Jump to content

Kjøp av seilbåt, nybegynner 20-30000kr (til spania?)


Ole Henrik_36085

Recommended Posts

Hei, og beklager på forhånd for min uvitenhet.

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av en seilbåt, dog har jeg liten erfaring med seiling.

I den anledning tenkte jeg å benytte meg av deres erfaringer og tips, for å gjøre ett "så godt kjøp som mulig" innenfor ett budsjett på opp til 30000kr.

Jeg ønsker i utgangspunktet en båt som er fin for nybegynnere, men vil gjerne ha muligheten til å dra på noen lengre turer (Danmark, Nederland, spania? ) Dersom det lar seg gjøre i samme båt..

Jeg har sett meg ut en Columbie 66 http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=50727502 hva tenker dere om det?


Setter pris på oppmerksomheten. Hvis båtene ikke ligger ute til salgs, setter jeg også pris på om dere skriver båttype, modell, årsmodell osv. så kan jeg lete i tiden fremover!

Mvh. Ole Henrik

Link to post

30 kkr er ikke stort budsjett, selv om det nok finnes en god del gamle båter for denne prisen. Min første båt kostet vel noe i den prisklassen, og jeg var godt fornøyd med den. Flaks, kanskje - tror nok egentlig verdien var større.

 

Columbie 66 er visstnok en god båt, men den har en svakhet - det er en laminert sandwichkonstruksjon med kjernemateriale av balsa. Balsa har en tendens til å trekke fukt og råtne dersom det er lekkasjer, og det kan medføre store usynlige svakheter i konstruksjonen. Regnlekkasjer ved vinduer og gjennomgående skruer er et svært allminnelig problem. Det kan hende båten er gulle god, det kan hende den er noe man bør holde seg langt unna.

 

Dersom det ikke er råtten balsa i båtskroget, så holder båten sikkert til jordomseiling om så - spørsmålet er om det samme kan sies om mannskapet! Jeg hadde en mildt sagt bratt lærekurve da jeg kjøpte min første båt, gjorde alt jeg kunne galt omtrent, og det gikk selvfølgelig hardt utover båten. Slik sett anbefaler jeg veldig å begynne med en billigst mulig båt.

 

En annen ting er komfort - kravet til komfort er jo veldig subjektivt, men generelt sett går utviklingen i én retning - vi nordmenn blir stadig mer kresne på komfort, og det som var godt nok for tretti år siden er ikke nødvendigvis godt nok i dag.

 

Ellers anbefaler jeg en titt på Båtwiki'en ... artikkelserien om "kjøp av båt" kan kanskje være litt informativ selv om den nok mangler ganske mye kjøtt på bena. Jeg har også tanker om å kompilere en artikkelsamling om "basiskunnskap en landkrabbe bør vite før han seiler avgårde", men det er så langt mest i tenkeboksstadiet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

"Pumpetoalett med tank" ... hm, i mitt hode ligner det på en variant av Porta-Potti, og kan ikke kalles for et "pumpetoalett". Det er i allefall mindre problemer med porta-potti enn med et gammelt pumpetoalett og ditto skroggjennomføringer. I en såpass gammel båt er det dessuten uvanlig med septiktank, da er det greit å ha porta-potti i tilfelle man plutselig må gjøre Store Ting i en uthavn hvor folk bader ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Guest Avmønstret#

Er en lengre tråd her inne med en kar med colombie som lekker og lekker fra oven. Og med så lav verdi på båten er det vel nær galskap å gjøre no med det om balsaen er råtten osv. Tror jeg hadde sett etter en båt uten balsa som distansemateriale, men colombien er jo sjarmerende. Eget toalettrom og greier i en så liten båt. Tror de har en norsk forening og et forum på nett også.

Link to post

Maxi 77 gir deg litt mer lengde og litt mer fart. De ligger kanskje litt over ditt budsjett men er mye båt for pengene. Dessuten bør det være godt med prutningsmonn på disse båtene.

 

Denne kan kanskje være en mulighet hvis du forklarer selgeren at du har maks 30 000 å bruke. Fabrikkinnredningen er etter mitt skjønn både penere og sannsynligvis mer funksjonell en den selvbygde innredningen på Columbien. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50242859&searchclickthrough=true

 

Dessuten, det koster selgeren mer å betale for båtplass en vinter til enn de 6000 du evt avkrever ham i rabatt...

