Jump to content

Fiskeredskap i sjø, er tyveri allment akseptert?


millisivert

Recommended Posts

  • 11 måneder senere...

Klart der surt for de som setter bruk i sjøen, og som er utsatt for at noen tømmer det for fangst.. 

 

Spørsmålet som dukker er når skifter fisk/krabber osv eierskap fra å være fritt tilgjengelig i havet til å bli en person sitt eierskap.. Er det før personen vet at fangsten er der?, når den er tatt opp? eller når skjer denne endringen? Link til relevante lover er greit 

Når fisk/krabbe/hummer har gått i min redskap som står i sjøen er det min eiendom. Jeg synes å lese at du ikke forstår dette med å ikke røre andres fiskeredskap.

Hvis du ble tatt i å tømme mine teiner så kunne det lett skje at jeg mistet kontrollen over min 28 for sjark og ved et uhell pløyde rett over din 15fots båt. Følger du noen lover så har du redningsvest og klarer deg, men båten din blir det kansje værre med. Synd, men når jeg står å roper til deg at du skal la mine teiner være i fred, så kan jeg ikke styre samtidig. Huff og huff! Slik er det bare. Blir lett et lite uhell av slikt.

Moralen er:Ligg unna andre folks redskaper! Uansett om du tror at fisken er alles eiendom, så er ikke fiskeredskapene det, så de ligger du unna!

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet som dukker er når skifter fisk/krabber osv eierskap fra å være fritt tilgjengelig i havet til å bli en person sitt eierskap.. Er det før personen vet at fangsten er der?, når den er tatt opp? eller når skjer denne endringen? Link til relevante lover er greit 

 

Dette kan du umulig mene med fullt alvor vel?

Link to post
Share on other sites

For å svare på overskriften. Nei, tyveri av fiskeredskap er IKKE allment akseptert. Jeg kan til nøds ha forståelse for at noen 14åringer trekker annen manns bruk i sommerferien for spenningens skyld og for å få seg en krabbe eller to og slipper teinen ut igjen, men når voksne folk drar ut på tokt for å fylle båten med fiskeredskap og krabbe, hummer osv. da snakker vi om pakk som burde vært jaget på land og fratatt båten.

Link to post
Share on other sites

Hva om fiskeutstyret blir stående i sjøen i lengre tid, og ingen plukker det opp? Evt hvis fiskeutstyret åpenbart har driftet avgårde og strandet på et annet sted enn hvor eieren plasserte det? Hva om utstyret åpenbart er plassert ut ulovlig? Tyveri av fangst er selvfølgelig en uting, men jeg synes det er noe ekstremt å hevde at eiendomsretten er så hellig at man aldri under noen omstendighet skal kunne røre andre sin eiendom, eller så hellig at det er OK å ty til vold ovenfor de som forbryter seg.

Link to post
Share on other sites

Det var lenge! Nå harjeg latt teinene mine stå på samme plassen siden tirsdag, men jeg satser på at ingen har rørt dem.Det er iallfall ingen som har rørt dem tidligere i årets sesong, men det er folk som har vært plaget av det i Mandals-skjærgården, både yrkes- og hobbyfiskere. Men jeg tror det stort sett gjelder de teinene som står langt innaskjærs.Det gjør ikke mine.

Link to post
Share on other sites

Da jeg kom ut med båten før påske i år stod det fremdeles noen hummerteiner ute fra i fjor høst. Jeg hadde veldig lyst til å beslaglegge dem, men gride å styre meg.

 

Men hvordan vet du at det var hummerteiner under blåsene og ikke krabbeteiner eller garn?

Link to post
Share on other sites

Men hvordan vet du at det var hummerteiner under blåsene og ikke krabbeteiner eller garn?

 

Fordi jeg observerte de samme teinene på hummerfeltet på høsten. På våren var de full av groe og bar de tydelig preg av å ha ligget lenge i sjøen. De lå dessuten altfor grunt til å være lovlige krabbeteiner.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ut i fra ren hukommelse kan jeg fort ha vært en av disse "kriminelle", bygutt er jeg også så det beviser vel opptil flere teser her.

 

Noen krepseteiner og garn fra ferskvann har endt i nærmeste søppeldunk, da de har vært dårlig merket og har endt i propell, dreggtau eller fiskeutstyr. Kremeksempelet er idioten(e) som plasserer krepseteiner inne i båsene på flytebrygga der jeg har båten min. Litt usikker på hvordan jeg i det hele tatt skal få ut båten uten å ta opp teinene bak båten min.

 

Noen hummerteiner har havnet i nærmeste søppeldunk av samme årsak. Noen garn satt innenfor hundremetersgrensen eller for grunt har også lidd samme skjebne.

 

Det "slurves" mye med merking av fast redskap, og med hvor dypt garn skal stå. Pussig nok er ofte garn satt for grunt på kjente sjøørretplasser også utilstrekkelig merket. Merkelig det der.

