Even kriver Startet 6.September.2014 Link til dette innlegget Startet 6.September.2014 Hei, jeg er på jakt etter en trebåt jeg kan jobbe med i vinter og bruke den hele sommeren :))) jeg har sett på en båt, men der står det at man må bytte nagler i skråget? er det mye jobb? og hva som egentlig må gjøres og korti det må gjøres for å vedlikeholde båten Sitér dette innlegget Link to post
sabbgutten16 Svart 6.September.2014 Link til dette innlegget Svart 6.September.2014 Spørs hva som må gjøres med en trebåt. I dette tilfelle hadde jeg holdt meg unna , men det er min mening da. Viss du skal kjøpe den så sjekk den får råte ! Hadde alle disse problemene selv og gav opp båten da masse nagler måtte skiftes, bord pga råte og annet mye rart ! Synes selv det er nok arbeid med en trebåt uten noen problemer. Jaja håper du får deg en trebåt da :) Nydelige båter ! Sitér dette innlegget Link to post
Even kriver Svart 6.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2014 eneste som fekk meg kjøpt er at trebåter er nydelige, hehe. men tror jeg jeg skal gå for plastbåt når jeg tenker meg om Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Har hat flere trebåter som je har pusset opp og det er litt arbeid med å få de pene . Men når de er oppe så er det ikke så mye , jeg brukte likke lang tid på å lakke skroget på min 28 fot som naboen brukte på å polere sin 14 fot . Da matet jeg på førte lakk mens han vasket og polerte Sitér dette innlegget Link to post
Even kriver Svart 15.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 er det noe spessielt ejg må holde meg unna for å kjøpe trebåt? Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Har selv en trebåt, ja den er vakker! Den har vært godt vedlikeholdt i sine 50 år, bortsett fra de 2 årene jeg har hatt den da....... Se opp for råte i kjølstokk og de nederste bordene, du skal være ganske flink snekker for å få det til om du må skifte noe her. Kjør kniv eller syl i treverket for å teste hvor mykt det er. Når du har ett rent skrog, vær nøye med forarbeidet. Nettet bobler av millioner av gode råd. Har nylig hatt en shining på min, jeg var ganske heldig, ingen store overraskelser heldigvis!! Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
index Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Skal du kjøpe deg trebåt, så finn en som har blitt godt stelt med hele tiden og ikke en som har blitt forsømt. Noen år uten skikkelig vedlikehold er nesten håpløst å hente inn igjen på en trebåt uten at du sitter med over middels kunnskaper om emnet. Jeg ville heller ha gått for en plastbåt, da har du i det minste noe som holder tett og som ikke råtner/sprekker opp/sprenger nagler etc. Jeg har sans for trebåter, for all del, men vedlikeholdet er krevende og går utover brukstiden. Jeg prioriterer å bruke båten fremfor å fikse råte, skifte nagler, skrape og olje etc. Hadde jeg hatt for mye fritid og for lite andre prosjekter hadde det kanskje blitt trebåt på meg også. Men nå er det plast som gjelder... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
valvolainen Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Er den i grei stand, noe mange er, trenger det ikke være mer arbeid enn matting+lakk to ganger, tre dager med jobb. Pluss stoffing. Ikke noe å være redd for! Som sir day sier, ta en runde med skrujern før handel. Ligger den på vannet, kjør og sjekk langs hele båten at det ikke lekker vann under gange. Det er billig med trebåt, og de kan gi mange år med problemfritt båthold. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Skal du kjøpe trebåt, bør du absolutt kjøpe en som er godt holdt - og ikke minst fri for råte. I motsatt fall skaffer du deg nok mer arbeid enn du er klar over. En trebåt der en må skifte søm, skal du holde deg langt borte fra. I tillegg til at det er mye arbeid, kan jeg garantere at det er mer enn bare sømmen med en slik båt. Jeg har hatt flere trebåter, så jeg tror jeg kan si at jeg har litt peiling.La mye arbeid i disse slik at de nærmest fremstod som "møbler". Men så er jeg vel det en på godt norsk kaller en pedant. En velstelt trebåt kan være svært fin, men det krever nok litt arbeid. Det kommer litt an på hvilke krav du selv stiller utover det absolutte nødvendige. Er tilbøyelig til å være enig med index i at dersom du er uerfaren med trebåt, ville jeg ha satset på glassfiber. Du vil i alle tilfelle styre unna en god del problemer som kan være med en trebåt. Men for all del, du kan være heldig og finne deg en trebåt som du har glede av lenge.........med "litt" arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Hvordan bli erfaren med trebåt hvis du kjøper glassfiberbåt? Ta med deg en som har greie på trebåt når du skal se båten. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Svaap Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 'Liker' Skudenes kommentar :) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.