MMM Startet 4.September.2014 Link til dette innlegget Startet 4.September.2014 Jeg er en gutt på 15 år som fyller 16 i januar. Tenker da å sitte med både båt og båtførerprøven til våren. Eneste problem er bare at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvordan båt. Har VELDIG lyst på en Linge konstruksjon. må være de beste båtene som er laget... Uansett, favoritten er og blir Fjordling 17 ht, men disse er veldig vanskelig å få tak i og de trenger ganske stor motor for å gå optimal (90-115 hk etter min mening). Da bruker de også en del bensin noe som også er ganske viktig når man er 16 år. Dessuten koster en 90 eller 115 hester en del penger. Håper å finne et slitent eksemplar og så pusse den opp (ta ut skummet osv). Det er jo en del av morroa! Men som sagt dette blir dyrt, så har derfor sett på andre muligheter.mulighet 1: Gromling 15 åpen. har funnet en billig gromling (rundt 15k med motor) med 35 hk som gjør 33 knop. 33 knop er etter min mening nok og en 35 hk bruker vel ikke så mye bensin selvom det er en ganske gammel to takter. Jeg ser bare to problemer med denne båten: det første er at den har veldig lave fribord. Det andre er at den mangler vanntunnelen som gjør båten stødigere.mulighet 2: musling 430. Denne båten skal jo ha veldig gode kjøreegenskaper + at den har tunnel. Muslingen går vel ganske godt med en 40-50 hester også. eneste problem med denne er at den er bare 14 fot. Er ikke veldig fan av lingehesten så tenkte å støpe en enkel styrekonsoll. men igjen, bare 14 fot. Så er det plass?mulighet 3: Wesling 16. denne skulle man jo tro var perfekt. den har tunnel og den er fin i størrelse. Men den har sine problemer. for det første har jeg lest at båten ikke har et like optimal lengde til bredd forhold. Dette gjør at den føles litt butt og ikke i nærheten så god som en Fjordling. neste problem er at den trenger 70-90 hk den også så da kan jeg like godt kjøpe en fjordling.Så da er spørsmålet. Skal jeg følge drømmen å skaffe meg en fjordling, eller skal jeg spare pengene og kjøpe gromlingen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Kjøp Gromling mens du venter på at rette fjordlingen dukker opp (ingenting i veien for å ha flere Linge-båter i samlinga ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MMM Svart 4.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Sant nok Ivar!! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 (redigert) mangel på tunell + relativt lave fribord opplevde ikke jeg som noe problem med min gromling iallefall, man lærer seg fort å ta hensyn til begge deler Og Lingehesten er genial mtp vektfordeling i båten - man sitter i senter og med båten i balanse så er det bare å "peise på" Redigert 4.September.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Lingehesten fungerer utmerket ja, og bidrar til fin balanse som Ivar sier. Har kjørt min i sommer med Yamaha 40 3syl. Denne har Powertrim, og det fungerte perfekt. Greit å justere etter vær/ kjøremønster:) Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Er gromling en Linge konstruksjon da? Anbefaler deg å kjøpe en musling. Fantastisk båt, jeg har selv en slik som har fulgt meg rundt 20 år nå. Brukes året rundt til det meste, du aner ikke hvor mye denne båten er kjørt/brukt.. Den er solid og godt bygd ,og er fortsatt i forbausende god stand. Noen båter er fullstendig overmotoriserte. Du klarer deg lenge med 30-40 hk på denne. Selv har jeg en 30 hk yamaha 3 cyl gammel type. Fungerer greit når man er alene, men litt snaut med mange/mye last ombord. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 (redigert) gromling er Linge ja. musling er sjefsbåt , og solid. Det som ryker er tofta. Også enig i at til variert bruk så er det ikke noen fordel med for stor motor, båten mister den fine balansen. Redigert 4.September.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MMM Svart 4.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Kanskje en muslig hadde vært tingen? Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Kommer jo litt an på budsjettet ditt det her, greit å ha noen kroner til bensin og vedlikehold også! Går fort noen kroner om noe må fikses og utbedres! Har Musling og det er et morro leketøy! :) Sitér dette innlegget Link to post
