Jump to content

A eller B-propell til Mørejet -89 med TAMD42/WJ-A og DP290 drev?


sjøkriger

Recommended Posts

Har jeg rett propellstørrelse? Motor ble pga motorhavari skiftet i 1999 fra ukjent type til TAMD42/WJ-A. Jeg overtok henne med en A4 propell på drevet. Har i det siste stilt spørsmålet om propelltype kan være riktig, fordi jeg ikke oppnår teoretisk turtall. Kanskje noen medlemmer her har erfaringer fra tilsvarende båt/motor?

 

Har følgende opplysninger;

  • Marsjfart med A4 propeller gir 21-23 knop v/3200omdr.
  • Maks turtall 3500omdr gir 25-27 knop
  • Maks turtall på motor uten belastning er 3800omdr
  • Total vekt ukjent, antar 5 tonn
  • Ladetrykk funnet ok
  • Utveksling 1:1,95
  • Nålen på turtallsmåler (orginal VP) har begynt å "danse" +/- 100omdr, noe som gjør turtallsmåling vanskelig

Har prøvd A3, og mener både farten og drivstofforbruket gikk ned. Desverre gikk jeg på en tømmerstokk like etter, og propell ble ødelagt. Fikk ikke målt maks fart/turtall.

 

Har også blitt anbefalt å prøve B-type.

 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Ledning fra dynamo til turteller var løs... nå danser ikke nålen mer. Om bare utfordingen med å oppnå korrekt turtall var like enkel. Har lest utallige tråder om emnet, her er åpenbart ingen fasit-svar.

Har idag montert nye A3 duo-props som kun gir 3250 omdr med maks pådrag, skal gi 3900. Skulle tro turtallet ville øke med mindre propeller... Nytt av året er at jeg enkelt får 4000 omdr uten belastning, men altså fortsatt noe under normalen.

Nytt av året er også at motoren tar seg svært god tid før den etterfølger gasspålegget fra kapteinen. Har bestemt at dieselpumpen skal tvangsinnlegges på verksted, men er det andre spesifikke ting jeg skal be doktoren se etter?

Får inntrykk av at dette med turtall er et utfordrende tema som mange opplever, og som kan ha mange "svar". Håper fortsatt på gode råd fra medlemmene!

Link to post
Share on other sites

Hei Jantzen, TAMD42 er uten kompressor, men tipset om B-propell vil bli fulgt opp så snart jeg finner et par. Har tidligere forsøkt å kjøpe brukt gjennom markedsplassen her, prøver igjen snart.

Volfro; Har selv vært i kontakt med Skorpa Fiberglass som bygget disse båtene, men siden motoren min er nyere enn båten (erstatningsmotor) ble det ikke enkelt å svare på dette med riktig propell. Men B-propell ble nevnt som mulig løsning ja, men også mindre A-propell, som er prøvd ut nå.

 

Takker for svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...