Jump to content

Kjøp av seilbåt, nybegynner 20-30000kr (til spania?)

Ole Henrik_36085

Recommended Posts

Kjenner jeg "drukner" litt i alle tingene jeg må sjekke når jeg skal se på båten. Får prøve å se om jeg finner noen som er litt selbåt-kyndige til å bli med meg på "inspeksjon".

Har forøvrig snakket med en venn og kollega som kunne skaffe meg en seilbåt for en liten slant. Slik jeg forstod så var det littegranne å pusse opp, men ellers bra. Skal legge inn noen bilder så fort jeg får muligheten, så kan dere gi meg deres synspunkter! Setter forresten veldig pris på all oppmerksomheten denne tråden har fått, takk igjen!

Ble en del potteprat om disse båtene. Har selv vært inne på tanken å skaffe meg seilbåt, og flere her inne hadde mye bra å si om noenlunde velholdte Maxibåter for oss ferskinger. Grei pris ser det også ut til å være. Mener å huske noen nevnte noen utfordringer med tetting rundt vinduer på enkelte eldre Maxi, så det var anbefalt å gå for litt nyere eller større. Startet med å planlegge en nyere liten seilbåt. Tror det kaltes yngling eller noe sånt. Ble da anbefalt Maxi. like billig som en relativt ny liten yngling, men masse mer båt for pengene.

Kan ikke si noe generelt om maxi. Men akkurat maxi 77 er ganske oppskrytt. I mine øyne er båten svak på byggekvalitet og innredningen er håpløst unødvendig trang. Minner mer om en 23 foter. Har ikke observert en eneste 77' uten problemer med lekkasjer i vinduene. Og flere har slitt med sammenføyingen skrog/dekk.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Maxi er noe av det tryggeste du kan kjøpe i aktuell prisklasse. Har erfaring med maxi 68 1979, maxi 77 1981 og maxi 84 1979. Velbygde båter, logiske løsninger, fortsatt reservedeler og stor erfarings database. Lekkasje i vinduer kan greit fikses. Se etter de senere årsmodeller da er utbedringer gjort av produsenten. Ikke mange som slår maxi på plassutnyttelsen jamført med skroglengde. Alle er fabrikkbygde.

Redigert av Busk (see edit history)

Finn båtene i nærheten med pris 50-60 tusen, gjerne maxi. Send dem en Mail og fortell hvem du er og hvorfor budsjettet er Max 30. Så vent og vær tolmodig. Noen hater tanken på enda et vinteropplag på en båt de vil selge. Jeg angra på at jeg ikke ventet lenger enn det jeg gjorde, fikk flere som svarte sent på høsten. Lykke til!

Som jeg spør alle som er på jakt etter første båt, hvor høy er du?

-for å holde ut lenge i en båt, så skal du ha lang nok køye til å sove, ikke bare i forpigg, men gjerne en dupp i salongen, med støvlene på.

Dessuten er det ekstremt viktig, om du er høy, å ha mest mulig ståhøyde under dekk. Dvs, -siden det her er snakk om en mindre båt, så må du akseptere lavere høyde fremover, men i bakre del av salong så må du tenke tilnærmet ståhøyde. Byssa er ofte plassert rett nedenfor nedgangen fra cockpit. Der er det gjerne litt høyere pga luka og uansett himmelhøyt med åpen luke. Om du ikke får strekt ut rygg og nakke, så tar det ikke mange dagene før du er sliten i kroppen. Enkelte båter har byssa langs skutesiden fremover i båten. Det kalles vel dinette. Da blir takhøyden lavere ved bysse.

Jeg har en comfort 30. Er 189 cm høy. Har full ståhøyde ved byssa, særlig pga luka. Så blir det lavere fremover, men akseptabel høyde i hele salongen. Man er jo ikke på en rakrygget spasertur når man beveger seg under dekk :)

Bodde forøvrig ombord i 6 måneder for et par år siden.

Skal ikke reklamere mere for comfort30, for du får neppe et ok eksemplar for 30tusen. - men det ligger et par stk på finn. -gode båter, og jeg vet av en som er på jordomseiling nummer 2 nå.

Om du tyner budsjettet med 30tusen allerede ved båtkjøpet, så er jeg redd du må jobbe litt overtid fremover. -motor koster. Seil og utstyr like så.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...