Jump to content

Sole Mini 55 girkasse lyd

TCSnekke

Recommended Posts

Jeg er den stolte eier av en Carat 7400.

Båten er 85 modell, og den 52hesters dieselmotoren er en Sole Mini 55 2009 mod. Har nettopp overtatt båten og lurer på om girkassen er som den skal. Høres litt brutalt slik den går i gir. Forover og akterover, med et dunk. Har liten erfaring med innenbordsmotor og håper noen kan høre klippet si om giret er som det skal være.

Her kan dere se og høre opptak: https://www.dropbox.com/sh/957rkocof7hmrfh/AADo9qSPhJt4x3OYtfuZRpCxa?dl=0

Hørte noen små smell avogtil, det er jo et mekanisk gir så de pleier å lage endel lyd ved innkobling.

Samme på mitt også (tmc60)'om ikke verre.

Husker jeg leste en klage på et engelsk forum for kanalbåter, disse veksler mye med girene, fremover og bakovet. Var visst ganske slitsomt med disse smellene når giret gikk i inngrep.

Ta en sjekk:

Oljenivå på kassa (byttes årlig)

At tomgangsturtall på motor ikke er for høy.

At vaiere til girskift beveger seg riktig.

Girolja er byttet iår av forrige eier og viser riktig nivå. Tomgang er på 900 rpm dette skal være riktig ifølge instruksjonsboka. Skal sjekke vaierene imorgen. Takk for tips!

Når motoren går i gir så starter akslingen momentant slik at motoren gjør et lite kast. Det virker veldig brutalt. Er det ikke oljen som driver giret rundt men stål mot stål, derfor dette smellet?

Dersom det er normalt så ville jeg følt meg veldig beroliget.

Hei!

Høres helt normalt ut på denne typen gear.

Jeg synes imidlertid at det høres ut som turtallet er i høyeste laget ved inn og utkopling av gearet.

Mener det er mulig å justere ned turtallet noe, uten fare for at motoren "kveles", hvis riktig størrelse på propell. 50-100 omdr. mindre vil nok bidra til mindre slag.

Har hatt samme motor og gear selv. (Mini 44)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...