Frivakt Startet 25.August.2014 Del på Facebook Startet 25.August.2014 Jeg skal legge opp ny kabel til Wallas Ceramic 100x, siden nåværende opplegg ikke gir nok strøm til apparatet. Har tenkt å legge en kabel som går uten mellomkoblinger, bortsett fra sikring. Kabelkalkulatoren her på Båtplassen er fin, men jeg er usikker på hvor jeg bør legge lista for akseptabelt spenningstap. For å få en fornuftig trekking av kabelen, kommer jeg nok opp i 8 meter. Fram og tilbake blir det 16 meter. Skal jeg være veldig streng på spenningsfallet, kan det fort bli tykke (og dyre) kabler. Jeg regner med at flere her på forumet har gjort seg noen erfaringer med hvilket spenningstap som er akseptabelt i praksis, med de variasjonene i batterispenning og belastning som et 12V-anlegg utsettes for under normal bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Du må ha over 10,5 v når glødespiralen er på, for den kutter på 10,5 V Er ikke sikker på hvor mye den trekker ved opstart men det står vel i instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Wallas 100x (alle x-brennere) skal ha spenning mellom 11-14,5 V. Ved oppstart trekker den 10A i cirka 2,5 min. Tverrsnitt på kabler: 4mm2 inntil 4 mtr 6mm2 4-6 mtr 10mm2 6-10 mtr Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Frivakt Svart 26.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2014 @Wallas Service: Jeg regner med at dette er meter én vei, og ikke tur-retur? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Jo feitere kabler, jo bedre. Etter at du har ligget en dag eller 2 og batteriene din å begynner å droppe litt, kommer tykke kabler til sin rett :-) Size matters mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Wallas Service Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 @Wallas Service: Jeg regner med at dette er meter én vei, og ikke tur-retur? For å si det på en annen måte: Tverrsnitt på kabler: 2x4mm2 inntil 4 mtr 2x6mm2 4-6 mtr 2x10mm2 6-10 mtr Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Frivakt Svart 26.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2014 Det betyr at jeg bør gå for 10 mm2 Hvor stor sikring bør jeg ha? 10 A er kanskje i minste laget? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 10 mm2 kabel og 15 A sikring Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Frivakt Svart 26.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2014 Takk! Da gjenstår bare innkjøpet og jobben :-) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 26.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2014 Ser at jeg får en utfordring med sikring. Etter å ha søkt litt på nettet finner jeg ikke sikringsholdere som både tar 15A sikringer og 10mm2 kabel. Sikringsholdere for småsikringer har gjerne terminaler for flatstift. Flatstift tar ikke så tykke kabler. Til 10-kabel får man kjøpt ringkabelsko. Sikringsholdere med terminaler for ringkabelsko er beregnet for store sikringer fra 35A og oppover. Er det noen som kjenner til en sikringsholder for små sikringer som har terminaler som takler 10mm2 ? Det er selvfølgelig mulig å trikse til noe, men jeg vil helst ha opplegger så ryddig og Petter Smart-fritt som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Ved bruk av baatplassen.no sin eminente kabelkalkulator https://baatplassen.no/i/index.php?app=ccs&module=pages§ion=pages&folder=/kalkulatorer&id=14 så får du 0,54V spenningstap ved (2*8) 16m total kabellengde og 6mm2 kabel. Så hvis du ikke tapper batteriet ditt ned lavere enn ca 12,2-12,3V så skal du få start (10A forbruk gir også dropp i spenningen på batteriet som må hensyntas). Du får vurdere litt selv men det kan holde med 6mm2 kabler for deg hvis du ikke finner en god løsning for 10mm2 kabling. Mye lettere å kople også og billigere løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 27.August.2014 Del på Facebook Svart 27.August.2014 Som den gyldne middelvei finnes det også 8 mm2 kabler Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Kaffelars Svart 27.August.2014 Del på Facebook Svart 27.August.2014 Skyr flatstift kabelsko ute 'i felten', og har i knipe brukt slike sikringsholdere som skal takle <30A. Settes selvfølgelig nærmest hovedbryteren el. batteriet, mener ledningene er 4 el. 6mm2, kort inn endene, og spenningsfallet blir ubetydelig for en 10-15A last. Ledningene er ufortinnet, så vulktape eller krympestrømpe over skjøten gjør seg bra. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 28.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2014 Endelig fant jeg en holder som tar både flatstiftsikring og 10mm2 http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=696&category_id=55&option=com_virtuemart&Itemid=39 Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 2.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2014 Så var 10-kvadrats kabel på plass helt fra batteriet, og for første gang kunne jeg fyre opp kjøkkenet uten ladespenning Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 Kjekt med tilbakemeldinger når ting løser seg Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Gabi Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 Interessant med den sikringsholderen for inntil 10mm2. Da vet vi at slikt finnes. Da har jeg lært noe i dag også!!! Flott at du har fått det til å fungere! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.