ElDart Startet 25.August.2014 Link til dette innlegget Startet 25.August.2014 Jeg sliter med å få strammet reimene på min AQAD 40B. Når jeg løsner skruene slik at jeg f.eks kan trekke generatoren ut og stramme reima, så blir det aldri skikkelig stramt, den glir litt tilbake mens jeg strammer skruene. Er det noen knep for å få stramme tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 bruk en reim eller liten jekkestropp til å stramme, og å holde generatoren stram, mens du drar til skruene. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 (redigert) Husk å ikke å stramme for mye heller.Lagrene av pumper og dynamoer mm. liker det ikke særlig. Jørg Redigert 25.August.2014 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ElDart Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Skal jeg bruke jekkestropp så må jeg ha noe mothold. Vet ikke helt hvor lett det blir. Men, jeg tar med stroppene neste gang, så får vi se. Skal ikke stramme altfor hardt, Joerg! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 En til med samme utfordring her: https://baatplassen.no/i/topic/112751-yanmar-4jhe-stramme-v-reim-for-dynamo/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
adeneo Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 (redigert) Trikset er å ikke løsne dynamoen for mye, men akkurat så mye at du klarer å presse den utover, men at den ikke siger så lett tilbake igjen, så bruker du et brekkjern, en latmannsarm eller hva som måtte passe, og presser dynamoen ut, og holder den med en hånd mens du strammer bolten litt med den andre hånden, så strammes det skikkelig til slutt med begge hender. Det er litt teknikk, men det er egentlig veldig enkelt å stramme slike reimer når man har gjort det noen ganger, og som nevnt pass på at det er litt slakk i reima, som oftest skal du klare å trykke reima ned en centimeter eller to på det lengste strekket, det står gjerne i manualen akkurat hvor mye. Redigert 25.August.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Danske Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Som ny eier av en MarnaMB10A hadde jeg samme problem etter å ha sat ny reimer på... fikk samme råd som over. Dvs. ikke stramme for mye + presse dynamo ut med brekkjern eller lign. mellem dynamo og motorblok. Det gik sådan ok ... men syntes stadig reimer sklei litt ved start. En kar på havnen gav mig råd å kjøpe spray til raimer på biltema. Har nå sprayet med det og DET virket. Ikke for stramt + sklir ikke etter spray. Sitér dette innlegget Link to post
Danske Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Drivremmer/Remspray-364506/ Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Er reimen for slakk hvis man ser at den vibrerer/flagrer når motoren går? Min kan trykkes ned en drøy centimeter, men har lurt på dette med bevegelsen i reima under drift. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 eg syns å huska at det var sagt eingang i forrige årtusen at når reima kan trykkast ned omtrent ein fingertykkelse, er den passe stram. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 syns stortsett kilereimer flagrer litt..flatreimer kan jeg ikke huske og ha sett flagre?? ikke det at jeg er noen spesialist,men når jeg har strammet de kilereimene jeg har hatt på diverse båter oppgjennom så syns jeg de flagrer litt Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
motor Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Flaggring er helt normalt fordi motoren har pulserende hastighet mens dynamoens masse tilsier et ønske om konstant hastighet. På moderne dynamoer er det derfor remhjulet komstruer med frihjul. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.