Link to post
Share on other sites

Vel, der  har jeg  ren samvittighet. Dyre vestlandsteiner og skotteteiner merker man og setter lovlig og noenlunde fornuftig! :giggle: Men jeg må si at det å kjøre båt i deler av Mandals skjærgård nå om dagen mest kan sammenlignes med det Kjus og gutta gjør. Om ikke slalåm, så iallfall superG!

Link to post
Share on other sites

Ut i fra ren hukommelse kan jeg fort ha vært en av disse "kriminelle", bygutt er jeg også så det beviser vel opptil flere teser her.

 

Noen krepseteiner og garn fra ferskvann har endt i nærmeste søppeldunk, da de har vært dårlig merket og har endt i propell, dreggtau eller fiskeutstyr. Kremeksempelet er idioten(e) som plasserer krepseteiner inne i båsene på flytebrygga der jeg har båten min. Litt usikker på hvordan jeg i det hele tatt skal få ut båten uten å ta opp teinene bak båten min.

 

Noen hummerteiner har havnet i nærmeste søppeldunk av samme årsak. Noen garn satt innenfor hundremetersgrensen eller for grunt har også lidd samme skjebne.

 

Det "slurves" mye med merking av fast redskap, og med hvor dypt garn skal stå. Pussig nok er ofte garn satt for grunt på kjente sjøørretplasser også utilstrekkelig merket. Merkelig det der.

Jeg syns det er litt spesielt at du kan agere som politi/kystvakt og ta deg til rette med hva som er rett og galt,

for så vidt greit at du tar opp teiner som ligger inne i din bås, men å kaste de syns jeg blir litt drøyt.

 

Tar du derimot og legger de til side/ tar de opp på land i nærheten så ok.

 

Hvordan hadde du reagert hvis du hadde parkert bilen din feil, så hadde noen tauet bort bilen din og levert den til skraping,

du kunne jo skylde deg selv, du var jo feilparkert.

 

Ser at verdiene er forskjellig men i utgangspunktet er eksemplene like :wink:

 

Men du sier nok noe av dette for å fyre opp stemningen, håper i hvert fall det.

Link to post
Share on other sites

Jeg svømte nesten rett i et garn på 5-6meters dyp da vi var ute pg dykka noen helger siden. Så det på 1-2 meters hold fordi jeg har hod lykt. Garnet var ikke merket med blåser på overflaten. Dykkerklubben tok det opp, 150meter lang garnlenke tvers over ei fiskerik bukt. Hadde stått urørt en god stund.

 

Helt rett å ta opp slike spøkelsesgarn mener jeg.

 

Har selv mista tre teiner i sesongen nå, borte fra vanlige hummerplasser pg godt og korrekt merket. det er ikke akseptabelt. Men hva skal man gjøre med det da?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i at det er riktig å ta opp garn som ikke er merket, men det er ikke riktig å ta seg til rette og kaste det, det er feil.

I tillegg bør det rapporteres/meldes fra.

 

Ligger garn/teiner uten blåser, skal/bør det tas opp, men det det skal i tillegg rapporteres til Politiet

Redigert av SandAnker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saken fikk helsides oppslag i lokalavisa. Den er godt kjent :wink:

Om det er meldt til Politiet vet jeg ikke.

 

Hadde jeg kommet over umerka teiner /spøkelsesteiner på et dykk hadde jeg nok åpnet de. Hadde neppe brukt store ressurser på å berge de (man kan liksom ikke bare ta med seg en teinei hånda når man dykker.. Den må løftes med løftebag)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, jeg har ringt Onkel flere ganger. Problemet med umerkede garn var størst for min del da jeg frekventerte Oslofjorden, noe jeg ikke gjør så ofte i sommersesongen lengre. Samtlige ganger har svaret vært at dette ikke vil bli prioritert, den eneste forskjellen har vært om hvorvidt jeg har fått beskjed om å la garnet ligge eller ta det opp og levere til Onkel. Begge deler er uaktuelt for min del, jeg bruker ikke tid på å levere inn noe som koster en hundrelapp eller to. Å legge igjen søppel og ulovlig redskap på land (eller i vannet) driver jeg ikke med, uansett. Jeg har ingen problemer med å agere, når jeg står ovenfor mennesker som selv bryter lover og regler eller generelt ikke gidder å ta hensyn til sine medmennesker. Ideelt er det ikke, men verden er ikke ideell.

 

Bilen min har blitt tauet inn flere ganger, til og med båthengeren ved en anledning. Jeg har ingen problemer med det, samtlige ganger har vært min skyld og da lever jeg godt med konsekvensene av det. Hadde garnene og teinene også kostet eieren noen tusen å få levert ut igjen, hadde jeg levert de inn tverdt. :D 

 

PS. Den eneste delen av innlegget mitt som var ment å provosere litt, var bemerkningen om at jeg er bygutt.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...