Jump to content

Anoder på både propell og aksel nødvendig?


Trude III

Recommended Posts

bilde

 

bilde

 

Hei,

Jeg skal straks løfte opp båten for en vask og utskifting av anoder.

Denne gangen skal båten ligge ute i 1 år før den skal på land for stoffing og nytt anodebyte.

Jeg er litt skeptisk til denne eggformede anoden rundt propellakslingen da jeg er redd den kan løsne og ligge å skramle før det er gått et år. Er den noen som har erfaring med om disse normalt holder 1 år?

Det sitter jo en mindre anode på propellen som kanskje vil beskytte både aksling og propell?

 

Er glad for noen synspunkter eller erfaringer her.

 

 

Hilsen Trude III

 

 

Trude III

Link to post

Jeg har også sink både på propellmutter og aksling. Det er vel snakk om å ha tilstrekkelig mengde med sink.

 

Jeg har ikke opplevd at akslingsinken har løsnet selv om den har vært mye tært. Jeg kommer til å montere begge sinkene ved neste landsetting også. Jeg ligger ute hele året.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Eg meiner at du trenger ikkje anode på både propell og aksling, de er i forbindelse og vil bli beskyttet av 1 anode. Men det er heilt ok å ha det.

Akselanode kan løsne, har opplevd det rett etter eg kjøpte båt, og anoden hadde då 11mnd på akslingen. Eg valgte å montere ny anode på aksling fordi at det var ikkje endeborret/gjenget i aksling eller mutter. Den satt i to år og var like fast, og ca 70 % igjen av når eg bytta sist.

At båten ligger ute 1 år uten problem er vel ganske normalt. Men en annen båt eg kjenner som ligger ved ei anna brygge noen kabellengder fra min båt hadde oppspiste akselzink på halvåret. Det var han vant med forstod eg på han, og han brukte dykker til å bytte mellom slippingene.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Kun propellsink er greit dersom man er sikker på at dette er tilstrekkelig for et helt år i sjøen. Er man i tvil er en akselsink i tillegg en grei måte å sikre nattesøvnen.

 

En akselsink koster en hundrelapp eller tre. Propellen min koster omlag 16 båtlapper. Jeg spanderer en ekstra sink for å være sikker.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har kun opplevd at akselanoden har løsnet av seg selv en gang. Det skjedde etter den gangen jeg var tom for Loctite til å ha på gjengene til boltene som følger med anoden (ikke mange ukene etter slipping kom det en merkelig vibrasjon som varte et par timer og som så forsvant, tror det var da anoden var på vei til de evige jaktmarker). Ved å bruke Loctite (eller lignende) må det tæring til for at anoden skal løsne, og tærer det såpass er det gjerne på tide å skifte den uansett :wink:

Link to post

Har kun opplevd at akselanoden har løsnet av seg selv en gang. Det skjedde etter den gangen jeg var tom for Loctite til å ha på gjengene til boltene som følger med anoden (ikke mange ukene etter slipping kom det en merkelig vibrasjon som varte et par timer og som så forsvant, tror det var da anoden var på vei til de evige jaktmarker). Ved å bruke Loctite (eller lignende) må det tæring til for at anoden skal løsne, og tærer det såpass er det gjerne på tide å skifte den uansett :wink:

Kommer vel litt an på hvordan anoden er bygget opp. Bruker selv Vetus propellmutteranode som har en stålkjerne der hvor skruen skrues/festes i, da henger den dønn fast selv om hele sinken skulle bli oppspist. Har også brukt akselanode for en del år siden,men der var hele anoden av sink,så når tæringen etterhvert var såpass stor, så løsnet skruen i fra anoden siden festeflatene for skrue/mutter naturligvis også ble oppspist etterhvert. Da hjalp det lite om det var brukt Loctite,etc på skrue/mutter.

Link to post

Har også opplevd at anoden på akslingen løsner, får forsøke med Loctite neste gang. Ser noen setter strips foran og bak anoden på akslingen, for å hindre den å vandre mot cuttings lager når den løsner.

 

Jeg har også zink på propell mutterne, av den typen som trekkes til med 3 stk umbrako skruer, de løsne aldri.

Link to post

Har også brukt akselanode for en del år siden,men der var hele anoden av sink,så når tæringen etterhvert var såpass stor, så løsnet skruen i fra anoden siden festeflatene for skrue/mutter naturligvis også ble oppspist etterhvert. Da hjalp det lite om det var brukt Loctite,etc på skrue/mutter.

Sant nok, men en grei bi-effekt med Loctite eller lignende er at den kan isolere boltene fra sinken slik at eventuell tæring rundt festeflatene blir mindre. Men har sett akselanoder der jeg synes det er lite gods under festeflatene, vil tro disse løsner raskere enn de som er bedre designet.
Link to post

Det med å feste et strips eller slangeklemmer foran og bak anoden var en god ide :smash:

Lurer på om jeg setter på akselanoden likevel og 2 strips evt. 2 slageklemmer. Den lille propellanoden er normalt ganske redusert etter 5 mnd. i sjøen.

Den store veier 1,6kg og er selvsagt mer å tære på.

 

Må jo forberede meg på "uteligger livet"

 

Takk for innspill folkens :smiley:

 

Hilsen Trude III

Trude III

Link to post

1,6 kg! Det var litt av en anode!

 

Jeg pleier å skifte ut mutrene på akselanodene mine med låsemutre, da henger de helt til de er oppbrukt. Har opplevd et par ganger at de har løsnet med vanlige mutre, men med låsemutter holder det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 8 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...