MMM Svart 5.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Men snakker jeg sant om Weslingen? Føles den litt butt? har jo sett både på youtube og her inne at det er noen som prøver seg med 225 hk (!) da må det jo være noe med skroget. ikke mange 16 fotere som greier vekta til en 225 hk.... Sitér dette innlegget Link to post
MMM Svart 5.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Men hvor stor motor trenger Weslingen egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Weslingen bør vel ha fra 60hk og oppover har jeg hørt. 50 hk blir litt liten men fungerer helt ok. 90hk er vel egentlig "inner-tier" på denne båten med tanke på vekt, fart, økonomi osv.? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Weslingen er en bra båt, det er sammenlignet med Fjordlingen at det er nevnt at den virker litt buttere. Hvor stor motor man trenger kommer an på bruken, en kompis hadde en med 50hk Yamaha 4T , fungerte helt fint, økonomisk i drift og kjapp i aksen med 1-2 personer. Gikk vel rundt 30 knop. Hadde 60hk 2T i mange år og fikk båten i plan med 8-9 personer ombord (men det tok sin tid) Som bruksbåt mtp kompromiss mellom fart, vekt i hekken, økonomi osv , så tror jeg Yamaha F70 ville funka bra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
V300 Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Har selv hatt en Gromling med Mercury 115 hk rekkesekser som ga opp mot 55 knop. Båten kan absolutt anbefales. Bra sjøegenskaper og utrolig morsom å kjøre. 35 hk er nok alt for lite til å yte et slikt skrog rettferdighet - du bør opp i 60 til 70 hk, noe som også ble anbefalt når båten ble produsert. Når det gjelder Wesling og Fjordling med vanntunnel kan det være greit å være obs på at disse også medfører et problem; saltvann blir stående i tunnelen når båten ligger rolig, hvilket kan medføre at hele tunnelen blir nedgrodd innvendig. Skjer dette vil det medføre vesentlig økt vekt, samtidig som vannet "henger" igjen ved akselerasjon. Resultatet er fartsreduksjon kombinert med et markant høyere drivstofforbruk. Ligger båten i ferskvann eller på henger er dette neppe tema. Men det har vist seg vanskelig å komme til med stoff i tunnelen, og den er nærmest umulig å skrape dersom groe har festet seg. Det er en årsak til at vanntunnel som prinsipp ikke har blitt fulgt opp. Uansett, lykke til med søkingen etter båt ! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Når det gjelder Wesling og Fjordling med vanntunnel kan det være greit å være obs på at disse også medfører et problem; saltvann blir stående i tunnelen når båten ligger rolig, hvilket kan medføre at hele tunnelen blir nedgrodd innvendig. Skjer dette vil det medføre vesentlig økt vekt, samtidig som vannet "henger" igjen ved akselerasjon. er dette noe du har opplevd selv eller noe du har hørt? De første Fjordlingene ble lagd med demonterbar tunnell , nettopp pga at dette ble ansett som et mulig problem. Men groe trives ikke i mørke, så problemet er ikke-eksisterende, og senere fordlinger ble bygd uten demonterbar tunnell. Har hatt min wesling liggenede ute hele sommeren mange sesonger, eneste groen har vært litt rur i åpningen, de første 10-20 cm Mistenker at største grunnen til at vanntunnell ikke er mer utbredt er at det er dyrere å produsere... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
fs Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Har hatt vanntunnell ute kontinuerlug sommer og vinter i en årrekke. Ikke noe vesentlig problem med groe. At ikke vanntunnell er mer utbredt skyldes to faktorer; 1. Ekstra produksjonskostnad. 2. Det enkle faktum at vanntunnell i sin tid ble patentert av Linge. Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 (redigert) Hei Mads, i dine sko ville jeg ha foretrukket å kjøpe en Musling 14 eller Musling 430. Helst med en pent brukt 40hk eller 50hk 2-takt av så ny dato som mulig. Powertrim og tilt og Lingehest er helt nødvendig for å få den riktige Musling følelsen. Hvis du finner en båt med en nyere 4-takt 40hk eller 50hk så går det fint det og. Med 4-takt får du endel snillere fuel forbruk og litt lavere støy. Muslingen er sårbar for aktersjø/vindsjø når den ligger til havn (lavt akterspeil + at den ikke er selvlensende) så en lensepumpe med nivåbryter under aktre tofte kan være en fordel å ha, en tett havnepresenning er minst like viktig, det er mange Muslinger som har sunket ved brygga! Med tanke på Wesling\Fjordling så tenk litt over at du får fint en Wesling i plan med 4 personer ombord og 60hk. Kjører du rundt med en 90 hester som, IMHO, er optimalt for båten, så bruker du sannsynligvis i snitt langt over dobbelt så mye fuel som du vil bruke på en Musling med 40\50 hester på samme distansen. Det vil si at det blir iallefall dobbelt så dyrt for deg sammenliknet med vennene dine hver gang du og kompisene dine drar på fjorden hvis de kjører sine egne båter. Dersom du derimot har med deg venner på tur, så kan du kanskje få de til å betale litt av bensinen? Da har Wesling\Fjordlingen en fordel, du får flere folk ombord! Wesling\Fjordling er flotte båter som du nok kanskje vil eie lenger enn du vil eie en Musling da de funker bra som ungdomsbåt, hyttebåt og daycruiser selv når du er kommet langt opp i 20 årene. Muslingen er grei frem til du er 17-18. I Wesling\Fjordling så har du kalesje, da slipper du og gjestene dine å bli klissvåte på vei hjem når dere er blitt overrasket av været. Vannski\Tube etc: du klarer fint å trekke opp en ungdom på 2 ski med Muslingen med 40 hester, skal du trekke opp på 1 ski må du opp i 60hk, men da vil du ikke velge å trekke ski fordi da kommer du garantert til å montere en chopperpropell, heve motor og off-sentrere motoren for å motvirke propellmomentet ;) Da har du fremdeles en veldig morsom båt som går i 45+ knop med hjertet i halsen og andrenalinkikk hver gang du gasser. Men, det er en båt som går fort i stykker... Min andre Musling, en helt nyprodusert båt, med 70 hk Yamaha 2-takt, levde i 2 måneder før den sprakk langs med hele vannballast tunellen og måtte tilbake til fabrikken for å støpes på nytt...det ble mye krangling om hvem som skulle ta kostnaden... Fabrikken hevdet at båten kun var sertifisert for 35hk, mens jeg hadde bestillt et skrog av de ferdig forsterket for å kunne takle mye mere. Historien endte med at motor og båt ble solgt hver for seg og jeg måtte ta et tap. Wesling\Fjordling går fint å trekke vannski med selv med 60hk. Musling Fjordling og Wesling har veldig god balanse og løfter hele skroget opp og ut av vannet. Jeg har aldri prøvd Gromlingen, men med seteplasseringen ute på styrbord og deg alene ombord, så vil du ikke få den balansen som du får på Lingehest i Musling og Wesling (åpen). Basis det alene ville jeg ha valgt Musling over Gromling, og uansett valgt en Wesling HT\Fjordling over Gromling da den har mye bedre innvendige løsninger. Samtidig er noen Gromlinger selvbygg som igjen betyr at du fort kan ende opp med å kjøpe en dårlig støpt båt hvis du ikke vet hva du skal se etter. Jeg har ennå ikke sett en Gromling til salgs som er strøken, de fleste er veldig lurvete\slitne. Bittelitt moral på tampen: Jeg vil påstå at en Musling med 70 hk eller mer som er tunet for maks fart er veldig ustabil i hastighet og veldig farlig så det skal ikke mye til før du kan ende opp med å skade deg selv, andre eller i beste fall - bare båten, slik jeg gjorde. Det finnes bedre konstruerte båter for å kjøre fort med dersom det er målet, da vil jeg sett på Hydrolift og Gullfisk. Mvh Kim Redigert 18.September.2014 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Men, det er en båt som går fort i stykker... Min andre Musling, en helt nyprodusert båt, med 70 hk Yamaha 2-takt, levde i 2 måneder før den sprakk langs med hele vannballast tunellen og måtte tilbake til fabrikken for å støpes på nytt...det ble mye krangling om hvem som skulle ta kostnaden... Fabrikken hevdet at båten kun var sertifisert for 35hk, mens jeg hadde bestillt et skrog av de ferdig forsterket for å kunne takle mye mere. Historien endte med at motor og båt ble solgt hver for seg og jeg måtte ta et tap. ... Jeg har aldri prøvd Gromlingen, men med seteplasseringen ute på styrbord og deg alene ombord, så vil du ikke få den balansen som du får på Lingehest i Musling og Wesling (åpen). Basis det alene ville jeg