Jump to content

BWM Marine D636 180 hk, Godkjent? Eller noe herk?!


brrr111

Recommended Posts

Hei Forum,

Jeg gjorde feil i overskriften på tidligere post innlegg. Repostet denne for å få overskriften litt mer på saken!

Jeg har noen spørsmål om BMW D636 180 hk. Jeg har trålet samtlige tråder om denne motoren på forumet, og jeg ser det er svært delte meninger om denne. Kan vi prøve og få oppklart denne saken en gang for alle? :pray:

Jeg synes denne kommentaren fra forumet forteller mye:

Ref: Båtmagasinet.no

Dato: 09/17/2003
Forfatter: upperland
E-post: kat@elvelund.no
Tittel: Alle BMW D636 180 hk


BMW D636 180 hk.
Ser at det er noen om har problemer med BMW D636 (180 hk). Det er riktig at disse motorene hadde problemer med for dårlig kjøling da de ble levert på midten av 80-tallet. Dette ble riktignok rettet opp av fabrikken da det ble oppdaget. Men vær klar over at ikke alle ble fanget opp av systemet, det går fremdeles noen D636 som ikke har blitt modifisert. Årsaken til kjøleproblemene var mangedelte. Det viktigste var selvfølgelig at kjølekapasiteten var for dårlig. Det andre var at fabrikken tok ut for stor effekt av disse motorene. Det tredje var at luftmengden motoren krevde under stor belastning (ref. tatt ut for stor effekt) ofte oversteg det båtens luftsystem kunne levere. Motoren fikk derfor et luft(oksygen)underskudd ved høyt turtall som medførte at motoren måtte jobbe under "høytrykk" med derpåfølgende varmgang. Og begynnende varmgang er "selvakselererende" hvis kjølekapasiten ikke økes, dvs termostatene åpner mere og slipper mere kjølevann gjennom - men det hadde ikke D636 muligheter for. Forøvrig fungerte disse motorene som de skulle mhp temperatur og oppførsel forøvrig under de omfattende testene som fabrikken gjennomførte. Ihvetfall ifølge testrapportene. Og de som tror at det var BMW som produserte D636 tar nok littegranne feil. Det var nemlig en fabrikk i Italia som het BM som produserte motorene på lisens fra BMW. For de som har kjennskap til endel italienske fabrikker og leverandører vil det ikke være noen overraskelse å høre at det ikke alltid er samsvar med spesifikasjonene og testrapportene og det virkelige resultat. Etter at BMW fikk kjennskap til problemene tok de øyeblikkelig tak i dette og rettet opp kjøleproblemene uten kostnad for forhandler og kunde. Men da var allerede skaden skjedd og BMW fikk et dårlig rykte i båtmotormarkedet. De valgte da å trekke seg ut av dette markedet og solgte konseptet til Mercruiser, som igjen har levert et uendelig antall 3,6 liter Mercruiser motorer fra slutten av 80-tallet og et stykke ut på 90-tallet uten kjøleproblemer. Og BMW D636 og Mercruiser sin 3,6 liter er akkurat samme motoren, de er dønn like. Om det er Mercruiser eller den italienske BM som produserte vet jeg faktisk ikke. Men det jeg vet er at Mercruiser sine 3,6 litere, var og er fremdeles, skikkelig gode motorer. Har selv en BMW D636 i min båt og jeg hadde også varmgangproblemer som jeg rettet opp ved å henge på en liten varmeveksler i serie på ferskvannskjølinga. Sjøvannet går selvfølgelig også gjennom varmeveksleren. Har også utvidet luftinntakene til motorrommet. Nå kan jeg kjøre med fullt turtall (3.850 o/min) og fullt lastet båt uten at kjølevannstemperaturen går over 85 gr. og oljetemperaturen går over 95 gr. Har forøvrig en Scand Baltic 29.

