Jump to content

Gjør det selv-Farging av båtputer,teppe og kalesje


bjwa

Recommended Posts

Hei Jeg ønsker tilbakemelding på interessen for produkter som kan benyttes til å farge båtputer, tepper, kalesjer osv.. Det finnes slike produkter på det internasjonale markedet idag, men de er så og si ikke tilgjengelige for forbrukere i Norge. I hvertfall ikke produkter som holder mål når det kommer til kvalitet.

 

Produktene jeg sikter til i meningsmålingen benyttes av flere båtprodusenter i forbindelse med reparasjon av misfarging/falming og for total endring av farge på båtputer, tepper , plast/metall detaljer, kalesjer osv.

Eksempler på produsenter er SeaRay, Bayliner, ChrisCraft m.fl

 

Hei og hopp :flag:

Link to post
Share on other sites

Vi har nettopp trukket om de 25 år gamle putene i kabinen, skiftet ut begge de hullete setene ute ved førerplassen, og er i ferd med å kjøpe en teppebit med kamuflasjefarge (mot rusk og rask) til kabinen. Dette var ikke mye å skulle fikse på i en velbrukt båt, her måtte det nye ting inn..

 

Men jeg ser for meg at det kan være interessant å kunne friske opp fargen på en bleket kalesje fremfor å bruke nesten en fem-sifret beløp på å kjøpe en ny. Men jeg vil at det skal være like høy standard på oppfriskingen av tekstilene som det er på treverk og gelcoat. Så de billigere tingene som er tilgjengelige i dag kommer vel litt til kort på kvalitet for tekstiler.

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Hei bjaas

 

Helt enig!

 

Jeg synes heller ikke det er noe poeng i å gjøre en slik jobb hvis resultatet ikke står i stil til resten av båten :smiley:

 

Jeg har selv sett disse produktene i bruk og må si jeg ble imponert! Fargene trekker seg inn i materialet (kalesjen, skai/skinn/vinyl-putene, tepper osv. ) og jeg kunne ikke se forskjell på det behandlede materialet sammenlignet med et nytt. Fargestoffet er også UV og varme bestandig så de tåler å utsettes for sol og varme.

Også det faktum at de benyttes av flere båtprodusenter er jo også beroligende :sleep:

Redigert av bjwa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er årsaken til at de produkter ikke er innført til norge ?

 

Finnes der referanser på produktene ?

 

Jeg kan være interessert. Kona har sydd nye madrasser til hele skuta, samt puter etc., men har en førerstol (dobbelseter) som er i feil farge i forhold til båten. Denne er lys blå, skulle hatt marineblå. Blant de produkter du nevner, er der også fargemiddel for å farge angeldende stol ?

 

Stemte forøvrig på kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Hei Perlen

 

Hvilket stoff er det i stolen din? Hvis det er et nylonbasert, PVC -eller skinnmateriale er det ihvertfall ikke noe problem...

 

Produktet fåes i flere hundre fargevarianter. Bl.a Marineblå.

 

Det er flere grunner til at de ikke er tilgjengelige i forbrukermarkedet i Norden (EU)

1. Båt - bil bransjen tjener mer på at du kjøper nytt, eller betaler for disse tjenestene ved å levere putene/kalesjen ol. til autorisert verksted for å få gjort jobben.

2. Frakt & logistikk kostnadene er høye da dette er brannfarlige kjemikalier som transporteres/importeres, som i sn tur fører til lave marginer hos importør

3. Det finnes mange lignende produkter på markedet som ikke fungerer tilfredstillende, noe som fører til at slike produkter har fått lav troverdighet i marked.

+ + +

 

Ja, det finnes mange forskjellige brukere på produktene. Både profesjonelle og forbrukere..

Kan desverre ikke publisere de private referansene på nettet her...

 

Av profesjonelle referanser kan jeg i tillegg til SeaRay og Bayliner nevne Donzi Marine, Mercury marine og Ford International (bil)

Link to post
Share on other sites

Vi gjorde ett vellykket forsøk i høst. Husker ikke produktnavn nå, men skal skaffe det i morgen.

Kalesje, bomtrekk og letrekk ble vasket for så å tørke, deretter ble det impregnert med impregnering med farge. Dette ble som nytt.

