottakeligere for lading og som tåler litt dypere utladinger enn standard-blybatterier.
Men regelmessig dype utladinger dreper AGM akkurat som alle andre batterier.
Og det går desto raskere jo mindre etterlading og stell den får.

Tross alt snakker vi jo båt, og flest om mindre båter, med batteribanker som ikke er beregnet for antisyklisk drift.
Og senest der kolliderer AGM med vanlige batterier siden AGM ikke er særlig egnet for å topplade dem når den er toppladet allerede.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 5 år senere...

Hei

gammel tråd, men jeg skal gjøre noe av det samme. Sette i ett eget batteri til baugthruster foran under køya da ledningene i dag er for små og det blir for stort spenningsfall fram, tenkte å koble det sammen med forbruksbatteriet(standard blybatteri)  med de kablene som allerede er på plass som blir ladet av STB motor. Ett AGM batteri er kanskje best egnet til  Baugthruster? Jeg vil ha det så enkelt som mulig, er det derfor godt nok å bare skille forbruksbatteriet fra thrusterbatteriet med ett BEB relé? Eller er andre løsninger som er bedre?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...