Så til noen uklarheter:

1. Fra hvilket år ble problemene med kjølesystemet rettet opp?

2. Hvor mange gangtimer kan en slik motor ha før den bør overhales?

3. Hvordan kan man vite om motoren har det gamle eller det nye kjølesystemet?

4. Hvilke sjekkpunkter bør man gå igjennom før man kjøper en båt med slik motor i?

5. Andre gode tips?

Jeg vet det sitter mange gode motorfolk på dette forumet, og håper dere kan hjelpe en fortvilet kar som KANSKJE har funnet godbåten :thumbsup::thumbsdown:

Mvh

2mas

Link to post
Share on other sites

Det tryggeste er vel å bytte til Mercruiser sitt kjølesystem. Altså den rørkjøleren. Da skal det ikke være noe problem med kjølingen. Jeg har en litt sjelden 5 sylindret utgave av Mercruiser sin versjon av 3.6 literen. Den er helt identisk bare 1 sylinder mindre. Varmeveksleren er lik og har samme kapasitet.

En ting du må passe på er at kjølekanalene i eksosbendet er litt små. Altså, de er i utgangspunktet ikke underdimensjonert i den forstand, men de er jo som mange andre laget i støpejern, og det ruster. Rusten danner seg i lag og kjølekanalene blir mindre og mindre. Jeg har selv hatt 2 sånne eksosbend i 30% saltsyre ca ett døgn. Det gjør susen!

Sjøvannskretsen ender i eksosbendet. Det er der det skal ut etter bruk. Er det gode passasjer i bendet så får du god flow gjennom systemet og maks effekt av intercooler.

Jeg har inntrykk av at kanalene i eksosbendet kan være 50-60% redusert av rust før det viser seg på motortemperaturen. Det selges uoriginale bend i 316 syrefast.

 

Jeg satt meg godt inn i disse motorene før jeg kjøpte min. Det er helt tydelig at det dårlige ryktet disse motorene fikk under BMW henger igjen. Men du finner ikke noe særlig på Mercruiser versjonene.

Så lenge de stelles som en marinemotor skal så er det veldig gode motorer. Min holder 88 grader på tomgang og 88 grader på flat fjøl.

Link to post
Share on other sites

Den skal ha utveksling og propell som tillater den å oppnå 3700-3800 på maks ved den lasten som den typisk har ved ditt bruk. Såkalt WOT. Det er på en måte et mål på at den ikke jobber for tungt.

Har du lite last og lite fuel, og oppnår høyere turtall enn 3800 så vil ikke det si at du skal opp på stigningen på propellen :)

Dette og det jeg nevnte over er selvfølgelige og viktige forutsetninger for enhver motor.

 

Stå på!

Link to post
Share on other sites

Han her karen styrer på med disse motorene. Han har kanskje delene du trenger

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50919185&searchclickthrough=true&searchQuery=jeep%20amc

Han hadde iallefall noen blodpriser på AMC topper til VM bilmotorer... ca 2,5 ganger prisen på ebay.

 

Ref. første innlegg.. det er VM Motori i italia (ikke BM) som har bygget alle D636-motorene, men de ble vel marinisert av BMW Marine på 80-tallet.

Men etterhvert da Mercruiser overtok hadde VM hele produksjonen såvidt jeg vet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt denne motoren og var godt fornøyd. Det er ryktet som er problemet og det er ikke lett å fikse. De fleste av disse motorene ble modifisert på garanti allerede i 88-89. dvs at problem i dag er vel de samme som kan oppstå med både Yanmar og VP. Kjølekanaler og varmeveksler osv kan gå tette over år. Systemrens bør vel kjøres på både saltvannsside og ferskvannsside i ny og ne. Og kjølere bør demonteres og syrevaskes hvert 5. eller 10. år. Solberg Motor kjenner godt disse motorene og sa følgende da jeg lurte på om det var en ok motor før jeg bestemte meg for kjøp:

 

"Vi har representert BMW i 40 år og i utgangspunktet er dette mariniserte bilmotorer produsert av en av verdens største produsenter, bla er 4 av de nye motorene til Yanmar basert på BMW. Så utgangspunktet er det beste . Marinemotorene er imidlertid mer utsatt enn bilmotorene så de stiller større krav til service, og det er nok her hovedproblemet ligger (for dårlig service på motorene). Kjølingen på en bilmotor er mye enklere enn i båtverdenen og dette er noe alle båtmotorer sliter med, er alt i orden så fungerer kjølingen, men det skal lite til før det oppstår problemer først og fremst er det viktig med et effektivt sjøvannsfilter som tar grovpartiklene, dernest så må varmevekslerinsatsene rengjøres i syrebad minst hvert tredje til femte år og er luftsirkulasjonen dårlig og temperaturen i motorrommet for høy, så må en ekstern kjøler installeres. Følges ikke servicerutinene og vedlikeholdet opp så vil alle motorer få problemer og ofte da et ufortjent dårlig rykte."

