Jump to content

Targa eller minor?


Gnasseradden

Recommended Posts

Er det noen som har eid begge typer båter? Er sjøegenskapene mer eller mindre like?

Har hørt at Minor er mer retningsstabil i lav fart, mer moderne og mer bobåt og mer for pengene. Targaen er mer solid "skrudd", noen smartere og mer gjennomtenkte løsninger, flybridge og mer fokus på uteområde/arbeidsområde.

 

Er fagekspertisen her inne enig i det? Hva ville dere valgt selv?

Link to post
Share on other sites

Eier en Targa 37. For et par år siden skulle jeg bunkre diesel på Kvenvær Hitra.

Da kom det en kar bort og lurte på om han kunne ta en titt på båten. Han hadde selv kjøpt en Minor 37 i konkurranse med Targa 37.

 

Han ble invitert ombord, og alle som har fylt på Hitra vet at kaia er høy. Han hoppet ned på ripa - og ble plutselig så rar i ansiktet men uten å bemerke noe. Vi gikk gjennom båten, bodel, teknisk osv. Som en gjenytelse ble jeg invitert over til ham. Når vi gikk ombord - så krenget båten ganske. Når jeg påpekte det, fortalte han meg at han hadde reagert hvor stabil Targaen var i forhold til Minoren når han hoppet ned på ripa.

 

Tørrvekt Targa er 8,8 tonn før diesel og pikk pakk. Omtrent dobbelt så tung som minoren.

 

Men ombord er det stor forskjell: Targa er tung og robust. Enkelt å være ombord i fart og enkel å vedlikeholde med mye plass i maskinrom og tekniske rom. Til gjengjeld er bokomforten noe enkel. Det er laget for å være solid. Punktum.

 

Bo områdene i Minor er rene luksussuiten i forhold til Targa. Pene lugarer - og bysseløsning kontra den lile byssa i fremkant på Targa. Mindre stuverom i Minor kontra Targa. Opplever at ethvert smutthull i Targa er utnyttet for lagring. Opplever også at de frie dekksarealene er langt større på Targa, spesielt på akterdekket.

 

Tror Targakjøper har mye/mer fokus på kjøreegenskaper. Minor er klart en bedre bobåt. Targa er fremdeles litt keep on camping til sammenligning, kanskje foruten de nye CFC (Comfort Fore Cabin).

 

Begge båtene er nok godt sammenskrudd - så det blir nok opp til kjøpere å avgjøre hvor det endelige kjøpsargumentet ligger: kjøreegenskaper (vekt og dekksplass) eller bedre bokomfort (Minor).

Link to post
Share on other sites

Enig med det som står over her, utenom kjøreegenskaper.

Jeg har kun erfaring til å sammenligne Targa 27, Targa 31, Minor 27 og Minor 28.

Først og fremst er begge båttypene svært solide, faktisk helt i det øvre segmentet hva gjelder bruksegenskaper til Norske forhold.

 

Opplever Targa som tung og litt stumpete i sjøen i forhold til Minor som er mer sportslig og lett i turn og sjø. Nå er det kun Minor jeg har prøvd i virkelig grov sjø, og jeg kan tenke meg at en vil gå tildligere ned med fart i en Targa.

Minor krenger mer ved kai, helt klart på grunn av lavere vekt.

Targa har skum mellom skrogene som std. det har ikke Minor, derfor vil Minor vanligvis lage litt mer lyd i bølger, men ingenting i forhold til andre fritidsbåter.

Når det gjelder uteplass og arbeidsområde er jeg uenig med trådstarter, her vil jeg påstå at Minor er best, der de har mer solide luker, lukelåser, mindre treverk, høyere fribord og kraftigere dekksbelysning.

 

Begge båttypene har oversiktlige motorinstallasjoner og svært gode montasjer, elektroinstallasjonene virker å være litt mer påkostet i Minor.

 

Jeg disponerer en Minor 27 Offshore og er veldig, veldig fornøyd med den. Med VP D4-300 gjør den 36 knop og går veldig økonomisk rundt 24 knop. Den er en veldig bra plattform for transport, dykking og korte turer.

 

Ser at dette ikke ble særlig objektivt når jeg leser igjennom det..