 

Under seilas kan du like godt bruke en bøtte i cockpit når du 'må' i stedet for å knote med en Porta-potti. Hiv den over bord med et tau i hanken etter bruk så er den 'selvrensende'

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Ellers er jo Maxi 68 en sterk og fin liten båt. Vi hadde en slik en sesong og trivdes godt i båten. Du burde kunne få et veldig fint eksemplar innenfor ditt budsjett. Ulempen/fordelen er at mange eksemplarer har utenbordsmotor. Det er en ulempe når du kommer i litt bølger, da propellen fort blir løftet over vann. Men selvsagt en fordel om du trenger mekke eller bytte motor. Båttypen kan du fint seile til Danmark med, den har vært på lengre turer enn det før.

Link to post

"Pumpetoalett med tank" ... hm, i mitt hode ligner det på en variant av Porta-Potti, og kan ikke kalles for et "pumpetoalett".

det finnes Porta-Potti modeller (el tilsv) med anslutninsmulighet for pumpe, tømmingsmulighet direkte ut

 

 

hvis du går for Maxi 77, prøv o finn en modell 1975 el nyere, da har du ståhøyde ved pentryt, hvis du ikke er veldi lang forståss :smiley:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50242859

(M68 er også ett alternativ)

 

ta en titt på Blocket.se også......mye båter der

 

en eldre Vega bør du også kunne få til de pengene

S/Y Gunga Din

Link to post

Re blocket.se - kjøper man bruktbåt i Sverige plikter man å betale MVA når båten tas med inn i Norge så vidt jeg har forstått.

 

(Nå er vel risikoen for å bli tatt temmelig liten dersom man unndrar seg MVA når man kjøper båter i den prisklassen der, all den tid vi ikke har noe obligatorisk båtregister - og det er jo lov å håpe at tollerene velger å prioritere energien sin på å avsløre avgiftsunndragelser på nyere, større og dyrere båter, samt evt prioritere å undersøke spritlageret i en såpass gammel båt - men likefullt er det ganske så ulovlig å ta inn båten uten å deklarere den og fortolle den. Man kan jo argumentere for at det burde være helt unødvendig å betale MVA for slik innførsel, tross alt er det ellers et grunnleggende prinsipp at man ikke skal betale MVA på brukthandel, og også et grunnleggende prinsipp at man ikke skal dobbeltbeskattes. But I digress. Vi båteiere er egentlig ganske heldige - på fast eiendom og biler har man jo dokumentavgift og omregistreringsavgift for at staten allikevel skal få inn en viss andel av bruktomsetningen, men båter kan i utgangspunktet kjøpes og selges uten beskatning. But I digress again ...) ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Re blocket.se - kjøper man bruktbåt i Sverige plikter man å betale MVA når båten tas med inn i Norge så vidt jeg har forstått.

 

norsk MVA ligger ju innom prisvariasjonen på samme typ av båt....skulle ikke avskrekke meg fra ett kjøp

 

dessutom er ju utbudet mangdobbelt

 

per idag ligger det 138 seilbåter i prisklasse 0-50 000 på Finn

mot 658 på Blocket.....si att halvparten ligger på seilavstand til ivartfall Sør Norge

S/Y Gunga Din

Link to post

"Pumpetoalett med tank" ... hm, i mitt hode ligner det på en variant av Porta-Potti, og kan ikke kalles for et "pumpetoalett". Det er i allefall mindre problemer med porta-potti enn med et gammelt pumpetoalett og ditto skroggjennomføringer.

 

Portapotti er noe drit. Skuta synker jo ikke akkurat når man har pottelekasje, men man kan spørre seg om det kanskje hadde vært like greit ... ihvertfall føles det sånn når det står på. Fast installasjon er nok mindre grisete, men medfører skroggjennomføringer. Eget toalettavlukke er gull, Columbien har det så det er sikkert mulig å finne i andre båter også.

 

På finn ligger det mange Maxi 68 nå, og et par andre alternativer innenfor 25-35.000:

 

Smiling http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49970916

Prospect http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50184711

Alo http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47937768&searchclickthrough=true

LM http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49896834

 

Viggen og IF blir kanskje litt for trangt på lengre turer, dog er vel IF (http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50334701) kanskje den fineste av alle sammen.

 

Hunter Impala 28 (http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50875454) ser ut som den morsomste å seile ihvertfall, men denne var desverre solgt.

Link to post
Guest Avmønstret#

I den prisklassen syns jeg portapotti er en grei løsning. Heller det enn gammelt og kranglete pumpedass med potensielle utfordringer ifht slanger/gjennomføringer og annen "drit". En ny portapotti koster hundrelapper og vil garantert fungere.

