Jump to content

Fiskeredskap i sjø, er tyveri allment akseptert?


millisivert

Recommended Posts

Tiltredes. Mye idiotisk plassering midt i leia - med kuling og kveldsmørke er de helt umulig å se når bølgene skummer. Farlige saker. Har hatt et slikt tau rundt hver aksling/propell. Hadde jeg hatt så flaks at det sto navn og telefonnummer ville jeg latt høre fra meg.

 

Tyveri av godt merket og fornuftig plassert utstyr er selvsagt ikke greit. Fjerning av utstyr som er dårlig merket og plassert midt i trange leder er et pluss for sikkerheten. Har flere ganger lurt på å fjerne det mest idiotiske jeg ser, men har ikke gjort det, utover det som har fulgt i propellene. Det var ikke gratis. Umulig å se i mørket med mye vind og bølger - burde hatt radarreflektor på slik som er mer vanlig i enkelte andre land

Link to post
Share on other sites

Nå satte eg teinene inne i ei lita vik, godt synlige blåser (røde) og med knuter nok til en storm og to. Setter ikkje teiner der det er alminnelig ferdsel med båt. Satte dei på flo og hadde passe stramme tau med resten av tauet kveilet fint opp og nær blåsa. Ingen tvil om at mine er stjålet. Har sjekka med politiet om dei hadde tatt dei, sjøl om dei var merket med navn, adresse og telefonnummer og teinene var lovlige.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Husker godt vi var på jakt på en ikke navngitt øy i vestfold da jeg observerte 3 forskjellige båter som dro opp og sjekket samme redskap, den ene kom på morgen før lysning. På ettermiddagen samme dag kom ytterligere en båt og tok med seg hele rasket. Det ble jo nesten ikke fugl av alt det bråket..

Link to post
Share on other sites

Bare for noen få dager siden skulle jeg ut å trekke mine teiner. Når jeg kom bort til teinene så såg eg at det låg en rib med to ungdommer ombord ca 100 meter fra teinene mine. Jeg syntes det var rart at dei låg der stille og bare kiket ofte bort til meg når jeg drog teinene mine. Når jeg hadde fått ombord teinen, så ante jeg lunta, teina var tom og struten stod vid åpen. Slik var det på alle mine teiner untatt ei teine som dei sikkert hadde oversett. Denne hadde heldigvis 6 krabber i seg. Når jeg var ferdig å dra mine teiner og skulle til å gå der ifra, så såg jeg at dei i rib'en startet opp og ga full gass der ifra. Siden jeg har en ganske kjapp båt selv, så tenkte jeg at jeg skulle ta følge med dem for å sjå deres reaksjon. Jeg tok dei igjen ganske raskt og når jeg kom opp på siden deres så dukket dem bare hodet ned og skjulte seg bak armen sin. For meg var det tydelig at dei har vært å dradd mine teiner.

Bellen, du er utrolig mild! Det hadde vært nok for meg. Jeg ville fulgt etter dem fram til de kom til land og tatt en liten "prat" med dem. Forutsatt at de ikke var større og sterkere enn meg, selvsagt... :lol:

 

Det blir som bensintyveri fra kanner i båt, det er sånt man bare ikke gjør! Bensintyveri er lettere å komme til livs. Faren til en jeg en gang spilte i korps sammen med (Suttemugikken i Mandal, selvsagt!) ble frastjålet oljeblandet bensin fra kannene sine to ganger. Så satte han noen kanner der med sukkerblandet bensin, og de ble tømt. Siden ble han ikke frastjålet noe. Alle vet vel nå at det skal mye til før sukker skader motoren, men på den tiden trodde jo alle det, så jeg regner med at de oppdaget det uoppløste sukkeret da de helte bensinen over på egne tanker og fant ut det var best å holde seg unna!

 

For min del mistet jeg én av fire teiner da jeg begynte å fiske med tunge vestlandsteiner i sommer. Det var fire teiner som lå i samme området (inne i en bukt, knallgule dobber, hvis noen ikke så dem der, var det nok helst styrepilsen som hadde skylda), og alle tau var sikret med solide knuter, og tampene på knutene var sikret med strips som gikk gjennom flettingen i tauet. Så det er ikke snakk om at den kunne ha forsvunnet ved et uhell. Men som jeg har nevt tidligere i en annen tråd, er teorien min at skurkene var for dovne til å ta flere teiner. En 17 kilos vestlandsteine som skal trekkes opp, og helst litt fort hvis man har dårlig samvittighet, er fordømt tung. Selv har jeg teinehaler og er kjempefornøyd med det opplegget! Så forrige onsdag var jeg forbi OK Marine igjen (man kan si at jeg bor på Akland ved Risør, men lever på hytta i Mandal!) og kjøpte tre teiner til. Agnet er klart, og tirsdag om en knapp uke drar jeg ned igjen. Idet nyhetene begynner neste onsdag morgen klokka 08, fyker den første av de seks teinene uti! Gleder meg vilt! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I områder hvor det er mye redskaper satt ut kunne det vel tenkes att en arrangerte et en form for vakthold, f.eks i hummersesongen. Det må da sannsynligvis foretas noen markante eksempler til skrekk og advarsel dersom en overasker tyver, dersom dette skal ha en viss avskrekkende virkning. Det kan være foto/video m/oppslag...hm og andre ting som jeg ikke vil nevne.

