Jump to content

Maling eller lakk/Olje, hva synes dere er finest ?

Verrie

Recommended Posts

Jeg har en 40 fots trebåt, denne har jeg begynt å pusse ned både på dekker, overbygg, samt skrog.

Båten er pr dags dato malt kvit.

I forbindelse med pussing av skrog, konstateres det at veden under fortsatt er meget fin å se til, lys og ikke anelser til mørke flekker. Materialet er (noen kaller det pitch pine), men er opplyst til å være mahogny (synes denne er noe lys, men prøver er overlevert og konstatert). De tre øverste bordene over pyntelist på skrog er i eik.

Jeg henvender meg herved til det ærede forum for å høre hva dere synes om hva jeg skal gjøre, male skroget igjen, eller olje dette etter fullstendig nedpussing ?

Jeg har selv vanskelig for å bestemme meg, da slike skuter synes jeg ofte har vært pene som kvitmalte.....

Jeg gjør oppmerksom på at dollbord samt cabintak er etter bildetaking oljet (teak).

Bilde

Jeg har en 40 fots trebåt, denne har jeg begynt å pusse ned både på dekker, overbygg, samt skrog.

Båten er pr dags dato malt kvit.

I forbindelse med pussing av skrog, konstateres det at veden under fortsatt er meget fin å se til, lys og ikke anelser til mørke flekker. Materialet er (noen kaller det pitch pine), men er opplyst til å være mahogny (synes denne er noe lys, men prøver er overlevert og konstatert). De tre øverste bordene over pyntelist på skrog er i eik.

Jeg henvender meg herved til det ærede forum for å høre hva dere synes om hva jeg skal gjøre, male skroget igjen, eller olje dette etter fullstendig nedpussing ?

Jeg har selv vanskelig for å bestemme meg, da slike skuter synes jeg ofte har vært pene som kvitmalte.....

Jeg gjør oppmerksom på at dollbord samt cabintak er etter bildetaking oljet (teak).

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Perlen!

Nydlig båt du har forresten!

Jeg har alltid syntes lakkerte trebåter er penere enn hvitmalte (selvom det er veldig pent det også!). Men; smaken er som baken!

Jeg vet ikke hva som er mest vedlikehold. Det spiller kanskje en stor rolle det også???

mvh

M/B Gamla

Tror nok at den nydelige båten din vil kle hvit best, er det mahogny og denne virker lys er det pga aat det er vanlig å beise mahognyen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hvit, definitivt..

Og maskinrommsbildet ; med ståhøyde så det svinger skikkelig, glimrer fortsatt med sitt fravær..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Full ståhøyde har jeg ikke sagt, men at vi har god plass : JA....

3 kompiser og meg nede samtidig for inspeksjon i kjelleren, fint det :lol:

Skal bare montere alle duppeditter, samt lampene (4 stk lysrørlamper, lange) så skal jeg se om jeg kan få tatt det bildet .................

Nydelig båt du har Perlen!

Får hive meg på koret, og si min mening jeg og :yesnod:

Synes absolutt at du fortsatt skal ha den hvit. Såvidt jeg kan se har du ganske høyt fribord?? Fenderlisten din (oljet??) gjør at båten din ikke virker så høy. Med samme farge på hele skroget blir det optisk MYE høyere.

Har du undersøkt hvor langt inn i treverket malingen har trukket? Kan hende du må fjerne en del treverk for å bli kvitt all malingen. Alternativt kan du få hvitspraglet lakkert båt som kanskje ikke er spesielt pent. :wink: Vanlig råd til de som vil endre fra lakkert til malt er å la lakken sitte under for å ha en "enkel" retrettmulighet.

Typisk for å få tilbake den ekte gløden i falmet mahogny (uten beis) er fjerning av 0,5 - 1mm treverk. Det som kan skape problemer etter en nedskraping er proppene/pluggene over nagler/skruer. Blir hullene over skrue-/nagle-hoder for grunne (og proppene for tynne) får du ikke proppene til å sitte. All verdens epoxy vil ikke hjelpe på dette. I tillegg fjernes treverk og dermed styrke i skroget. (Svenskene omtaler dette fenomenet som skrap-døden!)

Annen ting å tenke på også er at maling er en bedre beskyttelse av treverket enn lakk. UV-strålene trenger lettere gjennom klar lakk tross UV-filter.

PS! Ønsker du forandring så finnes jo maling i andre farger enn hvit! :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Fenderlisten din (oljet??) gjør at båten din ikke virker så høy. Med samme farge på hele skroget blir det optisk MYE høyere.

<{POST_SNAPBACK}>

Denne flotte Perlen bør absolutt beholdes hvit, nyyyydelig båt.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Hm, det var nyttig informasjon. Kan du fortelle meg på hva som er forskjellen mellom "skrogmahogny" og vanlig mahogny brukt på overbygg, som er klar kun for olje (mao ikke beising)?

<{POST_SNAPBACK}>

jeg vet ikke om at det er noe forskjell her det jeg tror og mener kan være riktig her er at den mahognyen som kun har hvert lakkert/oljet er mere nedbrutt av UV stråling og dermed mørkere. Har ubehandlet mahogny planker liggende og de er mørkere en all annen mahogny frem til de blir saget/slipt. Da er de så lyse at de etter min mening ikke er fine og da behandler man dem med en beis som og beskytter mot UV strålingen som bryter ned mahognyen "raskt". Hvis jeg skulle ha gjort noe med båten din er det å muligens hatt mahogny ned til listen(hva kalles den??) som går rundt båten da jeg tror du ville fått båten dratt enda mere ned på høyden visuelt. Ellers så mener jeg at hvis båten er levert hvitmalt så behold den hvitmalt. Forandrer du de 20-30 cm som er mellom dekket og listen til mahogny farge er det bare å male over hvis du finner ut at dette ikke ble bra.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...