Ellie Startet 22.August.2014 Del på Facebook Startet 22.August.2014 heihei :) har nylig kjøpt en nordkapp 17 med en mercury classic 50 med 45 hk. Motoren sviver bra, men føler at turtallet er veldig lavt, og at vi ikke når toppfart. prøvde den ut på blank sjø med 2 stk og kom opp i 20 knop/25knop. noen som har erfaringer med denne motoren? er det mulige å "trimme" motoren?et annet spørmål, er det andre muligheter for å dra opp motoren uten å måtte dra ut den stanga nederst bak? :)på forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Tror nok ikke du skal forvente noe høyere fart en maksimalt 25 knop på den båten med en slik motor. Om båten ikke er gjort noe med dobbelbunnen. Er den trolig full av vann som gjør båten tyngre en det den skal være. Har hatt samme båt og motor. Men ikke ilag. Tips til motor er å passe nøye på giroljen. Har en lei tedens å lekke inn vann ved drivakselen i stammen. Dersom din modell er av typen uten rustfri aksling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Motoren løftes nok greit opp om du har girspak i forover. Med stoppet motor selvsagt :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 (redigert) Nordkapp 17 har dyp v-bunn og er nok tungdrevet for en stakkars 45hk. Høres også ut som at propellen er for stor for båten , dvs har for mye stigning - blir som å kjøre "i for høyt gear". dimensjonen står ofte innpreget på en vinge eller i bosset (navet) Kan f.eks stå noe sånt som 13P , som betyr at pitch (stigning) er 13 tommer. Om man da feks får på en propell med 11" eller 12" stigning så vil motoren jobbe lettere og kan gi mer fart. kom opp i 20 knop/25knop hva vil det si? hvordan ble det målt? Redigert 23.August.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Ellie Svart 23.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2014 Takker for svar , alle :-) Målte enkelt med speedometer app, så er nok ikke helt korrekt . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ellie Svart 23.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2014 Kan stemme at propellen er for stor. Skal sjekke opp dette :-)! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 gps på mobiltelefon burde vise noenlunde korrekt, om man ser over litt distanse, og kjører man bege veier så får man kompensert for eventuell vind og strøm i vannet også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Riktig at motor bør jobbe innenfor maks turtall område for motor. Og ikke har det bra om den går med for tung propell. Men at den nødvendigvis vil gå fortere med en lettere propell er ikke så sikkert. Men bedre akselerasjon er mer trolig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Kan legge til at jeg oppnådde 30 knop på trykklogg med ny 60 hk Evinrude i 1995. Det var med tørr dobbelbunn og selvbygget overbygg i 6 mm kryssfiner. Den motoren er vesentlig kraftigere en en 45 klassisk. Motoren din er nok målt effekt på veivaksel. Nyere motorer på propellaksel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 (redigert) 45 "classic fifty" er oppgitt til 45hk på propell, mender denne motoren kom på markedet rundt 85/86 , etter at amerikanerne var gått helt over til å oppgi propellakseleffekt (og så ble den vel senere igjen oppgitt til 40hk om jeg ikke husker feil ..) Redigert 23.August.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Stemmer nok. For det var jo denne som tidligere ble oppgitt til 50 h.p Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ellie Svart 24.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2014 ah såpass ja.. ::) det kan stemme.. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.