Jump to content

Har fått vann i oljen på babord IPS pod


bergetun

Recommended Posts

Ang. Reduksjon i erstatning pga. Alder.

 

Jeg har akkurat hatt et tilfelle hvor jeg hadde grå olje som luktet svidd på barbord IPS podd. Tok båten på land i sommer hos B&M i bergen hvor de konstaterte at klutsjen på drevet var på vei til å ryke. Dette måtte fikses omgående. Årsaken kom de fram til at måtte være en følgeskade av at det tidligere må har vært vann i drevet. Oljeprøven viste at det ikke var vann i drevet nå, men klutsj lamellene var det rustflekker på.

 

Jeg har motorskadeforsikring så jeg meldte skaden inn til Atlantica, ba B&M fikse skaden (nye lameller, pakninger, flushe, ny olje osv.).

 

Sitter nå med regningen på jobben, kun egenandel og ingen fratrekk for alder. Mine IPS'er er fra 2006.

Link to post

Liten oppdatering.

 

Bjordal & Madsen har sammen med takstmann fra Tryg inspisert drevet og kommet til konklusjon at pilkesnøre, line e.l har surret seg (minst 15 ganger) rundt propellaksling og ødelagt foringer(?) rundt akslingen på drevet, slik at det har kommet vann inn. Reparasjoner kommer på rundt ca 65 000,- som heldigvis forsikringen min dekker (minus egenandel på 6000), da dette er såkalt ytre påkjenning.

 

Jeg spurte verkstedsjefen på B&M om erfaringer med diverse forsikringselskaper og fikk til svar at Tryg var en av de aller beste med tanke på oppgjør. Dette i sterk motsetning til diverse utenlandske forsikringselskaper. (Vil ikke nevne navn)

 

Pris før og etter skade er viktig

 

PS. IPS Line cutters skal monteres :)

Link to post

Da jeg fikk tau i propellen i fjor var det her tauet kilte seg. Tetningene mine holdt.

 

 

Jeg hadde sen på en av ips ène og fekk gråaktig olje, dro av begge propellene, der lå sena fint under leppa på ytteraksel tettningen, tok tak i sena å dro forsiktig

fekk ut alt,(tror jeg) ca 50 cm

 

 

Jeg har akkurat hatt et tilfelle hvor jeg hadde grå olje som luktet svidd på barbord IPS podd. Tok båten på land i sommer hos B&M i bergen hvor de konstaterte at klutsjen på drevet var på vei til å ryke. Dette måtte fikses omgående. Årsaken kom de fram til at måtte være en følgeskade av at det tidligere må har vært vann i drevet.

 

 

Bjordal & Madsen har sammen med takstmann fra Tryg inspisert drevet og kommet til konklusjon at pilkesnøre, line e.l har surret seg (minst 15 ganger) rundt propellaksling og ødelagt foringer(?) rundt akslingen på drevet, slik at det har kommet vann inn. Reparasjoner kommer på rundt ca 65 000,-

 

Tydelig at det ikke er helt uvanlig med tau og sene rundt akslingene på pod-drevene.

 

 

Å samenligne IPS med et drev blir helt feil,

Kanskje noe som kan sammenlignes med drev allikevel?

Link to post

Flytetau skulle vært forbudt å selge. Mellom Rødtangen og Bogen, en strekning på ca 4nm i ytre del av Drammensfjorden, har Veidekke i helse sommer hold på med å legge en ny sjøledning. De bruker en haug med små bøyer som alle er fortøyd med flytetau noen ganger alt alt for lange tau

..

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post

Jeg har flytetau på jolla og ville ikke vært for uten, men der skaper det ingen problemer bare fordeler så lenge jeg kaster det i søppla når det eventuelt blir utslitt.

Så brukt til formål det er ment for er det en smart sak.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er til tider mye tau i vannet. De fleste motorbåter har propeller. Hva har det med ips å gjøre?

 

Det har det med IPS å gjøre at det er en fellesnevner med hekkaggregat at fiskesnøre og andre tynne liner rundt akslingen kan ødelegge tetningen mot gearhuset og dermed tydeligvis føre til kostbare reparasjoner. Disse kostnadene bør kanskje være med i regnestykket i forhold til virkningsgrad og drivstofforbruk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...