bmi Startet 26.August.2014 Link til dette innlegget Startet 26.August.2014 Min daycruiser som er 20 fot ble levert ferdig med lanterner, men etter det jeg kan forstå så er den ikke levert med korrekte lanterner. Den har sidelanteren og en rundtlysende akterlanterne (altså 360 grader lys). Skulle den ikke etter rett hatt en topp lanterne og en 135 graders akterlanterne så lenge maks fart er mer enn 7 knop ? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Din båt har tilfredsstillende lanterneføring. Med lengde under 12 meter kan topplanterne 225 gr og akterlanterne 135 gr kombineres i en rundtlysende 360 gr slik som det er gjort hos deg. Maks fart 7 knop (og maks lengde 7 meter) er grensen for KUN å ha en rundtlysende, dvs å seile uten styrbord og babord sidelanterner. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Raymond_J Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Og topp pg akter skal være 1 meter høyere en sidelanternene om jeg ikke husker helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
bmi Svart 26.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Takk Poseidon, en bekymring mindre. Ellers så er vel minimum høydeforskjell mellom side og akterlanterne 0,5 meter for båter under 12 meter og 1 mester for båter over 12 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 (redigert) Tar opp igjen denne - de fleste Nimbus Novaer leveres som beskrevet over her med rundtlysende topplanterne og rød/grønn sidelanterner. De har i tillegg akterlanterne. Er det innafor? Redigert 28.Februar.2016 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Komodo Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Ja, hvis den er under 12m. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
fist Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Hvis den rundtlysende hvite lanterna og separat akterlanterne lyser samtidig er det ikke innafor! Da får du to hvite lanterner som lyser akterover! Du må enten ha separate topp- og akterlanterner (henholdsvis 225 grader og 135 grader lysvinkel) eller ei rundtlysende lanterne som dekker hele sirkelen (360 grader). Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Det var det jeg og trodde - men kan ikke forstå at at verft som Nimbus har levert en hel serie med båter med feil lanterneføring... Jeg har selv gått til innkjøp av ny topplanterne for å bytte - men ville vente til jeg fikk bekreftelse her med å sette igang arbeidet. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
TB22 Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Forstår det det slik av over 7 knop må man ha styrbord/barbord og rundt lys? vil det si båter som kn gå over 7 knop eller er det bare å holde seg under 7knop i mørke? På båten min en hobby sport 430 er det bare et rundt lys bak på en stolpe, er det godt nok? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
fist Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Jeg leser reglene slik at det er høgste fart for båten (i tillegg til lengde) som bestemmer om du kan benytte bare en rundtlysende hvit lanterne. Dersom båten kan gå fortere enn 7 knop eller om den er 7 m eller mer, skal den ha sidelanterner, topplanterne og akterlanterne. Topp- og akterlanterne kan kombineres i en rundtlysende hvit lanterne som omtalt tidligere i tråden, men bare for båter under 12 m lengde. (Regel 23.) Og til Napoli: Om du anskaffer en ny topplanterne (225 grader) kan du benytte den eksisterende rundtlysende som ankerlanterne. Du kunne også benytte den rundtlysende som kombinert topp- og akterlanterna, desom du kobler ut den separate akterlanterna. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Har selv 26 fots snekke med kun sidelanterner og topplanterne i masta som er 360 grader( kombinert anker og vanlig lanterne ). Så kun 3 lanterner totalt ! Dette er fullt lovelig har jeg funnet ut ! Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 (redigert) Jeg leser reglene slik at det er høgste fart for båten (i tillegg til lengde) som bestemmer om du kan benytte bare en rundtlysende hvit lanterne. Dersom båten kan gå fortere enn 7 knop eller om den er 7 m eller mer, skal den ha sidelanterner, topplanterne og akterlanterne. Topp- og akterlanterne kan kombineres i en rundtlysende hvit lanterne som omtalt tidligere i tråden, men bare for båter under 12 m lengde. (Regel 23.) Og til Napoli: Om du anskaffer en ny topplanterne (225 grader) kan du benytte den eksisterende rundtlysende som ankerlanterne. Du kunne også benytte den rundtlysende som kombinert topp- og akterlanterna, desom du kobler ut den separate akterlanterna. Ja, planen var å legge til en foroverlysende hvit, slik at jeg kan beholde den gamle som ankerlanterne. Redigert 29.Februar.2016 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.