Link to post
Share on other sites

En anmeldelse til politiet med biler/video av pakket burde i alle fall ikke føre til henlagt sak :wink: Men samtidig har gjerningsmenn (og kvinner) blitt filmet og tatt bilde av før uten at dette har hindret henleggelse, så ikke rart at enkelte drives til å ta saken i egne hender..

Link to post
Share on other sites

En anmeldelse til politiet med biler/video av pakket burde i alle fall ikke føre til henlagt sak :wink:

 

Du har rett i at den ikke burde det. Men den kommer til å bli det. "Henlagt på bevisets stilling" også kjent som "ha'kke tid, må ut og skrive fartsbøter".

 

Nei, her er det god, gammeldags juling som funker. Har ennå ikke sett noe særlig til tjuvpakk som har anmeldt "borgervern", også kalt "sinte naboer":

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har en litt uvanlig historie fra Ytre Oslofjord her. [...]

Ikke uvanlig i det hele tatt... har flere ganger sittet på sjøfugljakt å sett på at 3 ulike båter kommer å trekker samme teine i løpet av en dag :nonod:

Hvem som faktisk eide teinen eller om noen eller alle av de hadde noe med å trekke teina aner jeg ikke, men litt mistenkelig så det jo ut.

Naboen kunne forresten fortelle at en teine som han hadde satt agnet med makrell ble trukket med "ferskt" agn av berggylt... Så at "noen" ikke er så nøye på hvilket navn det er på blåsa er vel rimelig klart.

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte rykter i går om at det er mer tyveri fra hummerteinene i år enn vanlig, at noen vet hvem det er, og at en har funnet to båter som har fått slått hull i bunnen.

 

Det var ryktene så langt. Selv tror jeg ikke vi har hatt gjester i teinene, selv om resultatet har vært dårlig i det siste. Denne helgen ble det en undermåler og en med rogn. Nå var det også lite krabbe.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I dag var iallfall en av teinene mine flyttet. :headbang::smash::boxing: Hadde jeg tatt noen på fersken med mine teiner, skulle de fått fem sekunder til å vise legitimasjon fra politiet eller kystvakten, og så hadde det vært dengetid! Det har sine fordeler å fiske med en skjærgårdsjeep med toppfart på innpå 40 knop - det skal veldig mye til før noen klarer å slippe unna!

Link to post
Share on other sites

og så hadde det vært dengetid!

Dæven så tøff du er :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sitter mesteparten av disse 100kg lavere ned enn skallen?, det synes å være rimelig tomt høyere opp iallefall :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Klart der surt for de som setter bruk i sjøen, og som er utsatt for at noen tømmer det for fangst..

 

Spørsmålet som dukker er når skifter fisk/krabber osv eierskap fra å være fritt tilgjengelig i havet til å bli en person sitt eierskap.. Er det før personen vet at fangsten er der?, når den er tatt opp? eller når skjer denne endringen? Link til relevante lover er greit

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sånn i en kjapp runde fant jeg iallfall dette:

 

 

Miljøkoordinator ved Agder politidistrikt Torvild Selås medgir at politiet gjerne skulle brukt mer tid på å holde oversikt over hummerfisket.

– Likevel er vi i en situasjon der vi må prioritere hardt på de ressursene som er tilgjengelig til enhver tid, sier han.

Han forteller at politiet hvert år får inn mellom fem og ti henvendelser fra folk som fortviler over at de har hatt ubudne besøk i teinene.

– Det er politiets oppgave å ta seg av anmeldelser, men ellers er det mange forskjellige etater som er involvert i oppgaven med å overvåke at hummerfisket foregår i henhold til regelverket, sier Selås, og nevner i den forbindelse både fiskeridirektorat og kystvakt.

Torvild Selås understreker at politiet gjerne mottar tips fra publikum som gjelder tjuvtrekking av teiner, eller andre ulovlige forhold rundt fisket som kan følges opp

Så politiets miljøkoordinator anser iallfall tjuvtrekking som et lovbrudd. Holder det? :wink:

Link to post
Share on other sites

[...]Spørsmålet som dukker er når skifter fisk/krabber osv eierskap fra å være fritt tilgjengelig i havet til å bli en person sitt eierskap..[...]

Ja, dette er nok ett viktig spørsmål som lett kan være vanskelig for menigmann. Det er jo oftest bare bøya som er merket med navn, så at ikke tau og teine er felleseie kan kan nok i mange tilfeller være uklart. Enda verre er det med samleteiner (som det gjaldt i saken fra tb.no), de er sjeldent merket i det hele tatt der de henger under brygga... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...