Jump to content

Wallas Safeflame - hvor stort spenningstap kan jeg akseptere?

Frivakt

Recommended Posts

Jeg skal legge opp ny kabel til Wallas Ceramic 100x, siden nåværende opplegg ikke gir nok strøm til apparatet. Har tenkt å legge en kabel som går uten mellomkoblinger, bortsett fra sikring. Kabelkalkulatoren her på Båtplassen er fin, men jeg er usikker på hvor jeg bør legge lista for akseptabelt spenningstap. For å få en fornuftig trekking av kabelen, kommer jeg nok opp i 8 meter. Fram og tilbake blir det 16 meter. Skal jeg være veldig streng på spenningsfallet, kan det fort bli tykke (og dyre) kabler.

Jeg regner med at flere her på forumet har gjort seg noen erfaringer med hvilket spenningstap som er akseptabelt i praksis, med de variasjonene i batterispenning og belastning som et 12V-anlegg utsettes for under normal bruk.

Ser at jeg får en utfordring med sikring. Etter å ha søkt litt på nettet finner jeg ikke sikringsholdere som både tar 15A sikringer og 10mm2 kabel. Sikringsholdere for småsikringer har gjerne terminaler for flatstift. Flatstift tar ikke så tykke kabler. Til 10-kabel får man kjøpt ringkabelsko. Sikringsholdere med terminaler for ringkabelsko er beregnet for store sikringer fra 35A og oppover.

Er det noen som kjenner til en sikringsholder for små sikringer som har terminaler som takler 10mm2 ?

Det er selvfølgelig mulig å trikse til noe, men jeg vil helst ha opplegger så ryddig og Petter Smart-fritt som mulig.

Ved bruk av baatplassen.no sin eminente kabelkalkulator

https://baatplassen.no/i/index.php?app=ccs&module=pages&section=pages&folder=/kalkulatorer&id=14

så får du 0,54V spenningstap ved (2*8) 16m total kabellengde og 6mm2 kabel. Så hvis du ikke tapper batteriet ditt ned lavere enn ca 12,2-12,3V så skal du få start (10A forbruk gir også dropp i spenningen på batteriet som må hensyntas). Du får vurdere litt selv men det kan holde med 6mm2 kabler for deg hvis du ikke finner en god løsning for 10mm2 kabling. Mye lettere å kople også og billigere løsning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...