ha valgt Musling over Gromling, og uansett valgt en Wesling HT\Fjordling over Gromling da den har mye bedre løsninger. Samtidig er mange Gromlinger er selvbygg som igjen betyr at du fort kan ende opp med å kjøpe en dårlig støpt båt. Jeg har ennå ikke sett en Gromling som er strøken, de fleste som har ligget til salgs virker på meg veldig lurvete\slitne. Kjipt at båten din gikk istykker og fabrikken nektet å ta ansvar. Det du opplevde er etter min mening ikke representativt for båttypen - da skulle man sett ganske så mange tråder her med "hvordan reparere tunnell på Musling" osv. Naboen har en Musling som de har hatt i familien i over 20 år, den har hatt påmontert 25,30,40, 50 og 60hk, og vært kjørt tildels ganske tøft. Skroget er like helt, men innredning/tofter er byttet noen ganger. Gromlingen kjørt alene er bedre enn man skulle tro, men det stemmer at man ikke får den samme balansen som musling med lingehest gir når det er litt rufsete utpå. Min Gromling ser forresten ut til å være et slikt selvbygg som du sier, med problemer som for tjukk gelcoat (da sprekker den lettere opp) , luftblærer i feks steglistene, samt at innerskrog er veldig tynt. musling som synker i fortøyning er desverre et reelt problem, her er vel den mest kjente: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kongehuset/kronprinsens-baat-sank/a/524606/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Champagne Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Min første Musling (også kjøpt ny) med 40hk Yamaha led raskt av sprekkdannelser i akterspeilet og krakelering i gelcoaten på flere steder på skroget. I slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet var det nok "så som så" mht kvaliteten. Begge mine båter ble produsert av Risør Plast. Men til deres forsvar, jeg var nok høyt oppe blant de i fjorden som brukte båtene sine aller hardest Mvh Kim Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Den jeg kjenner best til er Westermoen produsert, men ikke sikker på årstall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 ...Men til deres forsvar, jeg var nok høyt oppe blant de i fjorden som brukte båtene sine aller hardest Mvh Kim Hehe. Husker godt Muslingene dine og minnene strømmer på ;-) Det hendte jo at Hurricanen min fikk kjørt seg litt også. En flott tid var det hvertfall. I dag er vel tempoet litt roligere for oss begge :-) Ståle Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Torsen67 Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Vet ikke om det er nevnt i denne tråden, men Sportling og Draco 20 har vel samme skrog? Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Hei Ståle, gode tider indeed! Krysser fingrene for at Mads & co får minst like gode minner når de mimrer 25 år tilbake! Tempoet er nok roligere nå er jeg redd...det er vel like før vi monterer fastmonterte gåstoler ved styreposisjon for å holde balansen...alternativt kan vi jo vurdere en Lingehest.. Mvh Kim Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Wesling er svak i akterspeilet. Det finnes knapt en Wesling uten sprekker i ulik grad rundt motor/motorbrønn. Musling har ikke denne svakheten, men selvsagt kan alt gå i stykker dersom det belastes langt på utsiden av hva båten er konstruert forl. 60-70hk på Musling er overmotorisering, og medfører økt fare for både folk og skrog. Kjøp deg en Musling med hest og ca 40 hk. Jeg kan nærmest garantere at du blir fornøyd. I tillegg får du en klassisk pen båt som alltid vil være populær. Sitér dette innlegget Link to post
V300 Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Vedrørende groe i vanntunnel; husker vi diskuterte dette etter å ha sett en Wesling med svært mye rur fra akter og et godt stykke inne i tunnelen. Denne tror jeg lå på land på Holmen i Asker. Tidspunktet var i alle fall tidlig 80'. Indre Oslofjord i grunt farvann er mekka for groe. Etter å ha blitt klar over problemet registrerte vi flere båter senere med det samme. Mener også Sjøsport hadde en reportasje om vanntunneler der dette ble tatt opp. Wesling var en populær båt den gangen, og flere båtfolk anbefalte å stoffe så langt inn i tunnelen som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.