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet skulle vel kjøling av en marinemotor være verdens enkleste sak, all den tid man har tilgang på hele verdens hav til kjølingen.

Det er vel trolig derfor mange marineversjoner av dieselmotorer har høyere effektuttak enn i bil, siden man kan holde kontroll på kjølingen med jevn strøm av kjølevann.

 

Vedr. BMW Marine så er det jo først i de senere år at BMW's bildieselmotorer har blitt benyttet til båtbruk (av Yanmar), og da i common rail utgaver.

Motorene de leverte på 80-tallet var som nevnt i utgangspunktet laget av italienske VM Motori.

 

Håper VM lager en marineversjon av sin nye 252 hk lettvekts 3,0 liters V6 diesel som har fått mye skryt i bl.a. nyeste versjon av Jeep Grand Cherokee.

Tror den også fås i 275 hk utgave i andre bilmodeller, bl.a. Maserati.

Det er nok en minst like god motor som VAG sin 3-liter V6 men Mercruiser har jo som kjent inngått samarbeid med VAG forlengst.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mercruiser overtok riktignok denne BMW motoren som ble produsert av WM motori i Italia, motoren ble heller ingen succsess for Mercruiser, motorene ble bedre ja , også ombygde BMW ble bedre men ikke strålende, til det er marginene for små og resultatet er en motor som trenger mer ettersyn og vedlikehold en forventet. Jeg har av Mercruiser verksted blitt bedt om å styre unna denne utgaven.

 

Mercruiser erstattet denne motoren med Mercruiser 4,2 L , også produsert av WM motori, dette er godsaken som har reddet Mercruisers rykte.

Link to post
Share on other sites

Det er altså VM Motori og ikke WM (eller BM som i trådstarters innlegg) :-)

 

"VM's origins date back to 1947 when two entrepreneurs, Vancini and Martelli whose initials give rise to the acronym by which the Company is still known today, decided to set up a company to design and build diesel engines."

 

http://www.vmmotori.com/la-nostra-storia/vm-motori/la-nostra-storia-2.html

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en D636. Motoren fungerte helt ok så lenge jeg hadde den. Var gått 2100 timer da jeg solgte den.

For å se om den er oppgradert, skal der være satt på en ekstern oljekjøler på styrbord side av motoren -sett aktenfra.Slangen fra kjøleren går inn på eksosbendet.

Selve fersvannstanken oppe i front på motoren, kan også ha et skilt hvor det står Mercruiser på og ikke BMW.

Ellers er det nok riktig at eksosbendet har en tendens til å gro igjen, det er av støpejern.

Skiftet selv til rustfritt bend, var kanskje ikke helt nødvendig.

Link to post
Share on other sites

En fordel med denne motoren er rimelige deler, dvs eks filter, impeller, sinker osv. Motoren har ufortjent dårlig rykte; som nevnt var min motor helt problemfri, og det er ingen her på Båtplassen - meg bekjent - som har stått fram og gjort rede for spesielle problemer med denne motoren, som ikke andre har hatt (med Yanmar, VP osv). Mange mener noe om den. Hold deg til fakta. En annen sak er jo at båter med denne motoren kan være tungsolgte av ovenfor nevnte forhold. Det skal ikke være enkelt! :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Her er svaret fra Solberg Motors da jeg spurte om de ville frarådet med å kjøpe båt med slik motor i:

 

"Alt av deler tilgjengelig.

Gode motorer med dårlig rykte. Mange marine motorer av alle merker er dårlig vedlikeholdt.
Då får nok båten billig."
Hehe.. Så virker som om man kan konkludere med at hvis kjølesystemet er oppgradert + godt vedlikehold er dette et trygt kjøp.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...