TCSnekke Startet 7.September.2014 Del på Facebook Startet 7.September.2014 Jeg er den stolte eier av en Carat 7400. Båten er 85 modell, og den 52hesters dieselmotoren er en Sole Mini 55 2009 mod. Har nettopp overtatt båten og lurer på om girkassen er som den skal. Høres litt brutalt slik den går i gir. Forover og akterover, med et dunk. Har liten erfaring med innenbordsmotor og håper noen kan høre klippet si om giret er som det skal være. Her kan dere se og høre opptak: https://www.dropbox.com/sh/957rkocof7hmrfh/AADo9qSPhJt4x3OYtfuZRpCxa?dl=0 Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 Hørte noen små smell avogtil, det er jo et mekanisk gir så de pleier å lage endel lyd ved innkobling. Samme på mitt også (tmc60)'om ikke verre. Husker jeg leste en klage på et engelsk forum for kanalbåter, disse veksler mye med girene, fremover og bakovet. Var visst ganske slitsomt med disse smellene når giret gikk i inngrep. Ta en sjekk: Oljenivå på kassa (byttes årlig) At tomgangsturtall på motor ikke er for høy. At vaiere til girskift beveger seg riktig. Sitér dette innlegget Link to post
TCSnekke Svart 7.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2014 Girolja er byttet iår av forrige eier og viser riktig nivå. Tomgang er på 900 rpm dette skal være riktig ifølge instruksjonsboka. Skal sjekke vaierene imorgen. Takk for tips! Når motoren går i gir så starter akslingen momentant slik at motoren gjør et lite kast. Det virker veldig brutalt. Er det ikke oljen som driver giret rundt men stål mot stål, derfor dette smellet? Dersom det er normalt så ville jeg følt meg veldig beroliget. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 (redigert) Mange mekaniske girbokser lager lyd når du setter de i gir. Det er jo bedre at den går i gir enn å slure :-) Det er clutchene i giret som kobles sammen. Det er sikkert ikke noe galt med vaierne siden den kobler lett inn og ut. Oljetrykket driver et hydraulisk gir, ikke mekaniske gir. Redigert 7.September.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Hei! Høres helt normalt ut på denne typen gear. Jeg synes imidlertid at det høres ut som turtallet er i høyeste laget ved inn og utkopling av gearet. Mener det er mulig å justere ned turtallet noe, uten fare for at motoren "kveles", hvis riktig størrelse på propell. 50-100 omdr. mindre vil nok bidra til mindre slag. Har hatt samme motor og gear selv. (Mini 44) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 må si meg enig med rogeri. hvis det er enkelt å justere ned turtallet litt så ville jeg prøvd det. vil føre til at den går mykere i inngrep. Når motoren vibrerer mye har du justert turtallet for langt ned. Jon Sitér dette innlegget Link to post
TCSnekke Svart 9.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2014 Takker for svar Da er det bare å slappe av nyte båtturene uten bekymring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.