 

En liten generell floskel til slutt, når en kjøper brukt båt er hvem som selger båten like viktig som hvilke kriterier båten oppfyller. Kjøp aldri båt av en som ikke tar vare på tingene sine,

Ikke prøvekjør en slik båt på flatt hav, det er ikke båttypen verdig.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Ja, det er vel slik med de fleste da at man liker best det man har selv. Det er jo et meget godt utgangspunkt:-)

 

Kyrholmen: Du mener at man må redusere farten tidligere med en Targa? Jeg trodde faktisk det var motsatt.....

Hva har du i forbruk pr nm i 24 knopp i din Minor?

 

Regner med at forbruket generelt er mye lavere på Minor siden båten er så mye lettere i vekt?

Link to post
Share on other sites

Har like under 1,5 l pr Nm i forbruk ved 24 knop, VP D4-300 med DPH-A drev. Første generasjon drev og andre generasjon motor.

Kan lett få forbruket ned, men da må jeg ned i 20 knop og jobbe en del med trimflaps og tilt for å ha en komfortabel seilas. Båten trives definitivt best fra et par og tjue pluss.

Det skal sies at de fleste båter av denne typen nå ikke leveres med D4 motorer lengre, men med D6. På disse større motorene kan en ha et langt lavere turtall på marsjfart og dermed går forbruket i lav og medium fart betydelig ned.

 

Både Targa og Minor er gode i røff sjø, men jeg opplever Minor som tryggere når det virkelig drar opp.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Eier en Targa 37. For et par år siden skulle jeg bunkre diesel på Kvenvær Hitra. 

Da kom det en kar bort og lurte på om han kunne ta en titt på båten. Han hadde selv kjøpt en Minor 37 i konkurranse med Targa 37.

 

Han ble invitert ombord, og alle som har fylt på Hitra vet at kaia er høy. Han hoppet ned på ripa - og ble plutselig så rar i ansiktet men uten å bemerke noe. Vi gikk gjennom båten, bodel, teknisk osv. Som en gjenytelse ble jeg invitert over til ham. Når vi gikk ombord - så krenget båten ganske. Når jeg påpekte det, fortalte han meg at han hadde reagert hvor stabil Targaen var i forhold til Minoren når han hoppet ned på ripa.

 

Tørrvekt Targa er 8,8 tonn før diesel og pikk pakk. Omtrent dobbelt så tung som minoren.

 

Men ombord er det stor forskjell: Targa er tung og robust. Enkelt å være ombord i fart og enkel å vedlikeholde med mye plass i maskinrom og tekniske rom. Til gjengjeld er bokomforten noe enkel. Det er laget for å være solid. Punktum.

 

Bo områdene i Minor er rene luksussuiten i forhold til Targa. Pene lugarer - og bysseløsning kontra den lile byssa i fremkant på Targa. Mindre stuverom i Minor kontra Targa. Opplever at ethvert smutthull i Targa er utnyttet for lagring. Opplever også at de frie dekksarealene er langt større på Targa, spesielt på akterdekket. 

 

Tror Targakjøper har mye/mer fokus på kjøreegenskaper. Minor er klart en bedre bobåt. Targa er fremdeles litt keep on camping til sammenligning, kanskje foruten de nye CFC (Comfort Fore Cabin).

 

Begge båtene er nok godt sammenskrudd - så det blir nok opp til kjøpere å avgjøre hvor det endelige kjøpsargumentet ligger: kjøreegenskaper (vekt og dekksplass) eller bedre bokomfort (Minor).

hei er vel kansje ikke relevant lenger siden dette er et eldre innlegg men alikevel... etter det jeg har skjønt så kan du ikke sammenligne minor 37 med en targa 37 for targaen er en vesentlig større båt,? minor er oppgitt til 36 fot mens en targa 37 skal være 41 fot,   tørr vekt på targa er 8200kg  og minor veier 7000kg  hvor du får at targan båten er dobbelt så tung fra vet jeg ikke,,,, men hvis du sammen ligner minor/sargo 36 som er oppgitt  til 39fot så veier den 8800kg altså tyngre en targaen som er fortsatt er større i fot. å dette er gjengs for de fleste båtene etter det jeg kan finne på fra produsentene,   dersom jeg noen gang skulle få anledning til å kjøpe en av disse trur jeg valget ville blitt minor/sargo 36 ettersom den er noe mer bobåt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...