 

På lange overfarter er et tips som kom opp her på BP greit. Legg noen lag avispapir i bunnen av bøtta. Legg kabel, pakk i sammen og hiv overbord. Det kan være en utfordring å skylle ei bøtte med tau i fart, og også å få tak i ei bøtte som tåler å bli brukt på den måten. De svarte murerbøttene er vel kanskje det nærmeste en kommer?

Link to post

Portapotti er noe drit.

 

Hvorfor?

 

Jeg har en oppfatning av at det finnes mange fornøyde PP-brukere på dette forumet. Utover bruk på hytta i barndommen har jeg ikke noe erfaring - derimot har jeg erfaringer med manuelle og elektriske pumpetoaletter. De er fine så lenge de fungerer og er rene. Har man problemer med porta-pottien, så kan man pælme den ut av båten og vaske grundig der den har stått - har man problemer med en fastmontert pumpedo og/eller septiktank, så står man ovenfor en skikkelig drittjobb. Det er ofte lite trivielt å få gjort skikkelig rent rundt et fastmontert toalett.

 

Hva kan gå galt med et pumpetoalett? Mye! Noe av det har jeg listet opp på http://www.baatwiki.no/wiki/Pumpetoalett

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Guest Avmønstret#

Støtter tobixen her. To voksne og to unger i 5 uker i strekk sist sommer med portapotti, dog den med stor tank. Litt mas med tømming (fullt på feil tidspunkt og sånt) av og til men problemfritt ellers.

 

Vurderte å kjøpe kit for tømming av tank via slange og skroggjennomføring men byttet båt så..

Link to post

Hvorfor?

 

kan ikke huske at noen av de jeg har hatt har vært pottetette... tømming i tide og utide er alt nevnt av tilhengerne, så det brhøver ikke jeg... fastmontert dass har jeg ikke hatt problemer med, hverken i nyere eller eldre båter.

 

noe av hemmeligheten er å tømme ofte, så konstruksjonen ikke blir "utfordret" når båten krenger.

 

husker spesielt en episode der potta velta og "det hele" fløt rundt sammen med innholdet i en sekk hundefor som også hadde gått litt veggimellom, samt en overlykkerlig labrador som svømte rundt i festmåltidet ... var sikkert min skyld som ikke hadde festa potta ordentlig, men på den annen side ...

 

 

... fastmonterte dasser er ... tataaa ... fastmonterte.

Link to post

Takk for alle tips sålangt! Jeg har hørt på hva dere sier, og har sett meg ut noen maxi`er som jeg syntes var fine

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50249438&searchclickthrough=true (maxi 68)
http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47937768 (Alo mikkel 26 som ble linket til tidligere)
http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51038950 (maxi 68)
http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50184711 (prospect 29, som ble linket til tidligere) - Må isåfall sprenge budsjettet..

Hva syntes dere om de ovenfornevnte?

Takk igjen for alle tips og erfaringer, de blir tatt vell imot!

Link to post

nye seil er gull i den prisklassen.

 

 

 

Og det spørs om en selger som annonserer med "utendørsmotor" vet hva det betyr å annonsere båten med nye seil ... men de er sikkert i glimrende stand til den prisen uansett.

 

Edit: Og når TS kommer så langt som til kjøp er det lurt å få båten opp for inspeksjon under vannlinja. Men, riggen må også inspiseres, det kan være slitasje og ting som må byttes der også. Det fins en del andre tråder her om hva som bør sjekkes ... stag og vant er hele uten kordeller som har røket, ingen knekk, innfestinger ok, trinser i mastetopp, salingshorn, innfestingen av disse, må fall byttes osv osv. For 30.000 kan man kanskje ikke forvente at alt er tipp topp, men samtidig - hvis budsjettet er stramt - er det kjedelig å måtte legge ut for å få riggen i stand, sjekk nøye og vær kritisk, så finner man noe bra til slutt.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Å få løftet opp båten kan fort koste flere tusenlapper - har man i utgangspunktet et stramt budsjett, så er det kanskje noe man kvier seg for. Menja, det bør være mulig å få det gjort for under én båtlapp, det er tross alt ikke mer enn en times arbeidsinnsats.

 

Jeg har aldri inspisert mine båter under vannlinja ifbm kjøp, alltid spurt selger. Dersom selger går god for at båten er fin under vannlinja skal det i utgangspunktet være godt nok - men, det er klart at dersom man tar opp båten et halvt år etter at man har kjøpt den, og det er tydelig at båten har gått på grunn men ikke tydelig om det skjedde før eller etter kjøpstidspunktet, så har man et problem.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Guest Avmønstret#

Ville hatt løft uansett. I den prisklassen betyr skader/skavanker i bunn fort at en ikke gjennomfører kjøpet da reperasjon neppe er lønnsomt.

