baatkjoper Startet 2.September.2014 Del på Facebook Startet 2.September.2014 Eg er i markedet for min fyrste båt, og vil ha ein båt med heilt og lukka styrehus, då det som kjent kan regne litt her på vestlandet. Vidare so vil eg helst at båten skal vere litt rask (ikkje snekkefart) og ha plass til ein 3-4 personar. Bu- og fiskemoglegheiter er ikkje so viktig. Etter å ha saumfart finn.no opp og ned so har eg landa på anten Yamarin 59C eller Antares 580/Merry Fisher 595 (i prinsippet same båt). I utgangspunktet so hadde eg eit budsjett på opptil 200 000, men desse båtane er som oftast dyrare enn dette, sjølv om det finst kupp der ute. Har og sett etter Ryds 510 MC, men dei er sjeldnare, ser ingen til sals akkurat no. Det eg lurer mest på er kva for ein av desse båtane som er best sjøen? Kva for ein er enklast å handtere i vinden? Andre ting eg bør vete om desse båtane som kan hjelpe meg med å bestemme meg? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 kan ikke uttale meg om franskmennene , men har nå 10 sesonger med Yamarin. Tildels brukt på en temmelig værhard fjord. Båten har hytta trukket langt framover ift. tidligere modeller og har mye bæring framme i skroget. Det gjør at den slår i krapp motsjø om ikke farta reduseres. Det gjør også at det skal mye til før det kommer vann innover baugen , og det som kommer i det lille "trauet" renner fort ut (kjenner til folk som har fylt hele fordekket på båter hvor det er plass til mye mer vann - det høres ikke like moro ut) Men den har et skrog som oppfører seg ganske nøytralt over et stort fartsområde , slik at det er greit å finne en behagelig fart. På side- og unnasjø går den på skinner. Har 115hk, gir 35 knop med 2 i båten, og krefter til litt last og sjø. Ville ikke hatt noe mindre til mitt bruk Ved manøvrering i havn med mye vind så merker man godt at det er vindfang i overbygget, man må bruke litt motor for å få den dit man vil. Har ingen grunn til å tro at franskmennene er bedre der, med hytta enda lenger fram, samt mindre som streker i bak Andre båter du kan sjekke ut er Bella 572, Finnmaster 6100, Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
baatkjoper Svart 3.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2014 So du vil anbefale Yamarinen altso? Det ser ut som at den bjelken midt i døra framme stenger mykje for utsynet, korleis har du opplevd dette? Såg litt på den Bellaen, men var litt kjedelig med so lite plass på dekk bak styrehuset. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 må jo si meg fornøyd med yamarinen, ellers hadde jeg nok ikke beholdt den i 10 sesonger. Bjelken i døra blir under synsfeltet. Syns også det er greit med litt størrelse på dekket bak Vil jo anbefale at du får prøvekjørt eller iallefall får vært ombord i de aktuelle båttypene slik at du får sjekket ut plassforhold og løsninger. Før jeg kjøpte Yamarinen, så funderte jeg på en Bella 652 som jeg synes så ut som en snedig båt. Men så var jeg ombord i en, og ble fort enig med meg selv at å betale en halv million for så lite plass ikke var aktuelt (Så da ble det en enda mindre båt - men til under halve prisen) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.