Jump to content

gløde/startproblemer perkins 4108

snekko880

Recommended Posts

Jeg gløder alltid ca 20 sek før jeg starter, motoren starter alltid, men en sjelden gang stopper den igjen etter ca 5-8 minutter. Motoren starter som vanlig, men begynner å gå urytmisk etter ca 5 minutter,for så å stoppe, når den da blir restartet uten gløding gården fint igjen. I dag tok jeg av lyddemperen over innsugsmanifoilen slik at jeg kunne se om glødingen virker som den skulle. Satt nøkkelen i glødeposisjon og etter et par sekunder begynnte det å røyke fra glødepluggen, når jeg vridde om nøkkelen så flammet det opp, og slik er det vel egentlig det skal virke? Men så bare fortsatte det å brenne noe voldsomt, omtrent som en blåselampe nede i manifoilen, dette fortsatte i 5-6-7 minutter, så stoppet motoren. Når jeg startet opp igjen glødet jeg ikke, det kom da heller ingen flammer og motoren gikk som en klokke til jeg slo den av en timers tid seinere, spørsmålet blir da: skal det brenne så intenst så lenge? Motoren røyker også en god del på tomgang, mye mere en perkinser jeg har hatt før, men om det er noen sammenheng vet jeg ikke, den røyker betydelig mindre under gange, men når jeg kommer ned på tomgang igjen kommer røyken tilbake, selv om motoren er helt gjennomvarm, røyken er grå blå på farge. Dysespisser skal være skiftet for 250 timer siden iflg. forrige eier.. Noen tips og ideer jeg kan prøve ut?

PP

Jeg gløder aldri motoren så lenge det er + grader, og den starter nokså umiddelbart. Meg bekjent er det i hovedsak en del Volvomotorer i denne størrelsen som må glødes. Det betyr at om motoren ikke starter uten gløding er det noe med motoren, dyser, kompresjon, for lave omdr. ved start m.m. Men det er også opplagt noe galt med glødingen dersom den brenner slik du beskriver. Jeg kan ikke si noe mer spesifikk, men du kan prøve å starte uten gløding. Går det greit innsnevres problemet til glødingen. Går det ikke greit må du se nærmere på det jeg nevnt evnt. få faghjelp. Du kan også snakke med "Økonomidlere" (nr nett) de er svært servisevennlig.

Flammene rundt glødepluggen bør gi seg gradvis i løpet av 30 - 60 sekunder etter at motoren har startet. Kan virke som du har feil på pluggen eller bryter for innkobling av gløding (tenningsnøkkel). Lekker det diesel gjennom glødepluggen kan det gi røyk, dvs for mye diesel inn i sylinder gjennom luftinntak.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Det er vel ikke behov for å bruke fakkelstart når det ikke er kaldt. Problemet med at Perkins stopper etter noen sekunder etter at den starter helt fint, kan skyldes at diesel renner i retur til tanken når motor står stille. Ved oppstart går den på det som ligger i pumpen, men får så en luftboble før den rekker å få ny diesel fra fødepumpen. Understreker at dette er en teori helt for egen regning, basert på erfaring med en liten hjullaster vi har på jobben. Der skjer alltid dette når den har stått lenge i ro. Vi løser dette ved at vi pumper godt med håndpumpen, til vi kjenner det er fullt i systemet. Da starter maskinen som regel helt greit.

Tok en titt i dokumentarkivet her på baatplassen og fant en engelsk verkstedmanual for motoren. Nå er jeg håpløs i engelsk, men det sto noe om overdreven bruk av gløding tar oksygenet fra motoren. Det kan virke som det er tilfelle her siden den til slutt stopper, og starter helt greit etterpå uten glødingen.

Tror det er mye i det Jens_P skriver om at det stadig renner diesel til denne gløderen. Det skal det ikke gjøre. Det skal bare skje ei kort stund slik at den slukker av seg selv. Det gjør den tydeligvis ikke. Dette kan jo forklare at den ryker på tomgang også, ved at motoren får diesel som stadig tilføres fra luftinntaket via gløderen.

Jeg er ganske sikker på om du hadde dreid nøkkelen til gløding mens motor er i gang, og er gjennomvarm, ville glødingen startet da også. Det skal ikke være mulig for dette skal være termostatstyrt mener jeg.

Det virker som gløderen får diesel hele tiden mens motor går og det skal den ikke gjøre. Men den antennes bare med nøkkelen i glødeposisjon, og har den først tent, brenner den uten strøm helt til tilførsel av diesel stopper. Det blir først når motoren stoppes.

Takk for mange gode svar.

Jeg heller også litt til teorien om at det kan være noe tull med diesel som renner i retur ved stillstand, noen som vet hvor det er mest sannsynlig at det kan skje?

Er det bare i nøkkelen at glødingen blir styrt, eller er det noe releer som blir trigget av glødeposisjonen til nøkkelen? Når dette skjer, anslagsvis hver 10 gang motoren startes, så stopper alltid motoren etter noen få minutter, og det høres egentlig ut som om den går tom for diesel, eller evt. luft. Den dieselen som skal komme etter glødingen, hva blir den styrt av, noen som vet?