Til farging/oppfriskning av innvendige trekk til madrasser,puter og og andre stofftrekte detaljer, bruker vi "DYLON" fargepigment, som fåes i utrolig mange nyanser på fargehandel og også på enkelte butikker der det selges gardiner og stoffer. Dette er billig og ikke minst enkelt å utføre. Du tar av trekkene, får vasket disse, og så følger du bruksanvisningen som sier: kok opp vann, tilsett pigment og salt, rør om til saltet er oppløst i vannet, kjøl ned til temperaturen stoffet tåler, putt de som skal farges i, pass på at det røres om slik at alle flater blir gjennomtrekt, husker ikke hvor lenge det skulle ligge i fargen, men det står på boksen. Skyll og tørk, ferdig.....

Det kan være lurt å prøve på noe som har samme farge som det du skal farge før du setter i gang.

Med dette fargepigmentet kan du farge alle typer stoffer, ( ja,ja kanskje noen som ikke går også) hør med fargehandleren, det står også på boksen.

Capella.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har hatt produktet under oppsikt et par år og vurdert og importere det.

Men som du skriver i en annen tråd, det blir forholdsvis dyr frakt på farlig gods.

(Var litt "stygg" med deg på prisen der) Men til saken. Jeg blir gjerne kunde hos deg

hvis produktet er bra og prisen er lavere en alternativene (omtrekk ol)

 

Haig

Link to post
Share on other sites

Ser at det er fler en meg som har interesse for denne type produkter :smiley:

 

Jeg tolker resultatet av meningsmålingen slik:

1. Det er viktig at resultatet får tilnærmet samme kvalitet som originalen hadde

2. Pris er viktig, det må være billigere å gjøre dette selv enn å kjøpe nytt.

Spm: er det noen som har en formening om hvor mye billigere det må være for at dette skal vær aktuellt?

3. Det er viktig, men ikke avgjørende at produktene er enkle ibruk.

Spm: Enkelt i bruk er et forholdsvis relativt utrykk :smiley: Er det noen som har lyst til å utdype dette litt? Er det f.eks viktig at jobben går fort?(ferdig på et par timer?) Skal det være enkelt å påføre fargestoffet? ol.

4. Noen har aldri hatt behov for å bytte putetrekk/kalesje/gulv-vegg tepper ol.e. Regner med at de som har svart dette er veldig flinke til å ta vare på båtene sine, har forholdsvis nye båter eller ikke har unger som fra tid til annen griser til interiøret med f.eks en utrolig spennende kulepenn ol. :smiley:

 

Er der enige? uenig?

 

ka døkk tru?

 

mvh

bjwa :sailing:

Redigert av bjwa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sendte akkurat en mail til "bew@optimizeit.no" for å få nærmere info, har selv en OK, men falmet og blass kalesje som jeg kunne tenke meg å friske opp. Skal male opp fribordet på skroget fra 1979, da kan jo ikke kalesjen være noe dårligere. Kunne være greit å spare noen kroner hvis resultatet blir bra! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 5 år senere...

Henter en tråd opp igjen fra 2005.

 

Den gangen farget jeg en stol, ble relativt greit fornøyd med produktet.

 

Er disse sprayboksene i handelen i dag, og i såfall, hvor?

 

Noen som kan skrive litt om erfaringer på farging av stoler, og varigheten av kvaliteten? (jeg solgte stolen ikke så lenge etter farging at jeg kjenner ikke langtidskvaliteten).

 

Det ble også innledningsvis skrevet om farging av kalesjer. Noen som har gjort dette? Litt kommentarer om erfaringer er nyttig.

 

Finnes der noe firma som farger stoff (kalesje samt trekk til flybrigde)?

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne tenke meg å farge min kalesje, den jeg har idag er beige men ønsker meg marineblå. Noen som har tips til gode produkter for slikt eller bør jeg bare kaste hele kalesja og kjøpe ny?

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

det kunne jeg tenkt meg også.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

jeg har på min nidelv 15 orginalt en oransj kallesje men den har blitt farget mørkeblå.

dette ble gjort med en eller annen "kallesje maling" i følge forrige eier.

da det er kun farget på utsiden.

 

selve stoffet føljeg er er noe mer stivt og litt vanskeligere å ha med å gjør når den skal brettes eller rulles bak.

 

kunne godt tenkt meg og bløytet den opp og tatt en helfarging på begge sider.

bare en slik siste ting å gjør før den blir erstatta med en relativt kostbar ny kallesje

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne tenke meg å farge min kalesje, den jeg har idag er beige men ønsker meg marineblå. Noen som har tips til gode produkter

 

-Xlnt

 

Dette er jeg også meget lysten på.. Beige kalesjen er ikke fin over tid.. men den er jo like hel og fungerer flott så ville vært synd og "kaste" penger ut bare for og få en ny..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...