Norskehavet Startet 29.August.2014 Del på Facebook Startet 29.August.2014 Jeg har en gammel Mørebas 20 fot (Day-cruiser/enkelt overbygg uten Targa-bøyle), 83-modell. Båten er også kjent som Vi Menn, men dette var en båt med mer innredning og Targa-bøyle. Vi Menn båten er testet med en 115 hester Evinrude. Båten er utstyrt med en Suzuki DT 60 (totakter, ca 80 kg) som har havarert. Motoren har alltid vært litt i minste laget for båten, og for en del år siden byttet vi til en mindre propell enn standardpropellen den var utstyrt med for at den skulle klare maks. turtall (5600 rpm) Anbefalt motorstørrelse tror jeg var 50-90 hester, det står intet på skiltet fra Mørebas annet enn størrelse og build no. Kan noen hjelpe meg med hva denne båten tåler av motor mht. ytelsen og vekt? Er det ulovlig eller kan det gi problemer i forhold til forsikring å sette på en større motor enn anbefalt? Finnes det fremdeles noen som sitter på faktasider/informasjon om båter fra Mørebas? (gikk konkurs for mange år siden) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Anbefalt motorstørrelse betyr at produsent har testet med den størrelsen under varierende forhold og kan garantere at båten takler motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 (redigert) De fleste (iallefall mange) 20-fotere idag er godkjent for 150 hk, men enhver relativt lett motor (ca 150-190 kg) i 90-140 hk-området vil nok funke greit på Mørebasen. Så det er jo litt av hvert å velge i da fra alle produsenter, både nytt og brukt. Fra den lette E-TEC 90 og opp til Suzuki DF140. Mercurys nye F115 som er på tur ut på markedet nå veier bare 163 kg men har 2,1 liter sylindervolum, og hadde nok passet perfekt vil jeg tro. Båtmagasinet skrev følgende i en brukttest: "Mørebas 7200 byr ikke på noen overraskelser i sjøen. Den tar roret fint og har god retningsstabilitet. I de få sjøene som var da vi prøvde båten, ga den en tung og trygg følelse. Skroget virker å ha et godt grep i sjøen selv når det blir provosert. Styringen er imidlertid tung, og har antakelig godt av noen nye styrekabler. I avdelingen for fremdrift sørget 115 hestekrefter fra en Evinrude V4 totakter for en beskjeden toppfart på 26,3 knop." Virker jo da som man iallefall ikke bør ha noe mindre enn 115 hk. Det er jo ikke direkte lettbygde båter. http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/B068D951A74C7205C12576180048235E?OpenDocument Her en som har vært litt uheldig... http://www.midtsiden.no/hell-i-uhell Redigert 29.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 85-125 hk påhengsmotor var i utgangspunktet motorstørrelsen https://baatplassen.no/i/topic/3117-ragnar-torseth-vi-menn-baaten/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Jeg mener å huske at Ragnar Torseth hadde en 150 Mercury 2T V6 på en slik båt når han kjørte gjennom Nordvestpassasjen i sin tid. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 (redigert) her en Myra 650 Redigert 29.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Westpoint Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Eg har en slik mørebas 7200. Denne har 130 hk volvo penta diesel med douprop aggregat. Har toppfart på 28 knop. Syns dette er veldig passende motor, kunne ikkje tenkt meg mindre maskin. Veit om folk som har satt 200 hk påhengs på desse båtane, så dei tåler nok en del desse gamle mørebasane. Den dagen min motor ikkje vil meir, vil eg bygge min om til utenbords 150 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Jeg tror jeg hadde installert en moderne lettvekts dieselmotor på 150-200 hk. Finnes jo mange alternativer fra ymse produsenter for tiden, både nye og brukte. Burde kunne holde 28-30 knop marsjfart da med rimelig forbruk. Eller kanskje en slik som dette.. hadde jo blitt rene racerbåten da :-) http://www.thtsales.com.au/fnm-hpep-250-250hp-marine-engine/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 (redigert) ... sånn bortsett fra at det ikke er noe racerbåtskrog Redigert 29.August.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Nei men går sikkert greit i 40 knop på flatt hav. Mørebas 17 gjør jo ca det med 135 hk påhengs :-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Jeg tror jeg hadde installert en moderne lettvekts dieselmotor på 150-200 hk. Ville du satt inn en innenbordsmotor i en 20-foter bygget for påhenger? Andre veien er vel ganske vanlig men... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Norskehavet Svart 31.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2014 Takk for alle verdifulle tilbakemeldinger! Den aktuelle Mørebas 20 fot er en "billig-variant" uten Targa bøyle (se bilder), og veier anslagsvis 760 kg uten motor og utstyr. Skroget skulle være det samme som Mørebas 7200. Båten ble kjøpt av min far, og jeg mener vi ble anbefalt 50-90 hester, men dette står ikke trykt på skiltet fra Mørebas (står kun Build no og størrelse 20 fot). Jeg har heller ikke klart å fremskaffe disse opplysningene fra annet hold Med en Suzuki DT 60 med liten propell oppnår motor 5600 rpm, men fart har vi desverre ikke fått målt før den stakkars gamle motoren fikk driftsproblemer Jeg ønsker å utstyre båt med en stor nok motor, men er redd for å utstyre båt med en ulovlig motor. Endring i avgifter for båtmotorer har jo medført at prisforskjellen motorer med betydelig forskjell i ytelse ikke lenger er så stor Kan jeg gå ut i fra at båt tåler samme motor som en Mørebas 7200 (85-125 hk)? https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56854/img_0700.