 

Heving av kjøp på en båt en har flyttet til egen plass, tatt i bruk osv er bare mas. Og til prisen er det vel egentlig et mirakel at den flyter i det hele tatt egentlig ;-)

 

Om selger viser mye motstand ifht løft så ville jeg tatt det som et dårlig tegn og brukt tiden på å se på en annen båt.

----------

 

Lista over hva som må sjekkes er lang, og i en båt til den prisen og med den alderen må en påregne mye arbeid og kostnader om en skal ha noe som ligger opp mot 100%. Men veldig mange lever godt med lavere standard og skavanker og feil som ikke er driftskritiske. Jeg ville senket lista ifht forventninger, dette er en svært billig båt.

 

Sånn grovt ville jeg tenkt at båten først og fremst må flyte, dvs sjekk alle gjennomføringer og slanger/utstyr koblet til de. Mange tenker kun på ventiler ifht gjennomføringer, spør også etter følere til ekkolodd/logg osv, de er ofte montert en plass foran kjølen, de må også sjekkes.. Denne båten har vel hatt innenbordsmotor en gang i verden, hvordan er gamle hull fra installasjonen tettet? Har nåværende eier gjort byttet så vil jo det være en fordel (spør, spør og spør). Er det tegn på fukt/lekkasjer i innredningen? Hvorfor?

 

Sjekk kjølbolter innvendig. Er det vann i bunnen av kjølen/dypeste punkt. Salt eller søtt, hvorfor? Sjekk samtidig for delamineringer/skader foran og bak kjøl så godt som mulig, må også gjøres utvendig når båten løftes.

 

Sjekk slark i styring/rorkult. Normalt ikke kritisk med litt slark men jobb og kostnad. Og gjennomføringen til roret må sjekkes innvendig, ser det bra ut, rust/irr vått?

 

Og riggen ja, mye som må sjekkes der. Om en får en seiltur sammen med selger så får en prøvd mye av funksjonen og utstyret. Insister på å heise seil, skjøte osv selv. Men en bør absolutt få til en visuell/fysisk inspeksjon. Dog blir det i overkant dyrt å leie inn en rigger i denne prisklassen syns jeg. Hva selger sier om vedlikehold osv vil ha mye å si.

 

Lista er vel egentlig uendelig lang. I den prisklassen ville jeg lagt vekt på det driftskritiske fremfor det visuelle, dvs "hvor pen båten er". Om jeg ikke tar feil så var vel dette halvfabrikat så innredning kan vel fort være så som så, uansett er den gammel og antagelig slitt.

 

Et søk på båttypen og lesing til øyet er vått er en selvfølge før man drar og ser på båten, men det pleier jo å komme av seg selv :-) Det er noe av gleden ved å være i en kjøpsprosess.

 

Og til sist, ville laget en liste med hva jeg skulle sjekke og tatt med en god hodelykt.

Link to post

Jeg ville ikke gjort det selv, men det er nok av folk som har seilt til middelhavet med en 25-foter... eller kanskje jeg ville gjort det (har gjort mer vågale ekspedisjoner enn det).

 

 

I forbindelse med at jeg vurderte å kjøpe en båt i middelhavet gjorde jeg litt research på å seile gjennom kanalen som går gjennom Frankrike. Jeg fant den gang ut at båten ikke kunne stikke dypere enn 1.60. Da det ikke var tid til å seile hele veien rundt ble det heller ikke noe båtkjøp. Uansett, denne forbindelse dukket jeg over en morsom engelsk forumtråd hvor en kar snakket om en sinnsyk norsk guttunge han hadde møtt på i denne kanalen. Gutten var 17 år, uten erfaring, og hadde kjøpt sin første båt (en 25 fots seilbåt), og hadde lagt ut på sin første tur fra Norge til middelhavet. Eneste kartverket han hadde med seg var google maps/earth på mobiltelefonen...

 

Viser man stor forsiktighet i forhold til å velge kortere overfarter på åpent hav når det er meldt fint vær over flere dager, man har med seg bra med sikkerhetsutstyr (nødbluss, overlevningsdrakt, VHF og kanskje en liten livbåt, osv), man melder fra til noen om å melde fra til nødetater om du ikke gjør rede for deg på avtalte tidspunkt, og du avtaler å slå følge med noen andre på deletapper, har gode kart, har en god motor, har sjekket rigg og skroggjennomføringer, har godt med brannslukningsutstyr, osv, osv, osv, osv... ja så kan du nok gjøre et sånt seilas på en tryggere måte enn mange med dobbelt så stor båt gjør.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...