Har du målt spenningen på glødepluggen etter at du har startet? Hvis du fortsatt har 12v her så ville jeg sjekket tenningslåsen, evt lagt opp en egen trykkbryter for gløding. Når det gjelder tilførselen mener jeg at det er varmen fra glødepluggen som får dysen til å åpne. Det går vel kun et lite rør fra dieselfilteret bort til innsuget.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Enig med Anjuma, legg egen kurs/bryter til gløde(fakkel). Denne skal vel åpne for diesel ved varme, men dersom dette systemet ikke fungerer optimalt, fks. ved at diesel ikke stenger helt, vil du jo ha en åpning inn i et dieselsystem som skal være lukket. Det skal vel kunne gi symtomer som omtales her............enten ved at det dannes en luftboble i filteret, som gjør at motor stopper etter at oljen i pumpa er brukt opp. Eller at motor får ekstra diesel gjennom manifold via fakkel.

Absolutt en god ide og måle når det er spenning på denne pluggen. Min teori er at det bare er spenning så lenge du holder nøkkel i glødeposisjon og at det heller ikke er styrt av rele. Så tror jeg den forsetter å brenne uten strømtilførsel, omtrent som en primus, så lenge den får diesel.

Det er her feilen ligger mener jeg. Den får hele tiden diesel til gløderen så lenge matepumpa er i gang, og det skal den ikke gjøre.

Så om den startes uten å glødes antennes ikke gløderen, men det renner fremdeles inn i innsuget så lenge motoren går, og gir denne blågrå røyken på tomgang.

At den stopper pga luft i systemet kan jo være, men jeg heller fremdeles til at når det brenner så kraftig rundt gløderen at den faktisk brenner opp alt oksygenet som motoren skal.

Dette var min teori, men det kan godt være at dette er helt feil da jeg ikke kjenner dette glødeprinsippet særlig godt.

Hei Pettersand, jo jeg får start på motoren uten gløding, men da må jeg kinne ganske lenge på starteren.. den starter mye fortere med gløding..

Hegra: Jeg synes det høres svært sannsynlig ut at jeg kan ha en form for diesellekkasje inn på manifoilen, som du sier når det først har antent vil det jo brenne etter primusprinsippet så lenge det kommer brennstoff, varmen er der jo allerede, selv om spiralen har sluttet å gløde. Men da dukker jo spørsmålet opp, hva er det som styrer denne flowen av diesel? kan det være en ventil som ikke stenger, eller? Det virker også som en fornuftig tanke at denne dieselen skaper problemer med røyk, også dersom jeg ikke gløder først, for da ligger jo problemet evt. på drivstoff siden, og er sånn sett uavhengig av glødespiralen..

Perkinsen jeg hadde i min forrige båt glødet jeg ikke uten at det var griskaldt ute, det var riktignok en 4236 men glødeprinsippet er jo akkurat det samme sannsynligvis..

Takker for god hjelp her på forumet :smiley:

Denne motoren skal starte greit ved alminnelig vår - høst luften temperatur uten gløding og uten at du må kinne på starteren. Jeg vil la lagt problemet med glødingen til side i første omgang og først sjekket ut hvor ikke motoren starter normalt uten gløding. Poenget er vel at motoren skal starte normalt. Du skriver at den ryker mye..vil kanskje først ha sjekket br.ventilene (dysene).

Det beste hadde vel først og sett om denne glødingen fortsetter uten strøm, altså måle, eller en prøvelampe på pluggen og sjekke at strømmen virkelig kobler ut når du slipper nøkkelen. Gjør den ikke det så er det vel elektrisk feil.

Hvordan tilførsel og stengning av diesel til denne pluggen foregår er jeg usikker på, men om noen er bedre i engelsk enn meg, så mener jeg det er mulig å finne det ut i verkstedmanualen som det er flere av i dokumentarkivet

pettersand : Jeg vil la lagt problemet med glødingen til side i første omgang og først sjekket ut hvor ikke motoren starter normalt uten gløding.

Nja, ikke helt, for hvis det er slik at det renner diesel hele tia i denne glødingen er jo ikke det noe særlig. Så får man kanskje se på startproblematikken etterpå, men normalt skal den starte uten gløding sommerstid, men men, alderen krever jo sitt ....

Redigert av hegra (see edit history)

Pettersand: er enig i at det med røyken kan minne om dårlige spisser/dyser, men forrige eier opplyste om at disse var byttet, for ca 200 timer siden, så jeg tror jeg ligger den litt på is foreløpig, er for øvrig enig med at den selvfølgelig bør starte greit på sommerstid uten å skulle ha behov for gløding..

Hegra: Jeg har lest i disse verkstedsmanualene, både på engelsk og norsk, men finner ikke noen forklaring på virkemåten til dieselforsyningen til glødingen..

røyken fra motoren ligner på røyk fra uforbrent diesel, både på lukt og utseende, ikke så blå og svidd lukt som det kan komme fra oljelekkasje, ikke så hvit og søtlig som det kan være ved vannlekkasje. rett og slett grå blå sur dieseleksos.. støtter opp om teorien om "ekstra diesel" i innsuget fra evt.glødesystemet...

for øvrig veldig hyggelig at dere er så villige til å dele gode tips og hjelp :thumbsup:

Pettersand: er enig i at det med røyken kan minne om dårlige spisser/dyser, men forrige eier opplyste om at disse var byttet, for ca 200 timer siden, så jeg tror jeg ligger den litt på is foreløpig, er for øvrig enig med at den selvfølgelig bør starte greit på sommerstid uten å skulle ha behov for gløding..

200 timer sier ingen ting , årstall er bedre.

Hvor man mange vinteropplag er dette siden?

Og kontroll av ventilklaringene, er ikke dumt.

Mulig det er noe om gløding her.

http://www.parts4engines.com/index.php?main_page=index&cPath=39&zenid=257aa482fbdc0f77ba7ec7c172b05870

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...