Jump to content

turtall og div Mercury classic 50 med 45 hk


Ellie

Recommended Posts

heihei :) har nylig kjøpt en nordkapp 17 med en mercury classic 50 med 45 hk. Motoren sviver bra, men føler at turtallet er veldig lavt, og at vi ikke når toppfart. prøvde den ut på blank sjø med 2 stk og kom opp i 20 knop/25knop.
noen som har erfaringer med denne motoren? er det mulige å "trimme" motoren?

et annet spørmål, er det andre muligheter for å dra opp motoren uten å måtte dra ut den stanga nederst bak? :)
på forhånd takk.

 

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke du skal forvente noe høyere fart en maksimalt 25 knop på den båten med en slik motor. Om båten ikke er gjort noe med dobbelbunnen. Er den trolig full av vann som gjør båten tyngre en det den skal være.

 

Har hatt samme båt og motor. Men ikke ilag.

 

Tips til motor er å passe nøye på giroljen. Har en lei tedens å lekke inn vann ved drivakselen i stammen. Dersom din modell er av typen uten rustfri aksling.

Link to post
Share on other sites

Nordkapp 17 har dyp v-bunn og er nok tungdrevet for en stakkars 45hk.

 

Høres også ut som at propellen er for stor for båten , dvs har for mye stigning - blir som å kjøre "i for høyt gear". dimensjonen står ofte innpreget på en vinge eller i bosset (navet)

Kan f.eks stå noe sånt som 13P , som betyr at pitch (stigning) er 13 tommer. Om man da feks får på en propell med 11" eller 12" stigning så vil motoren jobbe lettere og kan gi mer fart.

 

 

kom opp i 20 knop/25knop

hva vil det si? hvordan ble det målt?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

gps på mobiltelefon burde vise noenlunde korrekt, om man ser over litt distanse, og kjører man bege veier så får man kompensert for eventuell vind og strøm i vannet også

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kan legge til at jeg oppnådde 30 knop på trykklogg med ny 60 hk Evinrude i 1995. Det var med tørr dobbelbunn og selvbygget overbygg i 6 mm kryssfiner. Den motoren er vesentlig kraftigere en en 45 klassisk. Motoren din er nok målt effekt på veivaksel. Nyere motorer på propellaksel.

Link to post
Share on other sites

45 "classic fifty" er oppgitt til 45hk på propell, mender denne motoren kom på markedet rundt 85/86 , etter at amerikanerne var gått helt over til å oppgi propellakseleffekt

 

(og så ble den vel senere igjen oppgitt til 40hk om jeg ikke husker feil ..)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...