Viknes 6BY Startet 1.September.2014 Del på Facebook Startet 1.September.2014 Gents, Innvendig i min Viknes 880, har jeg ca 110 cm langt hylserør fra "akter stvn" innvendig til feste av pakkpoks. Siden jeg opplever relativ kort levetid på akslingsftetning, har jeg begynt å sjekke litt angående opplagring av hylserør. ( oppretnng av aksling og motor er 100%). Ser viknes har lagt 1 stk fiberduk/ polyester duk som fast støping/ opplagring av hylse rør. Etter nærmere inspeksjon visere det seg at dette ikke er stift nok, For å fungere som et tilstrekklig opplagrings punkt. Er det andre her inne som har lange hylse rør, og har opplagring av disse.? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 Er du sikker på at aksel er rett? ( kontrollert i benk. Har aldri hørt om at hylserøret kan lage kluss så sant det er støpt fast. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 Langt hylserør på båten vår også, men det er støpt fast i kjølen så der er det ingenting som gir seg. For øvrig litt enig med Hanto. Hvis hylserøret rister tyder det på at noe ikke er rett. Opprettingen kan jo være bra selv om noe annet er skjevt. En mulighet er jo også slark i motorlabbene, det vil gi vibrasjoner som forplanter seg. Rent bortsett fra det er det jo slik at alt har avvik, selv om det er innenfor en akseptert toleranse. Legger man sammen alle avvik fra aksel, flens osv. kan det bli anseelig til sammen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Viknes 6BY Svart 2.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2014 Aksling er klokket, uten avik. Forsøkt å komme i kontakt med Viknes, angående funkjson på forsøk som Viknes har utført ved bygging av båt. Er enig i at labber kan være årsak, men mistenker også at hylserøret er så svakt fast støpt i båt, att dette rett og slett har mistet styrken. Er kun et tynt lag med med polyester som er lagt for å holde hylse rør på plass. På min viknes er det bevegelse i hylse rør, dersom jeg bøyer meg ned å tar tak i dette. Skal kontaktakte levrandør igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 Hvordan klokket du akslingen? Aldri hørt om en mekanisk innretning uten avvik. Men uansett, er avviket neglisjerbart er jo problemet et annet sted. Hvis det er som du sier at et lag med polyester (og duk?) er for lite så må det jo være noen krefter som river det løs. Hvordan er det på Viknesen, så vidt jeg husker sitter cutlesslageret i hylsa, det gjør det ikke på Viksunden vår. I tilfelle er jo kreftene fra propellen opplagret i hylserøret. Hvis du har ubalanse i propellen vil jo det kunne gi vibrasjoner i hylserøret, og så har du jo vibrasjonene fra motoren i andre enden. Hvis motorlabbene i tillegg er slitt kan du få enda mer vandring. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Viknes 6BY Svart 2.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2014 Uten avik= innenfor toleranse. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 Ok, da skjønner jeg hva du mener selv om du strekker begrepene litt. Litt av poenget mitt er at selv om man har avvik som er innenfor toleranse, altså tillat avvik, kan de akkumulert bli et problem. Hvis du sier at du ikke har avvik blir det umulig å vurdere det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.