Jump to content

Verdi brukt VP KAD300 vs D4-260 vs D6-310


Sjøbliss

Recommended Posts

Si at man har 3 båter, altså rent hypotetisk her altså, med alle ting likt bortsett fra motoren. Alle er 8-9 år gamle, 400-500 timer og har fulgt alle servicer o.l. Dersom de skal stille likt, hvor mye er mellomlegget fra KAD300 opp til D4en og D6en (D6 har jo en del mer HK så den er jo litt mer verdt, men de to første er like kraftige ca, bare forskjellig fobruk og "kraft"/dreiemoment).

 

Noen tommelfingelregel?

Redigert av sbarmen (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ikke noe input på dette?

 

er ikke så lett for en umoden landkrabbe å vite hva man skal legge mellom. Kan nevne at jeg har et pålegg på 70-80 tusen mellom KAD300 og D4 i øyeblikket fremforhandlet.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

En stund var det jo så mange havarier på D4 og D6 at det burde ha vært mellomlegg motsatt vei i forhold til KAD300 :-)

 

KAD300 er en 3,6 liters rekkesekser, mens D4 er en 3,7 liters rekkefirer.

D4 har imidlertid mere avanserte styresystemer og moderne common rail innsprøytning.

Men lyden er nok finere i KAD300.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kad 300 er vel ca 100 kg tyngre enn D4. Omtrent samme som D6. Det kan jo ha litt å si på enkelte båter.

Hadde ikkje vert redd en D, motor, der servisen hadde vert følgt. og byttet det som byttes bør. Var vel noe med sjøvannsfilterlokk, strammehjul. lokk på intercooler og styreslanger ved drev.

Ellers 8-10 år gammel motor er 8-10 år gammel. I mitt hode Bør det ikkje vere noen videre prisforskjell pga motortype.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Det er nok D6 som er ca 100 kg tyngre enn D4, og D4 er igjen ca 100 kg tyngre enn KAD300.

 

http://www.nordstar.no/Båter/Volvo-Motorer/Volvo-penta-motorer.htm

 

KAD300 veier f.eks. ca det samme som Mercruisers 4,2 liters dieselmotorer, men har altså noe mindre sylindervolum. Men flere ventiler (som må justeres) samt kompressor som veier litt.

 

Her litt mere stoff om motorene:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/teknisk-knock-out

 

"KAD300 faller fullstendig igjennom både hva gjelder akselerasjon fra stillestående og i fart. Når D6-310 i tillegg har gassrespons som en bensinmotor, sier det seg selv at Volvo har gjort et kvantesprang"

 

Men husk det er nesten 200 kg vektforskjell... borsett fra at i artikkelen er plutselig D4 og D6 motorene mye lettere.

Eller veier disse drevene så vannvittig mye ? http://www.volvopenta.com/volvopenta/singapore/en-sg/our_company/press_releases/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=20755

 

Kanskje ikke fullt like stor forskjell i ytelse på KAD300 og D4 men allikevel...

 

D6-serien veier iallefall 750-785 kg med drev, og det er tørrvekta. D4 er ca 100 kg lettere.

 

https://baatplassen.no/i/topic/5533-vp-kad-motorer-mot-d-motorer-litt-info-fra-vp/

 

https://baatplassen.no/i/topic/17722-kad300-vs-d6-310/

 

Her en artikkel om KAD300 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/forventninger-til-kad300

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Sjekk ut Windys egne tester av 37GM med hhv kad300 og D4 260. KAD300 har høyest toppfart og raskest aks fra stillestående (relativt uinteressant). Forbruket er omtrent likt i marsjfart. D4 er som nevnt over en del tyngre enn KAD. Jeg hadde uansett gått for den båt- og motorpakka som er best holdt.

Link to post
Share on other sites

det gjelder nok ikke denne

 

 

Morsom, med volvo penta spesialverktøy alà russisk

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...