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56854/img_0693.jpg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 (redigert) burde funke greit med 80-115hk 4t på hekken vil jeg tro forresten første gang jeg ser en mørebas med det overbygget. Redigert 31.August.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bay_liner Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 7200 modellen tåler mye mer enn de originale 125 hk innenbordsmotorene de ble levert med (Vet de kunne utstyres med Påhengs). Har sett noen på Finn med både Merc V6 og V8. Den store fordelen med stor motor i denne båten er å kunne kjøre tungt lastet i halvplan, da takler den alt av sjø - dette er mye mer slitsomt med marginal motor som jeg vil beskrive originalmotoren som. Full ferielast og 150 hk er startpunktet og jeg vil anta at den kan fungere greit opp til 225 hk - ikke pga krav til toppfart men planing og sjøegenskaper. Min 7200 veide 1600 kg normallastet - målt på vekta til Biltilsynet med VP AQ140 motor og 280 drev, Tror motor og drev veide 245 kg. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Ville du satt inn en innenbordsmotor i en 20-foter bygget for påhenger? Andre veien er vel ganske vanlig men.. Neei jeg tenkte nok på den utgaven av båten som er bygget for innenbordsmotor ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 (redigert) Joda har sett det overbygget før http://www.autodb.no/bat/view/1449745 Tror ikke trådstarter skal være så bekymret for å sette ulovlig stor motor på denne båten så lenge man holder seg under 140 hk ;-) Som i praksis vil si 115 hk (evt. Optimax 125 eller E-TEC 130 i ytterste konsekvens, eller en eldre yamaha 130). Det fantes forøvrig også en utgave som het 7100 på 19 fot http://www.autodb.no/bat/view/1477361 Her en 10 år gammel tråd om et mørebas 20-prosjekt https://baatplassen.no/i/topic/8500-prosjekt-moerebas-20-fot/ Redigert 31.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 (redigert) her er side 2 og 3 fra den originale 7200-brosjyren. Redigert 31.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Det fantes forøvrig også en utgave som het 7100 på 19 fot http://www.autodb.no/bat/view/1477361 .. og så hadde de en 19 foter som het 7000, for innenbords, og med samme overbygg som 17 foteren (6400) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bay_liner Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg var hos Aller å hentet en kopi av "testen" som Vi Menn gjorde av 7200 i 1979? Det var mer en skrytegreie lett omskrevet fra Mørebas tror jeg og det var ikke måte på hvort stort potensiale dette "konseptet" hadde som halv- og helfabrikata med innen eller utenbordsmotor etter behov. Løp og kjøp..... Det står i brosjyren og andre steder at den er Veritasgodkjent - det ble den nok aldri den er i hvertfall ikke i deres registre det har jeg sjekket og Mørebas gikk vel over ende rett etter at denne artiklen ble skrevet - i 1980? Min var fra 1978 så de må ha vært en av de første som ble laget. Fin båt på alle måter men i lengden ble det litt for mye båt på litet skrog - om en skulle være flere over tid. Men det var 7200 modellen og ikke 20 foteren som TS startet med. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
-morten- Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 Jeg har masse erfaring med Mørebas 7200 med VP31 og duoprop. perfekt motor for denne båten. bra skyv når turbo slo inn, men ikke all verdens akselrasjon, da dette er en tung og stor 20 foter. bør nesten ha trimplan. den gjorde 27knop med 5-6 voksne ombord. Stor fordel med 4 syl. motor. går greit i lit bølger. syntes seteløsningen var genial på flotte sommerkvelder! fint å sitte på en miniflybridge med stille sjø nedover leia!. badeplatform og store nivåforskjeller er jo lit utdatert og trekker lit ned. Ellers er båtene solide og sikkelig bygget. De fleste er vel halvfabrikata og ikke all inredning er så fine Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
belbert Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 Hei Norskehavet. Det er denne brosjyren du kikker etter kanskje?? Fantastisk flott dagsturbåt. Hadde en slik i 10 år, og var strålende fornøyd, helt frem til 3fotsyken meldte seg. Hadde en 100 HK 2T på hekken, og det fungerte veldig bra. Toppet vel på ca 32 knop, og det var mer enn nok for meg. Ved ca 20 knop var det et meget behagelig forbruk på ca 15 l i timen. Når Torseth gikk gjennom Norvestpassasjen med denne båten mener jeg han hadde 2 stk 50 HK på den. Belbert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.